Cypern på 10m nyss.

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Cypern på 10m nyss.

Inlägg av Janne »

Qso med 5B4VL.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Cypern på 10m nyss.

Inlägg av SA5VOX »

Snyggt jobbat!!!
Vad använder du för antenn, vertikal, dipol, rikt?
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Cypern på 10m nyss.

Inlägg av Janne »

SA5VOX skrev: 29 jan 2022, 16:05 Snyggt jobbat!!!
Vad använder du för antenn, vertikal, dipol, rikt?
Jag har en halvvågare 25-30M upp i en tall.

På hf så är det fandipol som gäller, 160 och 80 just nu, kommer upp fler så fort det blir snöstorm natt mörkt och drivis.

Jag hade en 4-elementare uppe förut men skillnaderna var så små när jag jämförde mellan antennerna utifrån deras placeringar att den såldes iväg.

Det går utmärkt att köra hela världen på dipoler och vertikaler, en mottagare värd namnet, ett vässat öra, kunna ställa in sin radio ordentligt (Tex stänga av tidskonstanten i gaincontrollern för att lyfta fram nästan ohörbara stationer), inte filtrera bort nyttosignalen och lite goda förhållanden är bra förutsättningar, sedan kan man naturligtvis vässa till det med häftigare antenner, men detta räcker för min del just nu.

Jag har flera attraktiva dx i loggen, b.l.a Chile, Namibia, Thailand, Venezuela, Sri Lanka, India, Canada, Japan mfl på 10 och vertikal (de flesta iaf) så... ;)
Bilagor
ANT.png
ANT.png (64.95 KiB) Visad 382 gånger
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar