Ft-817

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Ft-817

Inlägg av sm6pop »

Det finns en del stationer som inte är byggda för att lätt reparera och FT-817 är en av dem.
Det är imponerande hur man klämt in kortvåg, 2m och 70cm i ett chassi på 135 x 38 x 165 mm och dessutom med en massa funktioner men till ett besvär när man skall laga den.
Det är också plats för ett hyfsat stort batteripack så plats det övriga blir ändå mindre.
Problemet är att huvudkortet är fullsmetat med komponenter på båda sidor och i detta fallet ligger felet på undersidan tyvärr.
Här krävs det att få upp kortet på högkant och dessutom fullt inkopplat för att kunna felsöka.
Här sitter stationen i både stationhållare och kretskortshållare kombinerat och så får vi se vart det landar....
"To be continued"......
FT-817.jpg
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Re: Ft-817

Inlägg av sm6pop »

Jag får köpa lite bandkablar då den inte går att köra i skarpt läge utan bandkabeln längst ner på tidigare bifogat foto.
Det är kanske läge att köpa på sig lite olika bandkablar om det händer igen i en annan station.
Vet du FPD vilket kärnavstånd som det är på bandkablarna i modernare Icom-stationer?
Längre bandkablar kostar bara lite fickpengar men det måste ändå bli rätt.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Nu är jag igång med felsökningen igen och efter lite mätjobb lutar det mot att felet sitter i mjukvaran då jag kan se att stationen har lite andra konster för sig.
På FM, AM och SSB finns det rätta frekvensen ut från main unit till slutstegskortet men väldigt svag.
När jag kopplar in en nyckel och CW-läge så sänder den på helt fel frekvens och även lite annat som inte fungerar som det skall i menyerna.
Jag fortsätter och kommer att troligen hitta vad det beror på men är det fel i radions CPU så är det kört.
CPU-kretsen kostar dryga hundringen och går fint att byta men då är den förstås inte proggad så då stuper det ändå då Yaesu inte kan leverera färdigproggade CPU-kretsar till den radion.
Samma problem med en FT-897 som jag haft på bänken för en tid sedan där CPU var trasigt och även där var kretsen billig men gick inte att få tag i färdigprogramerad.
"To be continued"
//JAL

Inlägg av //JAL »

Hmmm.
Var det inter någon i Göteborgstrakten programerade Icoms ram minne... Kanske han har mer programering att tillgå för olika märken.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
HB106

Inlägg av HB106 »

Kan det vara Börje du tänkte på ?
//JAL

Inlägg av //JAL »

HB106 skrev: 09 mar 2025, 19:14 Kan det vara Börje du tänkte på ?
Jag vet bara att någon där i trakten fixar sådant.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
HB106

Inlägg av HB106 »

Aha.
Jag skulle tro att det är han det handlar om då han iallafall har sysslat med Ram till Icom prylar iallafall.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

FT-817 har inget yttre ramminne, det sitter i CPU och minnesstöd gällande inställningar till CPU är ett EEPROM och där kan förstås också felet sitta.
Man brukar kunna hämta minnes-info till EEPROM i dåld meny innan man byter så man slipper ställa in allt sedan.
Ett inte så ovanligt fel på FT-897 och FT-857.
Jag letar vidare så får vi se om det landar där men är det CPU som är felaktigt så är det kört.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Här på Radio Rud:s hemsida, SA6RR finns en symbol med RAM kortet till ICOM äldre riggar.
https://www.radiorud.se/icom_update.php
Någon i den klubben kan tydligen programmera RAM:et om btteribackuppen havererat.
Detta är en helt annan sak än vad POP pysslar med i FT-817 riggen.
Ålderskillanden bl är omkring 20 år....... (dvs ålderskillnaden mellan ICOM:s batteribackupp RAM till FT-riggen).

För den som har en ICOM med RAM kortet och som tappat minnen pga batteriet kan detta vara ett tips dock.
Det har funnits, ev finns kvar några andra företag bla i Italien som gör EEPROM till ICOM.

RAM kortet till ICOM heter oxo EX-314 om man vill googla.

Roy SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack för tipset.
Ja i icom ramminne är det ju enklare pinaler.
Av ren nyfikenhet pratade jag med en bekant i linköping som sade att icom och yeasu har ett slags engångsminne "processor" som i alla fall inte han kan läsa...
Det finns en här i Jönköpings krokarna som förrutom radio bygger styrutrustnig med sådant. Kan ju vara värt att fråga om han förstår sig på dessa kretsar 😎
JAL
Skriv svar