Dipoler

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Deltaloop har jag inte kört på själv och har därför inget ytterligare att komma med om den än vem som helst kan googla upp.
Nä asså, skall en dipol få ngn riktverkan så måste först o främst markens och omgivningens påverkan bort.
Först vid avstånd och höjder på runt en kvarts våglängd kan det där komma att visa sej.
En 160 dipol får alltså upp över 40m ovanför ev trädtoppar i närheten innan det inträffar. Det är då ngt på 50m över marken.
För 80m’s dito hamnar vi på 20m upp den får hänga ifall ingen skog eller fastigheter finns i närheten.
Vissa uppnår det men jag uppnår det absolut inte.
Teoretiskt borde jag kunna märka av det på 40m då den hänger inverterat med matningspunkten 13m upp och ändarna på ca 5m.
Den hänger i nord-syd eller kanske nordost-sydväst men ändå har jag kört Sthlm’s skärgård på den så den e nog fasen rundstrålande ändå.
Det är ovanligt man kör 50 mil bort på 40m med såpass enkla grejor och åt det hållet skulle det vara antennens sämsta bäring isf.
Jag hade tidigare, förra året traps på 160 dipolen som då hängde överst så den lira även på 10/11m.
På den märktes tydlig riktverkan när den vart 2x1/4 våg på 10/11m.
Sen gjorde jag om det lite med 2x6/8våg långa ben ist. Då försvann riktverkan o den blev mer rundstrålande och passade mej mkt bättre.

I år är ju den nedtagen o ersatt med en fullsize 80-dipol där ist. Den ’går på’ 10/11m naturligt med bäst swr på kanal 30 eller så. Swr fin MEN va kasst den går…tss…tss.
10/11m har jag tappat som jag ser det.
Får se om jag kan få upp kanske separata 6/8del långa ben på 10m igen på ngt vis. Problemet med såpass långa ben…blir att den vill stråla längs trådarna ist för vinkelrätt ut…o hänger den inverterat så går den krämen rätt i backen….inte bra.
En 6/8 dipol får allt hänga flat-top, annars kan de kvitta.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Det är lite som jag förstod 160m loopen. Den går oerhört bra på 20m men sedan är den bara en antenn...

Mycket intressanta erfarenheter du berättar om dipolen. Allt som ligger nära och stör radiovågen försämrar helt enkelt.
Det påminner om SAQ Grimeton som placerades för att gå så mycket som möjligt över vatten till "Amerikat" och kontakt var möjlig större delen av dygnet vad jag förstår. Fast det är en annan vågländ och historia.

Kan 6/8 del vara lite som en vertikal 5/8 som trycker ihop strålen till DX vinkel? Det är ju vad som händer på en loop i nedre delen av banden. En 160m loop är ju på 20m en åttondel...

Då jag i det militära körde Deltaloopen med RA195 var den ju nästan helt rundstrålande och räckte för vårat behov på korta sträckor. Deltaloopen var enkel att få upp och funkade i alla väder jämfört med de utrullbara dipoltrådarna som funkade bra även på låg höjd som "NVIS" eller vad det nu heter.

Med andra ord är det lite kajsa varg som gäller. Man tager vad man haver.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Ja, jag tar vad jag haver iaf.

Det gäller att inte stirra sej blind på just den fysiska antennen när man bedömer huruvida en antenn är bra eller inte.
Omgivningen påverkar ju mer än design och längd på skrotet man sätter upp.
Läsa recensioner eller kolla simuleringar i dator som andra har gjort på sina qth’n är rätt värdelöst.
Hemma hos sej själv kan de ha helt andra egenskaper iaf.
Markens konduktivitet, träd, berg o fastigheter i närheten påverkar mkt mer än vad iaf många tror.

Ofta kan jag på banden höra folk som resonerar som: -huvudsaken att man får ut en herrans massa meter tråd…har du inte plats för en 160-dipol straight…rigga den som ett Z i trädgården, det går lika bra…huvudsaken att du får ut all tråd’

Det är inte min erfarenhet. En fullstor dipol som tvingas ta girar in genom stora buskage, tajt över garagetak osv går rent skräp jämfört med en betydligt mer förkortad variant som däremot får hänga helt fritt.

Vet inte om jag vågar generalisera för mkt nu …andra kan ha annat tänk kring det där men…jag får det iaf till att en halvvågsantenn som får sitta fritt o bra strålar finemang rakt ut i sidan på radiatorn.
När man gör den längre…vill det stråla mer o mer i dess längdriktning ju längre den är.
Sedd ovanifrån får min horisontala dipol med 3x1/4våg(6/8) åt varje håll ett stjärnformat diagram.
Den vanliga 1x1/4 våg åt varje håll liknar mer en 8 om man så säger.

SAQ’s NewYork-antenn har jag hört flera olika varianter om…o jag blandar nog ihop den i Grimeton med dess mottagarantenn som satt på telestolpar på annat ställe ett par mil norröver kanske…men ngn av dem iaf var av typen longwire som i princip strålade längs med hela tråden mot amerikat snarare än vinkelrätt emot den.
Ja betydligt lägre frekvens som då beter sej mer annorlunda.

Loopar hoppar jag över. Jag har gjort tafatta försök här hemma men insåg snart att jag isf behövt hänga den sådär räligt jag beskrev ovan att man inte skall göra så jag sket i det.
Jag har två kompisar på nära håll som kör såna, den ene med stege o den andre med koax.
De får båda stämma av o krångla vid varje qsy och de får inte bättre rapporter än jag får med min fandipol jag inte stämmer av alls.
Nu kör jag uteslutande inom landet numer för all del…till sydamerika eller Japan kan det såklart vara annat, det vet jag inte.

Lågt sittande antenner kan få hygglig takeoff uppåt ändå. Det blir en massa markförlust med kanske bara ngn ynka % kvar som strålar uppåt men räcker ofta iaf.
I militär kontext är (väl?) syftet med lågt sittande antenner att minimera markvågen till fienden på nära håll men ändå via NVIS nå egna styrkor betydligt längre bort.

När jag va ny amatör sa di store pôjka’ att man måste ha upp en hf-dipol ngt herrejösses högt, annars går det inte.
Hepp, då skiter la jag i de då’
Det gjorde jag i flera år tills jag busigt nog slängde ihop ngt som liknade en 2x19m lång dipol jag lekte med på gräset.
Ena änden slängdes över växthuset, matningspunkten…utan ngn balun eller nånting alls, hängdes upp i brösthöjd i päronträdet…o andra änden slängdes över vinbärsbuskarna.
Medelhöjd ngt på 1m över gräset.
Satt skräddare i gräset med min Yaesu FT-817 jag hade då och provsände på 80m. ’Ett två, ett två…vissel vissel….toghög swr…aj aj’ -när plötsligt en sm3’a hoppa in o undra vad jag höll på med :o
’Erhum…fick jag harklat mej…-jageh…testar lite på 3W med en portabelantenn’ fick jag ur mej.

Efteråt insåg jag att det slumpades vara utmärkta konditioner just då…men ändå. SM3 är ändå 100mil bort..
Man skall inte ta de store pôjkas negativa ord alltför allvarligt var lärdomen där o då.
När ngn nybörjare idag skall ha upp ngt för hf så säger jag såklart inte att de skall nöja sej med att slänga upp ngt ihopknycklat knyte i vinbärsbuskarna utan åtminstone på manshöjd eller helst en tiondels våglängd högt iaf. Lyckas de med det…kommer de på eget bevåg, senare vilja förbättra och höja dem lite till självmant.
Gäller att inte skrämma dem på samma sätt jag blev ☕️
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Uj då vad du skriver.... Jag lyssnar gärna !!!

Ja, Grimeton sändare ligger ju i Grimeton där jag varit många gånger eller åkt förbi och mottagarantennen utanför Kungsbacka har jag för mig och var någon mil lång på telefonstolpar med tråden mot Amerikat likt en beverageantenn.
Det var väl något liknande i Amerikat med sändare och mottagare på olika orter. Ja 17.2khz är ju öerhört lång våglängd så den borde ju fortplanta sig bra och i dag lyssnar ubåtarna på dessa våglängder vad jag vet.
Alexsanderson som konstruerade detta var tydligen långt framme i tekniken redan på 1920 talet. Kanske du läst om "https://en.wikipedia.org/wiki/Otter_Cli ... io_Station"

För att återgå lite till det du pratade om att mark och omgivning påverkar radiovågen var Alexsanderson medveten om, med tanke på placeringen av Grimeton. Jag tänker genast på E4 norr om Jönköping där polisen inte fick kontakt på 78-79mhz med sin bas i Jönköping vid bergen på sjökanten och fick ha en "relästation" då det var något i berget som käkade radiovågorna.

Jag har lite olika antenner "dock inte någon dipol än" så jag kan jämföra och börja förstå hur antennerna funkar på olika avstånd och band samt hitta olika radiofyrar och se hur dom går i olika antenner och tidpunkter.

Ja radioapparater finns ingenjörer som bygger så det behöver man inte fundera på. Sedan var det ju det där med antenner och kablar mm som så att säga är oändligt. Jag tänker på Janne här på forumet som har en 11m pinne 25-30 meter upp i ett träd och tydligen pratar med större delen av världen när andan och konditionerna faller på. Man behöver två för en "tango" som sagt och samma frekvens när konditionerna ges.

Det där med "3x1/4våg(6/8)" är ju lite nytt för mig och intressant. Har du någon bra länk att lägga in så gör det!

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Ojämnt antal kvartsvågor funkar men inte jämna då de isf blir väldigt hög Ohmigt.

Ifall man snor ihop en vertikal eller en dipol som man med tuner tänkt stämma av på flera olika band, gäller det att undvika längder såsom 5 eller 10 eller 20m.
Bättre då att välja dipolben på 7 eller 14 eller 30m. Detta då för att undvika att det skulle bli precis en halvvåg nånstans, dvs hög Ohmigt o där hör antennen inget.
Ett dipolben kan ha hur många udda antal kvartsvågor som helst men när antalet blir fler än 3 börjar den stråla skumt och för det mesta oanvändbart.
Swr metern kan vara glad men man når ingen vart.

Samma med vertikaler. 1/4 våg eller 3x1/4 våg (6/8) är busenkla att svänga ihop.
Nackdelen med 6/8 är att den även vill stråla snett uppåt eftersom den är längre än en halvvåg.
Man nöds ljuga till det genom att förkorta den en smula för att den skall stråla på acceptabelt vis.
Ngt kortare kallas den plötsligt ’5/8’.
Olika konstruktörer förkortar den på olika sätt vilket då är anledningen till att 5/8’ingar förekommer med olika längd.

Lägger man ngt med 6/8 radiator ner så får man ju nytta även av den energi som vill stråla mer i dess längdriktning.

Enklast kan vara att tänka att alla dipoler ’blir antenner där varje dipolben har 6/8 längd på precis tredubbel frekvens’
Ett vanligt exempel är dipol för 40m’s på 7MHz som även funkar på 21MHz med 3x1/4 våg långa ben.
Den blir tvärtyst på 28MHz (4x1/4 våg) men vaknar igen på 35MHz osv men tenderar att bli mer o mer en luftkyld konstlast ju högre upp i frekvens man kommer…men som sagt, 3x1/4 våg funkar utmärkt till trådantenner du hänger i trädgården, no problemo.

Några länkar har jag inte att bjuda på tyvärr. Jag rekommenderar att du skaffar lite torra antennböcker med gulnade sidor och lär dej lite grundläggande faktabaserade teorier. Mkt av det som skrivs på nätet är mkt svårt att verifiera ifall det är fakta eller om det är ngn som tycker ngt bara. Det är lätt att låta sej luras av flashiga diagram & beräkningar som förekommer där.

Min generation som vuxit upp på 70-talet är tyvärr uppvuxen med lögner skrivna i kulörta teknikkataloger såsom WorldImport, Commander m.fl där allt tyx kretsa kring swr och dB vilket förmodligen är anledningen till att speciellt pr-killar tror en 5/8 är den bästa antennen samt återkommande tjatar om sin swr…..

Böcker så som ARRL Handbook kan man hitta för ngn 50-lap på loppis. De utkommer årligen med mkt små variationer. Min är ifrån 1996 men skiljer sej högst marginellt jämfört med 25 år nyare eller äldre versioner.
Du behöver inte komma många kapitel in förrän aha-upplevelserna radar upp sej och du kan lämna hätska nät-baserade antenndebatter dit hän ^^
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Arrl är dock ingen lättsmällt lektyr. Amerikaner tyx få betalt per ord och alla mått är i fot och tum men man får ändå en hint.
Antennanalysator är en användbar grej med…men det får jag väl skriva om i annan tråd.
Med en sån avslöjas dåliga montage tydligt också.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

Mycket intressant med 3 kvartsvågor.

Jag ska testa lite och se vad som händer. Kanske därför min horisontala loop resonerar någosomnär på 2mhz.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Dipoler

Inlägg av //JAL »

@DH
Ju mer jag tänker på det du berättat, ju mer tror jag du har rätt...

Man kan ju alltid exprimentera lite på 11m... Behövs ju inte så högt upp och funkar med enkel och billig tråd.

Kanske en vertikal,koaxial-kabel antenn med "uggly balun" i botten vad den nu heter... Som 6/8. Kanske med ett gammalt 10 meter stålmåttband i toppen med snöre för justering...

Det är ju synd att man inte är pensionär än 8-)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

Det är klart det är rätt, de e ren fysik ^^

Vertikal 6/8 är ingen höjdare till markvåg..det blir ju ännu sämre än 5/8 så det experimentet kan du hoppa över.
Lägg den ner då ist.
Då ifall du av ngn anledning vill komma åt horisontal polarisation.

2m’s 1/4 vågs gp man smäller ihop av torkarbladspinnar* funkar ju även swr-mässigt på 70cm (145x3=435) och arbetar som en 6/8 där. Swr är hur fin som helst men den når ingen vart på höga bandet vilket är synd..
Den kunde annars göras för 148MHz och kopplas till en scanner för att på rx täcka 140-156 & 420-468MHz.

*torkarbladspinnar . Med det menar jag de små platta säg 1mm tjocka men 3mm breda pinnarna som finns inuti klassiska torkarblad från bilen. De har samma längd som bladen och går att få ur hela o raka med lite träning. Massa antennprojekt baseras på såna. Cap.hat på en antenn jag nämnde häromdan t.ex. Även 1/4 vågs gp’s till 145/155/156/432/444/446 har jag smällt ihop av såna. Funkar finfint. Pinsamt att bli påkommen de första gångerna rotandes i soptunnan borta på macken efter gamla torkarblad bara… :roll:

Förstår va du mena också…en vertikalpinne med choke àla GainMaster eller ngt. Klart det går men det är ifall man vill åt rymdvåg då.

Jag märker lite att du är som jag…går och kuckilurar på alla möjliga antenner som kanske kunde funka och är ENKLA att göra med skit som redan ligger under bänken i garaget. Skall man köpa ngt först så faller charmen lite.
Jag har slängt ihop ett 20-tal kortade dipoler till mej själv och andra på böggd’a vilka då bygger på spolar satta 2,5m ut på betydligt längre kortvågsdipoler.
Lämpliga som kompakta dipoler för t.ex 80 eller 40m som även funkar på 27/28MHz.

Det är inte lämpligt att på en 160m’s dipol sätta spolar som resonerar på 28MHz bara 2,5m från matningspunkten. Den lyssnar bra men sänder helkasst på 160m.
Det behövde jag kringå på ngt vis…med antingen riktiga trap’s eller sätta spolarna mkt längre ut.
Med spolarna 7,5m ut eller vad det nu blev… 3x2,5m så funkar det finfint däremot - även på höga bandet om den hänger horisontalt…inverterat går inget vidare.

Ja..det går ju bort 9 timmar om dan man kunde hängt knäveck i masten istället för att stå i saltgruvan och skava..
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Dipoler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 02 okt 2022, 20:52 @DH
Ju mer jag tänker på det du berättat, ju mer tror jag du har rätt...

Man kan ju alltid exprimentera lite på 11m... Behövs ju inte så högt upp och funkar med enkel och billig tråd.

Kanske en vertikal,koaxial-kabel antenn med "uggly balun" i botten vad den nu heter... Som 6/8. Kanske med ett gammalt 10 meter stålmåttband i toppen med snöre för justering...
//JAL
Skulle faktiskt vara lite intressant. För markvågsutbredning tror jag inte det minsta på det men för rymdvåg skulle det kanske kunna vara en hit?
Finge man upp den åtminstone ngn kvarts våglängd ifrån backen, rigga den fritt från andra objekt i sidled så kanske det kunde ge ngt vid ’norrlands skip’ kan tänka.

På vinden har jag mina gamla 5/8’ingar liggandes. Man kunde ta t.ex en Penetrator 500. Lossa ’bromsrören’ på sidan och kroka på signalen helt rått i botten på röret med en slangklämma runt eller ngt.
Förlänga radiatorn till 790cm eller vad det blir o se om man får till ngt?
Den lilla cap det blir mot fästet där nere kan man nog bortse ifrån. Likaså jordplanen kan man köra med dem som de är eller ta väck dom.

I fråga om swr är det nog inga problem ifall de sitter där eller inte.

En annan referensantenn får man ju ha att kunna skifta emellan…annars kommer man absolut tycka att nya pinnen ’går som fan’ även om det inte är sant.

Har du gjort några trevande försök?
Skriv svar