Vertikaler

sa3atf

Re: Vertikaler

Inlägg av sa3atf »

Börjar med att jag gillar vertikaler skarp måste jag säga!

Labbade ganska mycket med mestadels 1/4" och även lite med 1/2", 5/8" och 7/8" (avstämda och anpassade) för 10-20 år sedan med väldigt gott resultat tycker jag. Byggde även en del trappsvertikaler med liknande resultat.

När jag flyttade hit för runt 2år sedan och funderade på vilken antenn jag enklast och snabbast med minst arbetsinsats skulle kunna få upp så föll valet på en hemmabyggd så kallad "43 foot vertical" bara för att det inte tog mer än 1,5 timma så var den och jag QRV trots årets första snöfall och mörker denna kväll :?

Har väldigt dum tomt som är långsmal med träd bara på ena sidan som gör det besvärligt med vanliga trådantenner och dessutom är jag granne med en 230kV kraftlinje vid ena tomtgränsen.

Vertikalen bestod/består av en glasfibermast med 13,2m tråd monterad drygt 2,5m över mark med en 4:1 UNUN och strömchoke i matningen. Vidare går den till en MFJ remotetuner (med Bias-T så man slipper separat strömmatning till tunern) som sitter på röret under vertikalen och sedan RG213 in till shacket.
Första kvällen slängde jag ut 8st 10m långa (korta ;)) radialer bara för att testa.
Fungerade låååångt över förväntan och sedan kompletterades det med mer och mer radialer.

Förra helgen körde jag röjsåg i området runt vertikalen och plockade då bort alla radialer för att komma åt.
Räknade då till cirka 600m radialer som alla var lätt eleverad från matningen på drygt 2,5m och sluttande ner till mark. Längder varierade mellan 10- 80m ungefär.

Denna provisoriska antenn sitter uppe än och fungerar fortfarande mycket bättre än jag någonsin trott.
Autotunern i matningen stämmer av den på allt från 160m till 6m. Sedan går det så klart att diskutera verkningsgraden på vissa frekvenser/band, men enkelt förklarat gör den ett riktigt bra jobb från 3,5MHz till 18 eller 21MHz. Över det strålar den rakt upp och 160m är körbart men självklart inga kanon signaler där.
Tycker den är riktigt vass mellan 60-20m och med 40m som allra bäst.
Kör både DX som inomskärs på den.

Det som förvånar migt mest är att den har hållit då den är helt ostagad.

Nu försöker jag absolut inte på något sätt säga att denna antenn är det bästa som finns, utan bara i ord förklara hur detta experiment fungerar här hemma hos mig och mina upplevelser av den.

Den är dessutom riktigt duktig på att höra rundradio på alla möjliga frekvenser, även under 1MHz.
Jämför med små aktiva loopar upp till 3m diameter och passiva loopar upp till 40m längd som jag oftast lyssnar på även på amatörbanden då de är tystare eller har bättre SNR än vertikalen.

Tänkte bara skriva några rader, men detta blev ju som en hel novell ;)
Ja ja, så här tycker jag och fungerar det hos mig iaf...

Nästa projekt blir att få upp en 80m loop avsett för inomskärs körning, så bäst att skynda på innan snön börjar lägga sig här uppe i Jämtland.
Den kommer tyvärr inte hamna mer än 5-6m över mark, men tror det räcker för vad den skall användas till.

Sedan hoppas jag att någon av masterna kommer upp nästa sommar då det sket sig i år på ren svenska, men det blir en annan diskussion längre fram.

Trevlig helg och bästa 73 :)
Användarvisningsbild
sm2oww

Inlägg av sm2oww »

Följande tycker jag var ganska bra läsning för att få lite grepp om detta med radialer för vertikaler...

RADIAL SYSTEMS FOR ELEVATED AND GROUND MOUNTED VERTICAL ANTENNAS
By Mike Mertel K7IR

https://consumer.steppir.com/wp-content ... 2_2018.pdf
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack Sa3atf och Sm2oww.
Mycket intressant läsning.

När jag läste detta, satt jag i starten på sambandet för Polkatrofén för Gränna motorklubb med Svark SA7AX klubbens medlemmar och hade mycket kul men dåligt internet i skogen så det gick inte att svara.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL

Inlägg av //JAL »

Nu änligen med lite semester i bakfickan ska jag försöka få upp min vertikal med IC AH-4 tuner.

Biltemas metspö 6m passar på mina nato glasfiber maströr med hål för kransen på de nedre rören då radialerna sitter ca 2m upp.

Den stora frågan är då var tunern skall sitta. Mellan jordplanskransen eller under. Det känns lite som att manöverkabeln får lite RF om den går i mellan spröten.
Jag kommer att prova med tunern under radialkransen med antenntråden upp mellan kransen och maströret i ett hål.

Metspöt är 6m plus 1.2m för varje maströr så vi får se hur långt upp jag kommer innan det blir för vingligt ;)

Någon som har goda råd om placeringen sv tunern så tar jag emot dom tacksamt.
Jag återkommer med mer bilder.
IMG_20240702_190459.jpg
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
//JAL

Inlägg av //JAL »

Mellan regnskurarna lyckades jag få upp resterande antenntillbehör.

För att inte bli för vingligt och behöva staga så blev det 8.4 meter tråd uppåt och åtta spröt i kransen med ca 14.5m längd på dessa åtta spröt och allt sitter ca 2 meter upp u luften.

Min IC-7100 med AH-4 stämde av allt utom 160m bandet... Det är ju inte mycket tråd för 160m så det är ju ok ;)
80m stämdes av och är nog inte så stark där.
Dock verkar den vara stark på 40, 20, 10m samt övriga band och även 6m utan problem så mycket signaler kom in.

Om kondsen var bra eller vertikal placering gjorde starka signaler får jag fundera och testa lite.
Den blev ju nästan portabel kan man säga. den är i alla fall smidig att flytta om man behöver och tanken är att sätta den på en mer öppen yta så det är ju som DH säger att alla träd och buskar som står nära bromsar ju signalerna mer eller mindre.

Fästet på den gammla brunnen var mer tänkt att få en pinne upp i luften så långt som möjligt och sedan lägga radialtrådar i gräset så lite mer byggande får jag två antenner att jämföra med och då blir det nog besök på Biltema igen för ytterligare ett 6m metspö som passar på maströren utan modifiering...

IMG_20240708_190150.jpg
JAL
DH

Inlägg av DH »

Vad är det för en slags vertikal?
De horisontella pinnarna ser ut som ’dumma pinnar’ bara…vilken nytta skulle såna göra på lägre band och är de likadana allihop 👀?
Är det en gammal 27’a som idiottunas bara eller vad?
//JAL

Inlägg av //JAL »

Det är längst upp Biltemas 6m fiskespö och nedanför glasfiber maströr 2.4m så totalt 8.4m 1.5m2 tråd utmed glasfiber.
Som du ser på kransen är den på ett nedre maströr i skarven och sedan en IC ah-4 tuner.
Spröten är 1.8m 8st på en koppar rörstump med lock som passar på maströret.

Den funkade mycket bra på allt under 80m... På något sätt är den ju smidig att tuna av och få en fungerande antenn.
För att kunna tuna av 160m krävs nog 10-12m tråd. Eller en förlängnings spole.
Glasfiberspröten är utbytbara mot radialer på gräsmattan, eller så bygger jag en antenn ytterligare.

IMG_20240709_194150.jpg

JAL
DH

Inlägg av DH »

Ok, ngt hemfipplat då. Vad får du för rapporter? Har du gasat på fullt spett o lyssnat på dej själv på nätet eller?
//JAL

Inlägg av //JAL »

Absolut DH. 100%

Visst är det hemfipplat bortsett från IC-AH4.
Biltemas metspö 6m och glasfiberrör 2.4m så efter kransen med motviktsspröt är det 8.4m tråd som enligt Icom borde räcka för 80m bandet till AH4.

Ja det går att stämma av 80m men inte 160m.
80m går inte bra och 40m är den svag. Dock på 20m och nedåt funkar den bra.

Kanske man ska göra en spole så att 160 och 80m funkar... Bättre och då få större möjlighet att bli stark på 40m också.
När jag lyssnar och jämför med 80m loop och 80m dipol så får jag känslan att vertikal och loop får ungefär samma värden men dipolen är överlägsen på korta avstånd.
Det är lite svårt att avgöra vad som funkar bäst då vissa signaler hörs i dipolen men inte vertikalen och tvärtom ibland.
Ja man bör nog ha omkopplare och kunna prova olika antenner i jakten på svaga signaler eller som jag olika apparater med tanke på avstämningsutrustningen. Dock verkar loopen kunna höra nästan allt...

Det är nog inte fel att göra en monobandare som resonerar.

Jag var dessutom på radioklubben SVARK och vi monterade upp en vertikal .
https://butik.limmared.nu/sv/basantenne ... ntenn.html
IMG_20240718_194600.jpg
Strax ovanför taknocken ca 7m upp i luften. Denna mättes upp på marken med längderna på spröten och swr var på något ställe 1:7 och övrigt 1:1- 1:6 ungefär. Så när den provkördes blev det goda resultat på 20m. Denna är lite som DX-Comander eller en fandipol kan man säga.

JAL
Skriv svar