Antenn, rolig?

Användarvisningsbild
Janne

Antenn, rolig?

Inlägg av Janne »

IMG_1549.jpeg
Idag kan man på några sekunder se nästan vartsomhelst på jorden, "gå på gator" i samhällen man aldrig besökt med tex Google earth.

Man kan få se häpnadsväckande vyer med drönare.

Det går att få tillgång till porr, filmer på folk som tar livet av sig eller som sprängs i småbitar med bara några klick. ÄNDÅ blir man tydligen väldigt förvånad när man ser en bil med en antenn på?

Jag har en antenn som är till komradion på bilen, den är ca 2m lång, jättemånga skrattar pekar och tycker det är något väldigt roligt.

Forsamasten är 335 meter hög, den står på ett berg som är 360 meter högt, det är en imponerande mast som syns över stora delar av Hälsingland, lyser och blinkar gör den dessutom, varför pekar ingen och skrattar åt den?

Jag struntar egentligen i vilket, det är min hobby, men när elen slås ut eller samhället kraschar så spelar det ingen roll om du har en mobiltelefon för 20 000kr och 4 st stora elverk från Honda, du är lurad, totalt, masterna tystnar när UPSerna laddat ur.

Vi däremot tar fram våra bilbatterier och telegraferar eller ropar efter medicin, ber andra med tillgång till info att hjälpa oss på olika sätt osv osv, då skrattar man inte längre, det finns massor av sådana exempel, Tsunamin i Thailand 2004 är ett.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL

Re: Antenn, rolig?

Inlägg av //JAL »

Opera Snapshot_2025-07-24_010129_www.youtube.com.png
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

Det verkar vara precis sådär mina grannar ser mej o min bil av kommentarerna att döma.
Ändå sitter där inget annat än en 130cm’s Allgonpiska på vardagsbilen.
Senast igår hos bilverksta’n så skulle dom fråga massa saker..
Ja ba’: Det är fredag och du vill komma hem tidigt. Får du ’igång’ mej så står jag här o tjötar om både den o masten hemma långt efter det solen gått ner. Fresta mej inte.
-jo jag har räknat ut att masten man ser inne bland villorna när man åker genom byn nog måste va din…
Mmm..
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag har en bekant som var med sin båt i sanktpetersburg på 90talet på något ärende... och han hade all tänkbar radio och många antenner på båten...
Absolut att ryska militären var in i båten och tittade... Han körde sjöräddning hemma och kom in på alla frekvenser han kunde tänkas behöva...

På vägen hem ropade kustradion och frågade om det var han som var mitt på havet i hård sjö. Ja det är jag sade han.
Vi förstod att det bara kan vara du som gör något så dumt fick han till svar från Stockholms radio ;I

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Jag har en 1 m lång pinne för 145 MHz på bilen, en V70, sitter med fönsterfäste på vänster bakruta.
Rätt diskret, men vid sista besiktningen "tyckte" man det var väldigt sällsynt med antenn på en bil.

Så är det nog antenner på en bil för komradio, amatörradio och ens bilradio är numera sällsynt.

Förr körde man ju med 3,7 MHz antenn med stor spole och allt.
Tänk alla 27 MHz antenner på bilar.
Knappt antenner numer på lastbilar, bussarna kan ha nån VHF-pinne.

Så det verkar som det syns i folks ögon.

SM4FPD
Skriv svar