Dipoler

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Hej igen.
Det var ju saken med jobb och familj som går före hobbyn.

Jag har letat på internet efter något som visar hur en 6/8 strålar men inte hittat något, för att lättare se vad som kan vara lämpligt att bygga.
Jag har en långsmal åkerlapp nära huset med relativt fritt ca 30m runtom med den långsmala riktningen i nv...
Ja en 6/8 vertikal några meter ovanför backen borde kunna fixas ganska enkelt på 11m och se hur den uppför sig.

Frågan är då om man ska ha den som vertikal-dipol eller en ordinarie vertikal med motvikter i botten då en dubbel 6/8 och 3 meter ovanför backen blir ungefär 19.5 meter ;)
Det blir vingligt...

Dessutom pratade DX Comander om sin antenn där en tråd på något band blir en 6/8...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Ja. Alla 1/4 antenner blir ju 6/8 på tredubbel frekvens.
Som horisontal dipol blir t.ex en dipol för 40m ,2x6/8 på 15m o vice versa.
Aurora nu på 10m f.ö hör jag…
Endast tillgång till 10W just nu o får inte kontakt med ngn.
Nere på 11m hördes stn Släggan i…tror Västerås snacka med en i Sävsjö. Bägge hördes här.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 22 okt 2022, 19:04 Ja. Alla 1/4 antenner blir ju 6/8 på tredubbel frekvens.
Som horisontal dipol blir t.ex en dipol för 40m ,2x6/8 på 15m o vice versa.
Aurora nu på 10m f.ö hör jag…
Endast tillgång till 10W just nu o får inte kontakt med ngn.
Nere på 11m hördes stn Släggan i…tror Västerås snacka med en i Sävsjö. Bägge hördes här.
Det finns ju 10 band på hf att köra att köra om man vill täcka de flesta banden med en antenn och det blir nog en fan-dipol om man lyckas stämma av den ordentligt. Eller så får man bestämma sig för några band som utrymmet i trädgården tillåter.

Det är ju lite som du sade att en dipol på 160 meter bör komma 40 meter upp för att funka ordentligt.
Kan det vara på 160 meter vertikalen kommer in ? Den är ju en slags dipol fast vertikal och lite annorlunda utformning.

Så jämfört med dipolen kan vertikal med långt spröt motvikter och matningsspole i botten för resonansen, bli en vettig antenn för 160 meter med hyfsad verkningsgrad ?

Jag har en tanke att kunna köra cw på 630 meters bandet när jag kommer så långt...
https://www.youtube.com/watch?v=A8KmMWa-UnI
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Nja, jag sade att dipoler får komma upp på en viss höjd för att det skall bli meningsfullt att prata om riktverkan på dem.
Funkar med ngn % verkningsgrad gör de ju ändå liggandes på gräset nästan.

Här prioriteras 80m även om jag fått upp ögonen för 15m där jag nog skall förbättra lite..
Jag har svårt för band där det knappt är ståplats mellan stationerna. På 15m är det lugnt o skönt och man kan fiska upp stationer från Långtbortistan utan större möda.

Du har väl en loop va’? Den går väl tokstämma för 160’ kan man tycka.
Min 2x15m kortade 160 dipol tar in gubbarna på 1933kHz man hör sena kvällar lika bra som min dubbelt så långa dipol jag hade förut. Mkt smalbandigare nu såklart men enkelt avstämbar på hela ssb segmentet iaf.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 23 okt 2022, 11:23 Nja, jag sade att dipoler får komma upp på en viss höjd för att det skall bli meningsfullt att prata om riktverkan på dem.
Funkar med ngn % verkningsgrad gör de ju ändå liggandes på gräset nästan.

Här prioriteras 80m även om jag fått upp ögonen för 15m där jag nog skall förbättra lite..
Jag har svårt för band där det knappt är ståplats mellan stationerna. På 15m är det lugnt o skönt och man kan fiska upp stationer från Långtbortistan utan större möda.

Du har väl en loop va’? Den går väl tokstämma för 160’ kan man tycka.
Min 2x15m kortade 160 dipol tar in gubbarna på 1933kHz man hör sena kvällar lika bra som min dubbelt så långa dipol jag hade förut. Mkt smalbandigare nu såklart men enkelt avstämbar på hela ssb segmentet iaf.
Ha Ha :D Ja alla antenner funkar ju...
160 meters antenner bör upp i luften till ungefär 40m sade du för att dom ska funka vettigt har jag för mig.
20-25 meter upp är nog smärtgränsen för de flesta och ger säkert god verkningsgrad mellan tummen och pekfingret "Töjen även kallat".

Jag håller med dig om att ståplats är inget att ha. Det är där 630m kommer in och givetvis de udda banden som 15 o,s,v.

Ja min 160m loop behöver lite mer jobb så kanske den funkar bättre och en dipol eller vertikal kan ju stämmas av till de band man vill köra på så det funkar "vettigt".

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 24 okt 2022, 18:25
DH skrev: 23 okt 2022, 11:23 Nja, jag sade att dipoler får komma upp på en viss höjd för att det skall bli meningsfullt att prata om riktverkan på dem.
Funkar med ngn % verkningsgrad gör de ju ändå liggandes på gräset nästan.
Ha Ha :D Ja alla antenner funkar ju...
160 meters antenner bör upp i luften till ungefär 40m sade du för att dom ska funka vettigt har jag för mig.
20-25 meter upp är nog smärtgränsen för de flesta och ger säkert god verkningsgrad mellan tummen och pekfingret "Töjen även kallat".

//JAL
Jag vill förtydliga att jag inte har sagt att en 160m’s antenn måste upp 40m innan de funkar vettigt. Det stämmer helt enkelt inte.

Min nuvarande sitter inverterad på i snitt 9-10m och tar mej dit jag vill i norra europa. 160 är ngt lågprioriterat iaf vintertid med alla störningar jag där då dras med. Det är få förunnat att kunna köra där alls resonerar jag.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Sorry om jag skrev fel...
Vad jag minns så var diskussionen om att 160m måste upp rejält i luften i alla fall.

Tråden liggandes på ett buskage funkade ju på RA195 och samband skapades. Var det 7 watt ut om jag mins rätt? På nära håll i alla fall.
DX Comander har ju den testen som lyssnarantenn i form av en loop. Har du någon erfarenhet av det ? Det blir ju mindre störningar och vikeln för instrålning av störningar elimineras ganska bra samtidigt som man hör det mesta.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 25 okt 2022, 20:22
Vad jag minns så var diskussionen om att 160m måste upp rejält i luften i alla fall.

//JAL
Ja om riktverkan eller om minimala markförluster vill uppnås.
Nöjer man sej med som jag att lattja lite inom scandinavien är det inte lika pissnödigt.

Jag har ännu inte haft ngt qth där en loop för lägre band skulle kunna ge ngt extra. Det blir isf att dra den nära husknutar, genom lövträd osv o då kan det kvitta. Ständig avstämning ifall man vill ha den på fler band gör att jag är ännu mindre sugen på ngn.

Det sägs att dipoler drar till sej massa noise. Det är inte min erfarenhet ifall man kan hänga dem fritt och långt ifrån ’folk & deras elektronik’ iaf.
Off center dipoler såsom Windom m.fl dras ju däremot med det. Samma med allsköns vertikalantenner utom möjligen 1/4’are. En sån skall smidas ihop till högre HF band för att se ifall man kunde fått ner brusnivån under den som min gamla 27halva levererar gott om ^^

Genom egen laboration lär man sej mkt mer än att alltför blint lita på vad man hör om andras montage på andra qth. Omgivningen påverkar ju jättemkt.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

@DH.
Vi ha nog samma tankar om radiovågor.

Jag är mycket för att testa olika sortes antenner och genom att lyssna och veta varifrån signalen kommer då man växlar mellan tex dipol,vertikal och loop helt enkelt hör och förstår hur antennen fungerar på det bandet.

Faktum är att denna gamla film stämmer in på "Radioten" eller kanske radionörden är ett bättre ord :D
https://www.youtube.com/watch?v=k0N3HCgoSW0,

När jag sitter och lyssnar så kan jag växla mellan olika antenner, Ändmatad, vertikal, och loop. Saknar dipolen för min del och den kommer upp någon dag hoppas jag.
Jag tänkte ta mig besväret att göra en 160m dipol och med det du sade så blir det nog en 80m dipol så att jag kan jämföra med de andra sorterna av antenner i träd-gården.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 27 okt 2022, 21:59

När jag sitter och lyssnar så kan jag växla mellan olika antenner, Ändmatad, vertikal, och loop. Saknar dipolen för min del och den kommer upp någon dag hoppas jag.
Jag tänkte ta mig besväret att göra en 160m dipol och med det du sade så blir det nog en 80m dipol så att jag kan jämföra med de andra sorterna av antenner i träd-gården.
Då gissar jag att du har mest noise på dem i den ordningen -ändmatat-vertikal & loop.
Det kan för all del vara lätt att misstolka noiset, bruset i högtalaren som att med den antenn det brusar mest om, är den som ’har bäst mottagning’.
Numer har jag en radio med spectrum där man ser ’myrornas krig’ i displayen direkt ifall det ökar eller minskar vid antennbyte.
I de fall där ’myrornas’ omfattning ökar utan att nyttosignalerna gör det så tyder ju det tydligt på en sämre antenn eller ett sämre montage helt enkelt.
Det är väl enbart den ändmatade gamla 27halvan jag använder på 14MHz och högre band jag upplever noiset som störande. Det där går ju att komma runt genom att applicera en choke-balun på koaxen precis under antennen men isf måste antennen även isoleras från maströret - annars tar ju rf feedback’n och noiset den vägen ist för via koaxen.
Den här tråden som ju handlar om dipoler kan ju få fortsätta göra det så kan jag skriva om ’Halvan’ i annan tråd kanske.
Skriv svar