Vertikaler

sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Vertikaler

Inlägg av sa3atf »

Börjar med att jag gillar vertikaler skarp måste jag säga!

Labbade ganska mycket med mestadels 1/4" och även lite med 1/2", 5/8" och 7/8" (avstämda och anpassade) för 10-20 år sedan med väldigt gott resultat tycker jag. Byggde även en del trappsvertikaler med liknande resultat.

När jag flyttade hit för runt 2år sedan och funderade på vilken antenn jag enklast och snabbast med minst arbetsinsats skulle kunna få upp så föll valet på en hemmabyggd så kallad "43 foot vertical" bara för att det inte tog mer än 1,5 timma så var den och jag QRV trots årets första snöfall och mörker denna kväll :?

Har väldigt dum tomt som är långsmal med träd bara på ena sidan som gör det besvärligt med vanliga trådantenner och dessutom är jag granne med en 230kV kraftlinje vid ena tomtgränsen.

Vertikalen bestod/består av en glasfibermast med 13,2m tråd monterad drygt 2,5m över mark med en 4:1 UNUN och strömchoke i matningen. Vidare går den till en MFJ remotetuner (med Bias-T så man slipper separat strömmatning till tunern) som sitter på röret under vertikalen och sedan RG213 in till shacket.
Första kvällen slängde jag ut 8st 10m långa (korta ;)) radialer bara för att testa.
Fungerade låååångt över förväntan och sedan kompletterades det med mer och mer radialer.

Förra helgen körde jag röjsåg i området runt vertikalen och plockade då bort alla radialer för att komma åt.
Räknade då till cirka 600m radialer som alla var lätt eleverad från matningen på drygt 2,5m och sluttande ner till mark. Längder varierade mellan 10- 80m ungefär.

Denna provisoriska antenn sitter uppe än och fungerar fortfarande mycket bättre än jag någonsin trott.
Autotunern i matningen stämmer av den på allt från 160m till 6m. Sedan går det så klart att diskutera verkningsgraden på vissa frekvenser/band, men enkelt förklarat gör den ett riktigt bra jobb från 3,5MHz till 18 eller 21MHz. Över det strålar den rakt upp och 160m är körbart men självklart inga kanon signaler där.
Tycker den är riktigt vass mellan 60-20m och med 40m som allra bäst.
Kör både DX som inomskärs på den.

Det som förvånar migt mest är att den har hållit då den är helt ostagad.

Nu försöker jag absolut inte på något sätt säga att denna antenn är det bästa som finns, utan bara i ord förklara hur detta experiment fungerar här hemma hos mig och mina upplevelser av den.

Den är dessutom riktigt duktig på att höra rundradio på alla möjliga frekvenser, även under 1MHz.
Jämför med små aktiva loopar upp till 3m diameter och passiva loopar upp till 40m längd som jag oftast lyssnar på även på amatörbanden då de är tystare eller har bättre SNR än vertikalen.

Tänkte bara skriva några rader, men detta blev ju som en hel novell ;)
Ja ja, så här tycker jag och fungerar det hos mig iaf...

Nästa projekt blir att få upp en 80m loop avsett för inomskärs körning, så bäst att skynda på innan snön börjar lägga sig här uppe i Jämtland.
Den kommer tyvärr inte hamna mer än 5-6m över mark, men tror det räcker för vad den skall användas till.

Sedan hoppas jag att någon av masterna kommer upp nästa sommar då det sket sig i år på ren svenska, men det blir en annan diskussion längre fram.

Trevlig helg och bästa 73 :)
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Vertikaler

Inlägg av sm2oww »

Följande tycker jag var ganska bra läsning för att få lite grepp om detta med radialer för vertikaler...

RADIAL SYSTEMS FOR ELEVATED AND GROUND MOUNTED VERTICAL ANTENNAS
By Mike Mertel K7IR

https://consumer.steppir.com/wp-content ... 2_2018.pdf
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Tack Sa3atf och Sm2oww.
Mycket intressant läsning.

När jag läste detta, satt jag i starten på sambandet för Polkatrofén för Gränna motorklubb med Svark SA7AX klubbens medlemmar och hade mycket kul men dåligt internet i skogen så det gick inte att svara.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar