Sitter och väntar på att batteriet till skruvdragaren skall laddas så jag kan borra i en ny nätdel i en 2555’a
Kanske man skulle skrivit om
Nåja, under tiden plitar jag väl ner lite dumheter här.
Ja det där liksom spontana med röster från förr, de hörs aldrig på hambanden. Man hör dem på 27MHz av ngn anledning.
Det är som att tröskeln är högre på hamband.
Skall det vara ngn skön känsla med AM får det ju vara med en maskin som låter BRA.
Det gör alla maskiner utan digital visning eller på sin höjd de med lysande röd LED.
Alla senare 27MHz radios typ RCI2950/Pres.Lincoln/Danita 3000/& alla de som finns att köpa nya idag är ju rent skräp i det avséendet.
Man förstår att dagens generation resonerar som att ’bara ssb som gäller’. Absolut. Jag håller med när det gäller redan nämnda men även alla kinesiska skräpradios som finns idag…Anytone, Maas o va fan skräpet heter. Där är AM bara ngt medskickat brus man inte kan ha till ngt ändå.
Annat var det en gång när AM vart ’ i ropet’ så att säga.
Allra bäst är nog rörstationerna från runt 1970. Courier 23, Spitfire II och såna. De är i helt egen klass med högnivå AM.
Även samtida Lafayette solidstate …allt från Micro 12 till kanske HE-20T där sistnämnde är en såndär frän med VFO som funkar steglöst på RX mellan typ 26,960-27,260MHz. Just såna har jag flera st av just den anledningen, de låter bra…eller skall vi säga - lät bra. Det fanns en Tokai PW 500 med sån VFO också:
De och även SBE Trinidad, SBE Cortez med riktig modulationstrafo är ngt extra.
Tyvärr dras många av dessa med kristallfel. Kristallerna har åldrats och lallar iväg hela eller halva kanaler.
En sån radio som räddas från soprummet kommer vid uppkoppling inte alls låta så fantastiskt som jag beskriver här…men på 80-90’talen gjorde dom det. Idag 35 år senare har de förlorat lite sin forna glans.
1977 kom så de med sina röda displayer och nu då med lågnivå AM men lät okay på ngt sätt ändå.
Speciellt allsköns Cybernet typ andra Lafayetter, Midland, HyGain, Major, Kraco m.fl har börjat få kristallfel de också men är ganska ovanligt än så länge.
Däremot är de sämre än sina föregångare med elektrolytkondensatorerna som nu har torkat. Sedan ganska länge nu finns ’ReCap kit’ att köpa på Ebay. Satser om ett 30 tal kondingar för byte i sin gamla HyGain 5’a för att få den lika bra igen som förr.
Det bygger då på att ingen vart inne o skruvat i den vill säga…en oskruvad sån som får sina kondingar bytta blir som ny verkligen med tyst o fin inte bara AM utan även SSB brus i högtalaren - som de lät förr.
Radios från soprummet eller fyndlådan på loppis för en 50-lapp får man granska mer kritiskt idag när det ej längre bara är att koppla på ström och torka av dammet från S metern.
En donator-radio som kan dela med sej av sina 10 & 37MHz kristaller är bra att ha.
Så. Nu när kaffet är urdrucket tror jag även att skruvdragaren är redo.
Jag drar iväg ett par bilder på dagens patient:
Det är ingen vacker syn. En 10Amp’s kina nätdel.
Radion kom jag över för ngt årsedan men har kopplat ström på den först igår. Hörde direkt i högtalaren att ’här är ngt allvarligt fel’.
Av med huven och såg då detta. Tss tss.
Med vana ögon hovrande över ökända ’kranar’ vilka naturligtvis står i bott
så förstår man att originala nätdel har brunnit.
Jag har lyckats återställa andra såna här med snuvig modulation till mer kraftfull sådan tidigare och lyckas nog med denna också men innan jag ’tar i den’ får den räliga nätdelen ur allra först.
Sådär. Nu är den historia.
Ett linjärt PS-1306 s.k 6-8Amp’s nätagg är donator. Får väl se hur det går. . .