Svensk. Utland, konds.

Användarvisningsbild
Janne

Re: Svensk. Utland, konds.

Inlägg av Janne »

//JAL skrev: 30 jul 2024, 09:32 Så är det ju Janne.

Många faktorer påverkar själva byggandet.
Själv var man ju på åttiotalet mycket aktiv på 27mhz. Ingen familj eller hus så man kunde göra annat.
JAL
Naturligtvis är det så, livet kommer emellan.
Bra att du har planer gällande antenner och placering.

Jag skall inte vara så självgod, jag kör inte överdrivet mycket radio själv, jobb och vila andra hobbys osv tar av tiden man förfogar över, och den verkar krympa med åren.

Gött att du delar med dig Jal.
Kalle skrev: 29 jul 2024, 01:34 Jag fick också en pratstund med honom......
Runt 20W körde jag.
Och till dig Kalle, härligt att kunna köra med bara 20W och få så goda resultat 8-)
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

Ikväll svarade Stn Falcon Hybo på 24an.

Vi har känt varandra sedan jag drog igång med radio på allvar runt 1990.
Han dyker upp någon gång per år, max, inte mer.

Vi tjötade en stund så dök HB Roffe Stöde upp, mobilt i skogen, sedan Hotel Kilo Matfors.

Så några stycken blev vi, alla hörde inte varann men då får man medla, det är en del av det hela.

Jag tror inte att det är en slump när flera strålar samman såhär efter att det gått lååååÅÅÅåång tid sedan sist, nej jag tror att man inte är så ensam om känslan att - Nä nu jädrar i det, jag skall kolla om det är nån fler lokalt igång... och så är fler i samma modus, med samma känsla och tanke som skrider till verket.

Jag vill hävda att man inte är så ensam med att tänka och känna på ett visst sätt över en sak, just där och då, för då skulle man missa varandra sådana här gånger.

Hur det än må vara så gjorde det hela min kväll iaf, för visst är det något speciellt när man tuggar trasa med gamla 27rävar, lokalt.

Innan de andra dök upp så testade vi lite AM, Lars dvs Falcon och jag.
Jag berättade om hur några söderöver i Borås/Varbergstrakten brukar ligga och snacka på AM, ja du då DH med company, och vore man fler aktiva så skulle det funka precis lika bra med en simpel Am-station hittad i en container eller inköpt på loppis för 50kr som de prylar man har idag.

Sen har man blivit bortskämd och vill ha med inbyggd: Alla trafiksätt, Rogerbeep, Swrmätare osv osv, men det skulle funka med något simpelt helt klart... Det tycker jag är lite intressant.

Jag vet att du varit inne på just detta tidigare, och skrivit om det, för många år tillbaks i 27MHzforumet DH, intressant återkoppling dock.

Det var mina 20 cent. Godnatt ppl.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

Sitter och väntar på att batteriet till skruvdragaren skall laddas så jag kan borra i en ny nätdel i en 2555’a :o
Kanske man skulle skrivit om :?

Nåja, under tiden plitar jag väl ner lite dumheter här.

Ja det där liksom spontana med röster från förr, de hörs aldrig på hambanden. Man hör dem på 27MHz av ngn anledning.
Det är som att tröskeln är högre på hamband.

Skall det vara ngn skön känsla med AM får det ju vara med en maskin som låter BRA.
Det gör alla maskiner utan digital visning eller på sin höjd de med lysande röd LED.
Alla senare 27MHz radios typ RCI2950/Pres.Lincoln/Danita 3000/& alla de som finns att köpa nya idag är ju rent skräp i det avséendet.
Man förstår att dagens generation resonerar som att ’bara ssb som gäller’. Absolut. Jag håller med när det gäller redan nämnda men även alla kinesiska skräpradios som finns idag…Anytone, Maas o va fan skräpet heter. Där är AM bara ngt medskickat brus man inte kan ha till ngt ändå.
Annat var det en gång när AM vart ’ i ropet’ så att säga.
Allra bäst är nog rörstationerna från runt 1970. Courier 23, Spitfire II och såna. De är i helt egen klass med högnivå AM.
Även samtida Lafayette solidstate …allt från Micro 12 till kanske HE-20T där sistnämnde är en såndär frän med VFO som funkar steglöst på RX mellan typ 26,960-27,260MHz. Just såna har jag flera st av just den anledningen, de låter bra…eller skall vi säga - lät bra. Det fanns en Tokai PW 500 med sån VFO också:
IMG_7967.jpeg
De och även SBE Trinidad, SBE Cortez med riktig modulationstrafo är ngt extra.
Tyvärr dras många av dessa med kristallfel. Kristallerna har åldrats och lallar iväg hela eller halva kanaler.
En sån radio som räddas från soprummet kommer vid uppkoppling inte alls låta så fantastiskt som jag beskriver här…men på 80-90’talen gjorde dom det. Idag 35 år senare har de förlorat lite sin forna glans.

1977 kom så de med sina röda displayer och nu då med lågnivå AM men lät okay på ngt sätt ändå.
Speciellt allsköns Cybernet typ andra Lafayetter, Midland, HyGain, Major, Kraco m.fl har börjat få kristallfel de också men är ganska ovanligt än så länge.
Däremot är de sämre än sina föregångare med elektrolytkondensatorerna som nu har torkat. Sedan ganska länge nu finns ’ReCap kit’ att köpa på Ebay. Satser om ett 30 tal kondingar för byte i sin gamla HyGain 5’a för att få den lika bra igen som förr.
Det bygger då på att ingen vart inne o skruvat i den vill säga…en oskruvad sån som får sina kondingar bytta blir som ny verkligen med tyst o fin inte bara AM utan även SSB brus i högtalaren - som de lät förr.

Radios från soprummet eller fyndlådan på loppis för en 50-lapp får man granska mer kritiskt idag när det ej längre bara är att koppla på ström och torka av dammet från S metern.
En donator-radio som kan dela med sej av sina 10 & 37MHz kristaller är bra att ha.

Så. Nu när kaffet är urdrucket tror jag även att skruvdragaren är redo.
Jag drar iväg ett par bilder på dagens patient:
IMG_7957.jpeg
Det är ingen vacker syn. En 10Amp’s kina nätdel.
Radion kom jag över för ngt årsedan men har kopplat ström på den först igår. Hörde direkt i högtalaren att ’här är ngt allvarligt fel’.
Av med huven och såg då detta. Tss tss.
Med vana ögon hovrande över ökända ’kranar’ vilka naturligtvis står i bott :roll: så förstår man att originala nätdel har brunnit.
Jag har lyckats återställa andra såna här med snuvig modulation till mer kraftfull sådan tidigare och lyckas nog med denna också men innan jag ’tar i den’ får den räliga nätdelen ur allra först.
IMG_7964.jpeg
Sådär. Nu är den historia.
Ett linjärt PS-1306 s.k 6-8Amp’s nätagg är donator. Får väl se hur det går. . .
//JAL

Inlägg av //JAL »

Vad kör ni med för sorts antenn ?
Vertikal eller diopl ?

För mig käns det som att en vertikal är mer körbar på detta band även om dipol är starkare utåt.

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 04 aug 2024, 08:23 Vad kör ni med för sorts antenn ?
Vertikal eller diopl ?
:? Vi kör väl med den som funkar bäst för stunden? Lokalt är det alltid vertikalpinne men vid rymdvåg funkar tjyvresonanserna på 80-dipolen bättre/sämre beroende på.
HB106

Inlägg av HB106 »

Just nu dånar DH och störe delen av Sverige in här i radion :D
Dock väldigt mycket aurorfludder men rolig som bara den är det !
HB106

Inlägg av HB106 »

Det blev ett väldigt bubbligt qso med DH men det blev ett iallafall :D
DH

Inlägg av DH »

Vaf’ HB 106 jaaaja…kul.

Han med ’Kvartsmatade fullvågsdipolen’ jag fippla ihop i Strömstad körde jag nyss…va har ja dit…20 mil?
Kört :
Långben (från de gamla forat han med) i Borlänge.
Släggan i…vart det Västerås? Ahja…jag drog med dem till 28,450 där vi körde en sväng också.
Sen ytterligare stationer på 27.235 i norra halvan av landet men hörde även Kalmar, Gävle, ’södra Dalsland’…tror O 29 m.fl.

Edit: Lägger till Järven i Köping + en stn i Skåne… 115.
Scandinavia F11 Eksjö
Körde nu även O 29 i Brålanda.
Edit 2 kl 20:37: O 400 i Falköping samt inloggad på ’Grästorps ringen’ för första gången :o
HB106

Inlägg av HB106 »

Det blev så fult i högtalaren här att jag ärligt talat inte riktigt hörde vilka det var som var igång :lol:

Ja Släggan körde jag också en kort sväng.
Blev tvungen att åka iväg en sväng mitt I allt där men det dånade in en massa stationer även när jag var mobil.
Aurora kan ju hjälpa till rätt bra synd det blev så mycket fludder som det blev denna bara.
F.. att jag missa 28,450 det hadde varit riktigt roligt å varit med på ett hörn där :D
Satt å lyssnade lite mobilt efter nå signaler vid 19 tiden men jag glömde ju om det va kanal 26 häller 36 ni sa ni skulle pröva på då :?
Skriv svar