Vertikaler

//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Själv har jag en 14.6m vertikal av lite maströr och diverse saker från skrotlådan.

Denna antenn sitter på ett gammalt brunns tak stolpe knappt en meter ovanför marken, några jordspett och 9:1 balun resonerar den någotsomnär upp till 7mhz men sedan tar det slut och ungefär samma resultat med och utan motvikter på marken.

Ska göra bottenspole någon dag och prova var den resonerar.

Någon med erfarenhet av vertikaler och annan konstruktion ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Mr P
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 nov 2021, 01:27

Re: Vertikaler

Inlägg av Mr P »

Hej
Du kan sätta staglinor i toppen till marken och första 3-4 metrarna med en metaltråd från masttoppen.
Man kan även göra en ring mellan ändorna så man får en större yta av top kapacitans.
Testa så får du se vad mycket bättre det fungerar.
73 / Mr P
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Tack för lite goda råd :)

Mekaniskt sett är min vertikal en pinne 14,6 meter upp och isolerad från fästet i marken och den har inte blåst ner än...
Det är en mycket bra antenn att lyssna på som den är nu och strålningsvinkeln strax ovanför marken är nog vettig med tanke på arbetsinsatsen och kostnaden...

Hämtat i skrotlådan, först ett antal meter maströr och sedan en gammal 27mhz antenn med en ca 1,5 meter styv ståltråd längst upp till 14,6 meter. Allt är då hopkopplat till en rak pinne.

Mr P. Jag är inte riktigt med på hur du menar. Tänker du att bara få lite mer tråd från toppen nedåt och en ring på stag trådarna 3-4 meter ner för att få yta?
Har du kanske en bild/ritning på vad du menar ?
Detta är lite nytt för mig.

Väntar med "högspänning" på svar.
//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Vertikaler

Inlägg av SA5VOX »

Vet inte om det är detta du söker men denna gjorde jag med ett 5cm pvc rör och lite kopplingstråd, stämde av det mesta jag häktade på längst upp.
Lyssna efter max brus på radion genom att flytta klämman mellan de olika tappningarna på spolen och sen får du stämma av resten med en tuner vid radion eller så har du tur och den är i resonans och det går att köra rätt av. Kanske behöver en choke innan radion iof., jag körde 10w utan problem på 40m och upp till 10m.
Multivertikal.png
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Tack för tipset.

Själv räknade jag ut att 110 mm pvc rör 30cm långt och ca 29 varv tråd borde räcka, vilket vna apparaten borde visa var verkligheten stannar.

Det är lite som när jag var signalist i det militära, ut med tråden och stämmer inte ra195 av så gör vi bättre.

Samband hade vi alltid på ra195 och avstånden var ju inte så stora så nära marken funkade ju bra. Tex att lägga tråden på ett buskage/häck och vågen trillade ju alltid ner från atmosfären till staben några mil bort.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Vertikaler

Inlägg av SA5VOX »

Oh, signalist i det militära ja då har du nog mer koll och kört mer märkliga antenner än mig hehe.
Aha, han har en VNA, då blir det ju busenkelt. :D
Det som är är nackdelen med en spole är ju att merparten av strömmen ju förbrukas i den och inte strålar ut så jättemycket i resten av toppsprötet om jag förstått det hela rätt, så egentligen borde man placera spolen nästan mitt på och stämma av där, då lär ens förkortade vertikal bli lite mer effektiv. Hur strålvinkel och lobar blir har jag dessvärre ingen koll på dock.
Kommer att följa denna tråd med stor nyfikenhet! :)
Multivertikal-2.png
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Eldar för kråkorna gör man tills dess att antennen resonerar...

Ja mittmatad spole är mer effektivt och lite som 5/8 som trycker ihop loben vad jag vet.
Det var ju det där med hur många gånger man orkar riva och resa antennen, så med vertikal tänker jag som en ändmatad wire.

Eller så kör man Kajsa varg. får i hop något så det brusar i radion och hoppas att atmosfären är tät just i det ögonblicket när två likasinnade råkar vara på samma frekvens kanske på var sin sida om jordgloben...

Allt detta med amatörradio är ett mycket gott skäl för att slippa bingolotto :)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Råkade titta lite på denna youtube med "Watersstanton" och hans filosofi om antenner och speciellt vertikaler.
https://www.youtube.com/watch?v=v__vX6WwkJE

Det är ju helt i linje med DH filosofin om att allt skräp som stör radiovågorna skall kapas ner.
Då man inte kan kapa ner hus och höga berg kan man ju flytta sig upp på berget eller till plan mark med saltvatten som kollegan till Watersstanton gjorde.
Eller som "Janne" gjorde med klättrande i ett träd för att få höjd och fritt från störande (Bråte).

Det som är intressant i denna youtube är kollegans "Trolley" med konstgjort jordplan och plåtbit mot marken som gav goda rapporter till många av världens hörn... Utan att Watersstanton kunde höra dessa.

Antenner är tydligen inte bara VNA mätning utan också en filosofi för rätt placering.
Det är kanske därför alla dessa POTA QSO får kontakt världen över utan internet, på ett högt berg eller sandstrand med endast lite simpla trådar som antenn...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Vertikaler

Inlägg av SM4FPD »

Jordspett är nog inte så bra, jord vid låga HF är mest ett motstånd som försämrar antennen. Såvida den skall funka på 7 MHz dvs en kvartsvågs GP.
Spänn i stället ut fyra jordplanstrådar, helt en bit över marken, (motståndet).
Att med en topkapacistans eller spole få antennen att funka på lägre band är möjligt, men vid lägre frekvenser är jord vi jordspett ännu sämre.

Varför 1:9 balun?
en kvartvågs GP håller nära 50 Ohm så då brukar man använda 1:1 balun eller hellre en choke på koaxen.

Men du får nog bestämma vad du skall ha antennen till.


SM4FPD
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

SM4FPD skrev: 28 sep 2023, 10:06 Jordspett är nog inte så bra, jord vid låga HF är mest ett motstånd som försämrar antennen. Såvida den skall funka på 7 MHz dvs en kvartsvågs GP.
Spänn i stället ut fyra jordplanstrådar, helt en bit över marken, (motståndet).
Att med en topkapacistans eller spole få antennen att funka på lägre band är möjligt, men vid lägre frekvenser är jord vi jordspett ännu sämre.

Varför 1:9 balun?
en kvartvågs GP håller nära 50 Ohm så då brukar man använda 1:1 balun eller hellre en choke på koaxen.

Men du får nog bestämma vad du skall ha antennen till.


SM4FPD
Mycket intressant !
Jag måste få citera ett tidigare inlägg:

" Hej. Du kan sätta staglinor i toppen till marken och första 3-4 metrarna med en metaltråd från
masttoppen.Man kan även göra en ring mellan ändorna så man får en större yta av top kapacitans.
Testa så får du se vad mycket bättre det fungerar.
73 / Mr P:.


Jag funderar fortfarande på att med biltemas 6m fiskespö och skarvbara glasfibermaströr få upp 7-13m tråd i luften beroende på hur vingligt det blir, och en krona i toppen, av de rostfria pinnarna från "vindrutetorkare" som toppkapacitans.

Därunder så blir det åtta glasfiberpinnar ca 1.5m rakt ut eller vinklade som motvikt. Dessa två delar kopplas samman med en AH-4 tuner. Lite som en ändmatad tråd vertikalt med jordplan kan man säga.

Givetvis utan balun då AH-4 troligtvis orkar stämma av det mesta.
En balun tar ju lite kraft och om man har tunern kopplad direkt så kan det funka vettigt....

Absolut SM4FPD skall man bestämma sig för vilket band man ska köra på och om möjligt få den att resonera så man slipper skicka kraften ut i rymden.
Lite som fullvågsloopen som varierar i swr på olika band med bra swr men lågt eller högt ohm värde... Det återstår att se vilka band man kan köra. Monobandare är bäst men det blir många i så fall.

Dock är min tanke om denna någotsomnär lätt monterbara konstruktion att kunna placeras högt eller på öppet fält och prova
hur den går med olika förutsättningar i omgivningen.

Någon bekant sade att man kan ju tuna av antennen och mäta innan tunern och i VNA se de flesta parametrarna om den är effektiv, vad nu parametrarna utöver swr heter. Har ej VNA i närheten så att jag kan säga vad dom heter...

Tänker jag fel med denna konstruktion ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar