Köpa 2/70 radio

DH

Köpa 2/70 radio

Inlägg av DH »

En bekant som funderar på nybörjarcert börjar snegla på vhf/uhf radios.
Han har spanat in 2 olika kinaradios:
IMG_0019.jpeg
IMG_0020.jpeg
Han vet att jag provat ’alla som finns’ o fråga mej om vad jag tycker?
I mail skrev jag en spaltmeter som kanske kan roa ngn här med?
Håll till godo:

April 1995…fan det är 30 årsedan nu…ganska precis…tog jag mitt amatörcert då jag ’ville gå vidare i texten’ efter att ha harvat på 27MHz i 6-7 år….
Beroende på hur man räknar vart jag eg på det redan på 70-talet men jag räknar med 1988 som allt började seriöst.

När jag tagit mitt amatörcert vart den senaste flugan att man skulle köra PacketRadio.
Ett slags nätverk över 2m’s amatörradio med tjutande/spelande modem liknande de som fanns för internet.
Man ’maila’ och chattade över radio.
Därifrån kommer min kunskap på om att hamra tangentbord f.ö.

Det gjorde att alla gamla överblivna 2m’s fm häckar stod på packet dygnet runt o lyste bakom en dator nånstans.
Några beggade till salu fanns iaf inte.
Vi nybörjare som vart hänvisade till enbart vhf/uhf då kortvåg vart förbjudet utan avlagt telegrafiprov…kom därför inte åt några begagnade radio att köpa…kvitt samma hur mkt vi betalade - ingen ville sälja ändå.

Man vart nödd att köpa fabriksnytt.
Kineserna som fortfarande cyklade till jobbet - allihop…hade ännu inte klurat ut hur man bygger radiosändare. Man vart hänvisad till ngt av de japanska märkena.

1995 kostade en ny Volvo 850 med klenaste motorn 199000kr. Idag gäller väl det dubbla för motsvarande…
Vägskatten kosta för en sån ngt på 775kr eller så. Den har lätt tredubblats sen dess.
Jag hade ngt på 70kr/timmen i lön. Idag har jag ngt på kanske 100kr mer..

Mot detta skall vägas att billigaste nya 2m radion som fanns att köpa vart en Icom IC-2000H.
Det vart en 50Watts(nåja) fm station för bilen. Fronten mätte 14cm bred och 5cm hög.
Den kom som helt ny modell det året och kostade 3995kr i basutförande utan DTMF mick.
En sån mick, de e dom med numeriskt tangentbord + ABCD på. De knapparna används för att fjärrstyra repeatrar med. Vissa av dem kan även användas för att styra radion från mikrofonen med.
Den micken vart tbh och som då kosta ngt på 500kr så det vart ju inte o tänka på.
144-146MHz täckte den. Varken mer eller mindre. Det vart ett krav från Televerket för att den skulle få säljas i Sverige alls.
Gilla läget eller låt bli.

Med så rysligt mkt pengar såg jag såklart till att jag åkte och hämtade den hos ÅF personligen hos CAB Electronic’s i Jönköping.

Glädjen med den vart emellertid kort. Den krångla mkt o efter två vändor på garantireparation så gav jag upp.
Manuel i Limmared tyckte synd om mej och erbjöd sej göra ett frest med hanses reparatör.
Den gick bet också.
Vid det laget hade radion kostat mej fem tusen i inköp och frakter o den funka ändå inte.
Fem tusen 1995 !!

Manuel erbjöd mej att få köpa en ny Yaesu FT-8100R jag kunde få till inköpspris för bara 👀 5700kr..
-ok, resten av hela sparkapitalet åkte o jag köpte den radion.
Det vart som Icom’n fast en duobandare 2/70 med dubbla mottagare.

Dubbla mottagare får jag nog reda ut känner jag….inte alla som vet vad det betyder.
Din kompis Roger vet det inte t.ex.
Såg en annons där han försökte sälja en Yaesu kortvågare där han påstod att den hade dubbla mottagare….-det har den inte alls, den har dubbla VFO’er…och det är ngt helt annat.
En Baofeng handjagare har också dubbla VFO’er med dubbla frekvenser i displayen man ser samtidigt…men man hör bara en frekvens åt gången…pga att den bara har en(1) mottagare.
Min FT-8100 däremot den hade dubbla mottagare. Man kunde höra trafik på två helt olika frekvenser samtidigt i högtalaren.
Man kunde köra 145,500 t.ex o snacka med en kompis. Sitta med intryckt ptt samtidigt som ngn annan som tjyvlyssna på mej kunde sända på t.ex 446,00625 som han visste jag hade den andra mottagaren inställd på….och ’prata i mun’ på mej samtidigt som jag höll inne sändarknappen !!
Man kunde köra full duplex heter det…när båda stationerna sitter med intryckt ptt hela tiden…även när man lyssnar…o kan prata i mun på varandra på samma sätt som man gör i telefon eller i verkligheten. Det gäller bara att man då kör på varsitt frekvensband.

Iaf, min FT-8100 hade även andra balla funktioner och jag älska den radion verkligen.
Den hade urbra mottagare även på helt andra band…man kom över efter förbjuden modifiering…en mkt vass flygradiomottagare ingen radio sen den har haft en suck emot.
Man kunde köra jaktradio på 155 och pmr446 mm.
Man kunde tjyvlyssna på SR’s repotagelänk de hade på…tror 426MHz?…nånstans där…du vet när en journalist är ute på fältet o intervjuar folk så blandar man upp det med musik mellan varven…då under tiden musiken spelas så snackar de ’backstage’ om vad som skall komma sen osv… vilka nya roliga karaktärer man skall snacka med osv.
Sånt tugg gick ut i klartext på 426MHz och som jag kunde lyssna på.
Man kunde även lyssna på intercom på Mc Donalds o liknande ställen…de anställdas headset du vet…jag har åkt genom Göteborg och lyssnat på skådisarna i skräckhuset på Liseberg: -pass på nu…för nu kommer ett stöddigt grabbgäng…o efter dom en äldre dam…hon kanske har pacemaker så ta det lite lugnt…men sen kommer ett par småtjejer…där kan ni dra på ’ osv.
Den radion flyttades över från 740’n när den gick till skrot till min 850 jag hade sen,
Sen när även den körts 25 tusen mil flyttades radion över till S80’n jag hade efter den men då…där o då gav den upp…radion…Yaesu FT-8100’n…då hade jag slitit ut(!) knapparna o ett vred såpass att radion ej längre gick att slå på.
Innan dess hade jag nöd-kört den ett halvår med dublettknappar jag hade på micken…men till slut slets de ut också.

Vid det laget hade FT-8100R utgått ur sortimentet och ersatts av en FT-8800R som såg i princip likadan ut.
Det visa sej dock att den hade inte en suck i fråga om mottagarprestanda och funktioner.
Dubbla mottagare precis som den gamle men allt funka mkt sämre. Sämre S meter, färre indikatorer i displayen som visade vilka olika val man hade på allt möjligt…reglagen kändes mer lealösa…billiga. Knapparna saknade distinkta ’klick’ när man tryckte på dem o allmänna känslan vart helt kass bara. Sjukt besviken på den.
Jag tänkte att kanske jag bara fått ett dåligt exemplar…så jag slog till på systerradion FT-8900R.
Det är precis samma radio fast med två band till. 28 och 50MHz.
Den radion köptes av en bekant som börjat importera från utlandet själv….det vart ju annars ingen som gjorde då på den tiden runt 2010.
Rätt billigt vart det också så jag chansa på den…4500kr har jag för mej.
Tyvärr visa det sej att även den lämna mkt att önska kvalitetsmässigt.
Dessutom vart den krånglig att sköta…precis som 8800 också för all del…så jag sålde av dem båda och gick vidare med en FT-817 ist vilket är en helt annan radio.
Som en FT-857 fast med 5W.
Den 817 vart också en såndär radio jag blev helt frälst i…o körde den tills knapparna släppte från fronten efter tusentals körda timmar. Mkt bra radio.
Jag fick panik när den gick sönder för sista gången o beställde en flång ny likadan !!
Den hade då utgått men ersatts av en till utséendet likadan radio FT-818 med tror…1 Watt mer i slutsteget.
’Aja, en ny bättre modell helt enkelt’
Tyvärr vart det inte så. Dom jävlarna hade gjort om samma tabbe som när 8100 ersattes av den sämre 8800 och gjort 818 mkt sämre.
Sämre laddare medföljde…den hade ju inbyggt batteri…ngn LED som lyser vid laddning fanns inte på 818. Man visste därför inte helt säkert om sladden satt i, det fanns ngt glapp eller hur statusen är?
När man körde skvalradio…typ 105,5MHz wFM så funka inte S metern. Det gjorde den på 817.
M.fl såna där småsaker som 818 vart mkt sämre än 817 på o som gjorde att jag tappa sugen på Yaesu över huvudtaget.
’-Yaesu kan man ju faan inte köpa längre….o faan inte Icom heller….jävvla sketföretag…så va fan skall man ha dårå?’

Nu hade kineserna slutat cykla o börjat lura på världen radios ist.
Alla möjliga Baofeng, Pufong,Puxing, Jingting, Quanscheng, TYT & QYT, Anytone och Wouxun har jag köpt på mej mobilstationer och handjagare av med besvikelse i samtliga fall förutom Anytone och Retevis som faktiskt gjort mobilstationer som gått att använda.
Den sämsta heter Baofeng BJ-218 och ser ut att vara en ’UV5’a i mobilutförande’ vilket visa sej inte stämma…den står o tjuter med ngt högfrekvent i högtalaren som inte går att få väck ens utan antenn och neddragen volym.
Jag köpte på mej ett 8-pack såna en gång….de va ju så billiga…men alla drogs med samma fel.
Ok, kanske har jag blivit pålurad ett dåligt parti bara….det gick ngn månad och jag såg en annan säljare med likadana radios….jag köpte ett 2-pack på ren chans….o de hade exakt samma fel.
Det gick ngt år…sen kom en uppdaterad version med större display…i övrigt samma….den köpte jag ett ex av också o även den hade exakt samma fel som de övriga 10st jag köpt från 2 andra säljare förut hade.
Jag sålde senare dessa 600kr’s radios….mer gav ja fan inte…till en kille i Sthlm för 200kr/st. Han trodde ja va nybörjare som gjort ngn felaktig inställning bara…

Andra radios har haft fullt med birdies, dvs falska blandningsprodukter som ger ’signal’ på vissa frekvenser med ’tyst bärvåg’ även utan antenn…o det mitt på aktuella frekvenser såsom 145.600, 156.800, 444.850 m.fl.

Som jag ser det finns det kanske 4 olika mobilstationer från Kina man faktiskt kan köpa och använda IFALL MAN HAR LÄGRE krav.
En av dem är den som är en klon på din Alinco, Anytone AT-588.
En monobandare…finns för 70cm som din men även som 2m’s, 69MHz m.fl.
Helt ok radio.

Sen finns det små ciggpakets radios…små söta, platta radios…jag har flera såna…monobandare de med…ger ngt på 15W eller så…skitbra radios faktiskt.

De duobandare som kan komma på fråga är just de AT-778uv eller AT-5888uv som du kikat på.
Det finns även en Wouxun också men de kostar fem tusen eller ngt o då tar man hellre en japan…så de lämnar jag dithän nu.
AT-5888uv ser ut att vara en klon på den Yaesu FT-8800 jag hade en gång o som jag vart sjukt besviken på.
AT-5888uv har jag faktiskt aldrig ägt själv. Jag har kompisar som haft äldre versioner under annat namn som gillat dem för att de vart billiga….men inte för dess handhavande riktigt.
Det är ett gott antagande därför att det kan bli mkt manualläsande med 5888’n vilket ev inte leder nånstans då kinamanualer lämnar mkt att önska.
T.ex stjäl de japanska benämningar på balla funktioner typ DSP, Scrambler mm som de påstår att deras kinaradio också har. I verkligheten är det ngn skitfunktion typ dimmer i displayen de kallar för ’DSP’ när den japanska benämningen är ett avancerat digitalt filter som förbättrar mottagningen o som fördyrat radion en tusenlapp pga DSP’n.
Scrambler är en teknik för att försvåra avlyssning. En teknik som hackar sönder talet och som dechiffreras i mottagande radio med rätt Scrambler kod inställd som gör om rappakaljan till läsbart tal igen.
På kinaradios kallar de de vanliga subtonerna, ctcss som valfri 199kr’s PMR radios också har för ’Scrambler’.
Man får ha ett filter för ögonen när man läser specar om kinaradios alltså.
Ingen kinaradio är mer avancerad än enklast tänkbara japanska säg 10 år äldre är.

Jag tänkte framfört AT-778’ans fantastiska mikrofon…men så ser jag att AT-5888 har samma slags mick…o således troligen har i princip samma funktioner.
Den är ngt klumpig och lyser som en julgran med ilsket vitt o blått sken.
Den kan dimras…utom det blåa….den kanske man kan pilla isär o måla över lampan?
Olika LED lyser beroende på vilket band man kör, A eller B( eg. vilken VFO man kör, A eller B)
Den har även inbyggd högtalare. På 778’an kan man välja om den skall låta eller den som sitter i själva radion eller om båda skall låta….och jag har för mej…glömt…men tror man kan välja så att ena VFO’n låter i ena högtalaren o den andre i den andra o vice versa.
778’an sköter man i princip allt rattande på en o samma ratt. Man trycker på ngn av de sex knapparna först för att välja vilken funktion ratten skall ha, sen rattar man.
T.ex Vol eller Pwr etc.
IMG_0016.png
De sex knapparna är programmerbara. Man väljer vilka sex vanligaste funktioner man vill ha ’framme’ att kommas åt enklast. Man kan enkelt trycka fram sex st nya funktioner man i förväg bestämt man vill ha också…eller ytterligare sex.
Man kommer snart in i det.
AT-5888’an har ju fler knappar och är kanske enklare på ett vis men säkert jobbigare på ett annat.

Med nybörjarcert är det 25W max som gäller o till det duger 778’ans 27-28W de brukar ge trots att de är specade 25W.
Den kulörta displayen är mkt skarp och bra. Man kan välja att ha bägge vfo’erna samtidigt synliga i displayen med lite mindre text eller blott den ena med större siffror.
Jag föredrar det senare.

Du får återkomma med dina funderingar…om kanske andra funktioner så skall jag försöka reda ut.
//JAL

Re: Köpa 2/70 radio

Inlägg av //JAL »

Trevlig läsning DH 😎
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Man får vara beredd på att dåligt specade saker kan ge mindre bra överraskningar.
Viktigt är förstås att det går att få en servicehandbok till en Kina sak.
Reservdelar kan man kanske glömma..... det är ju så billiga att man bara köper en ny radio om nåt går sönder.
Vanligen måste man ha otrolig fantasi för att begripa sig på menyhanteringen....
Exvis är det bra om mottagaren har ett smalt MF filter om radion ställs i smal för 12,5 kHz steg. Att deviationen ofta ställs ner är ju billigt, men att den automatiskt byter filter i MF:en är inte helt säkert.
Även FM detektorns branthet bör ju ställas om.
Nu är det ju väldigt lite trafik på grannkanalerna så det gör kanske inget om man kör smalbandigt med bred mottagare.
En FM station bör ha väl dokumentrad preemphasis och deemphasis, dvs LF kurviorna i TX resp RX.
Det innebär några grabbnävar med filterkomponenter, vilket fördyrar, eller kanske förbilligar om de inte finns.
det kan innebära att den smala bandbredd vi kör inte utnyttjas till fullo.
En vanlig. Användarhandbok på Svenska är ett krav inom EU, för resp språk.
CE märkning innebär exvis att den uppfyller en del krav som EMC och radioparametrar som övertonsdämpning etc. Egenskaper som krävs för att få installeras i en bil.
Men allt det där har ju radioamatören eget ansvar för att följa.
Ja så här kan man analysera saker i nästan oändlighet.

SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

Har fått respons nu och att det nog är den mindre radion som lockar mest.
Jag skrev tillbax:

Frågan är vad du är ute efter egentligen?
En radio att bygga in i en hajk-väska fick jag känsla av?
Då är det ju ngt kompakt med mkt funktioner och strömsnålt man tänker främst.
Crossbandsrepeater är fränt MEN man skall vara medveten om att som sådan, då kommer radion sända ’hela tiden’ när den är aktiv. Inte lyssna 50% av tiden utan sända 100%.
Det gör att man inte kan köra ngt annat effektläge än det lägsta. Den kommer bli överhettad då ändå så man nöds koppla på extra fläkt, stänga av displaybelysning, dra ner volymen så mkt det går för att minimera strömförbrukning + spillvärme.
5W eller vad den ger då räcker trots allt långt.
Man kör då repeater mellan två band. Det är nödvändigt då det inte är fysiskt möjligt att lyssna på t.ex 145,500 samtidigt som man sänder på kanske 145,400 MHz.
Mottagare No2 kommer bli blockerad av sändare No1 så det hela faller. Man MÅSTE isf köra även på det andra bandet på 433MHz
Radion lyssnar på 433MHz o den sänder ut samma sak på 145MHz t.ex.
Eller omvänt, lyssnar på 145 o sänder på 433.
När den sänder konstant är det inget för batteridrift…nej crossbandsrepeater är ngt man riggar hemma eller kanske i bilen - inte i fält om inte batterikapaciteten är oändlig.

Sen är ju nybörjar-certare hänvisade till CE märkt utrustning så att modda radios osv är ju uteslutet.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

FPD, jag håller med om att de kinesiska stationerna inte håller samma kvalitet som tex. de japanska.
Jag har gjort en del sinad-mätningar på kineser och där håller de flesta som jag mätt vad som specen anger ändå.
Hög och lågpassfilter till LF (pre och de-emphasiska filtren) har jag aldrig sett vara nämnda i några manualer, varken i kineser eller andra, men jag kanske har missat det bara.
Jag har haft ganska många kineser här på bänken och de flesta har varit här på grund av trasiga slutsteg.
Många av dem har inte en ALC kopplad till en SWR-brygga så vid hög SWR skyddar inte så många av dem sig vid hög SWR tyvärr.
Delar och scheman går att hitta, många scheman har läckt ut på nätet från fabrikerna och så länge det inte är modellspecifika delar som induktorer och annat så finns det mesta att få tag i.
Skickar med ett par bilder på ett vanligt förekommande slutstegsbyte som är lite utmanande då trissans "vingar" är lödda mot en tjock plåt vilket kräver riktigt hög värme.
För att inte elda upp trissan sätter jag den först i en infraröd lödstation för att värma upp den till max värme den klarar enligt data (150grader) och sedan lödning mot plåten som är uppvärmd med en riktigt manlig lödkolv.
20210908_171218.jpg
20210908_170615.jpg
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

En liten rättelse, trissans sourse sitter på undersidan så det är utmaningen då den skall lödas mot plåten.
DH

Inlägg av DH »

Bra tips om uppvärmning :idea:

Man blir bortskämd med bl.a Japansk kvalitetselektronik som tänker åt oss och tar hand om SWR utan att vi behöver bry oss särskilt.

Med lågbudget grejor blir det såklart en annan sak.

Trots detta, är det bara en enda radio’s slutsteg jag eldat upp….och det vart den första av dem allihop, en Handic 924 tagen direkt ut frigolitkartongen från Hobbex.
Sittandes på garagegolvet med en DV27’a ansluten lutad mot väggen…
Det tog fan inte mer än…tja 10 sekunder.
-Ingen hade berättat ngt för mej att detta med antenn vart ngt som helst viktigt.

I vår hobby är mentorer helt klart bra & ha.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

DH, haha, så var det för oss flesta när vi började med radio.
Alla är vi barn i början och man lär sig under resans gång, det som jag tycker är det häftiga med radio är att det finns så olika nischer att utforska och fullärd blir man aldrig.
Hur som helst finns det ganska olika kvalité på även de kinesiska stationerna.
Kineserna har ju kunskapen när det gäller elektronik men det är priset som styr, man får ofta vad man betalar för.
Jag har haft lite olika kinesiska märken på bänken och det skiljer en hel del i hur de är uppbyggda.
En station som finns i en del olika kopierade versioner på är Anytone och kopior under namnet CRT, Retevis och mycket annat är mycket sämre byggda
Inte för att Anytone är en värsting men ändå är det ganska bra för vad man betalar.
Där skiljer det markant i hur det är byggda, schematiskt ser de lika ut men när man tittar i stationerna så finns det stora skillnader i hur det ser ut i stationerna.
Jag har sett ytmonterade komponenter som sitter så att de knappt har kontakt med lödytorna på kretskorten i de billigare kopiorna.
Avslutningsvis kan jag erkänna att det brunnit några sluttrissor även här på 70-talet men som sagt, man lär sig under resans gång. :-)
Skriv svar