Svensk. Utland, konds.

Användarvisningsbild
Janne

Svensk. Utland, konds.

Inlägg av Janne »

Ropade lite på SSB på kanal 24, fick svar av en Svensk på semester i Kroatien.
Hasse, Alpha Bravo 254.
Stark som attan, fyllig bas i modulationen, genomträngande som få.

Lite oväntat för på 24an hör jag sällan någon Svensktalande annars nuförtiden.

Som vanligt vill nog någon berätta att det finns hur många som helst som snackar i radion där dom bor, och det må så vara, men så är det inte här, och 69Mc är inte något för mig, jag har många andra frekvenser att tjöta på, jag når hela över Sverige på vissa av dom, så det är inga större problem på den fronten, däremot konstaterar jag att ingen som bettar på att 27 är en växande hobby i landet kommer att bli rik.

Kul är det ändå att kunna prata med radiovänner på bandet oavsett om det är lokalt eller via konds.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Kalle

Re: Svensk. Utland, konds.

Inlägg av Kalle »

Kul Janne! Jag fick också en pratstund med honom för någon vecka sedan. Gick väldigt starkt. Det var ett antal svenska stationer från olika håll i landet som också pratade med honom före och efter mig,
Runt 20W körde jag.
DH

Inlägg av DH »

Jag har kört honom några ggr också. Han bor där delvis och kör med IC-7300 och en Yagi som ’alla andra’ ^^
Min egna Yagi dröjer tills björken är nere.
Just nu har jag ngt tjaise med Fan-dipolen. Sprang 3ggr i masten utan framgång och fällde 12m höga dipolfästet i syd igår och hade mej. Konstaterat balun-fel. Fick avbryta när kroppastollen tog emot.
IMG_7837.jpeg
Med 27halva som enda fungerande HF antenn fick jag avverkat ngn ’33’ i Överkalix igår kväll också.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

DH skrev: 29 jul 2024, 01:34 Konstaterat balun-fel.
Ser ut som... *host* överslag pga för hög effekt det där, äré så månne? ;)
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Jag har en 27 pinne som ligger på gräsmattan...

Kanske man ska försöka få upp den ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

//JAL skrev: 29 jul 2024, 08:41 Hmm.
Jag har en 27 pinne som ligger på gräsmattan...

Kanske man ska försöka få upp den ;)

JAL
Det är väl inte så mycket att fundera på?

Eller?
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja jo men det så att...

Kabeldragning, Höjd, placering, omgivande träd, plåttak, närliggande antenner, På stora gräsmattan om inte gräset ska klippas mer så man kan staga om inte en ny vertikal skall ställas där och till sist om inte den nyligen tillverkade vertikalen funkar bättre...

Fast en separat antenn med separat radio ger större möjlighet att lyssna mer.
Det får nog bli Järnspett för ett hål i gräsmattan att stoppa mer maströret i och flytta vid behov...
Kabel går ju att skarva.

Du har rätt Janne. Inte mycket att fundera på.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

Janne skrev: 29 jul 2024, 03:44
Uff…i tråden ’Elda på för mkt’ den 27’e April…tror jag…så skrev jag om mitt södra dipolben för 80m som skjutit ut en ljusbåge genom kabelns hölje i maströret o svetsat sej fast där.
Den gången fick jag ta ner, lite ny krympslang osv.
Nu hade samma sak hänt IGEN fast det tänkte la’ inte jag på…utan börja riva i en annan ände ist :roll:
Jag hade bytt plats i höjdled mellan dipolbenen för 160/20m och 40/15m.
Höjde sistnämnda o sänkte det andra då 40/15 prioriteras mer i nuläget.
Efter det tilltaget börja skiten krångla.
Hade nere balunen igår o de e det det finns bild på längre upp.
Kom då på…’jaaa…de e såklart samma fel som i April’ o brydde mej inte om att mäta på balunhelvetet ens..utan fixa södra benet o slängde upp balunfan igen.

- ingen skillnad. Alla band kassa. Fan ock.
Klättra up o hämta ner balunjäveln en andra gång. Mätte på den o joo…det är ’lite’ kortis i den :?
Ngn hade glömt fuktsäkra PL259’an den 27’e April så nu vart den full med vatten .
IMG_7853.jpeg
Ahja, väck med den o dit med en ny…bättre sort den här gången med.
Mätte på den och fann med multimeter att polskruven med signalen på…där hade jag ngn Ohm….hmm.
Fuktskadat inuti där med…fick lagt på lite ny koppartråd som tvinnades runt den nu svarta tåten där inne.
Drog fast den i polskruven igen o nu funka det U.A.
Finally.
Yes, tip top…skall fira detta med kaffe MEN först upp med skiten. Koppla in o bråka med utliggaren till det…de e några M8 muttrar o fixa med med efter en halvtimme i masttopp satt skiten där det skulle.
Fine…ner o ta fika äntligen.

In o koppla på analyzern….bahh…alla band kassa ändå…. AARGHHHE…
Jag gjorde lite ’gymmastik’ i vardagsrummet där radion står o ’sjöng upp’ , kan man säga.
Tog mej en läsk o swinga mej upp de 14metrarna ånyo i masten…grannen norr över blängde….JA JA Jag ÄR sån…tänkte jag för mej själv.
Upp o kroka på medhavd analyzer på balunen.
Inget fel.
-Nä, det vet jag väl ..men vafan :evil:

Mkt svordomar nu…sorry.
Nåväl…jag har en koaxskarv i lilla skåpet i masttopp. Den satt löst hrmpf..jaha…hur länge har det vart så??
Drog åt den o nu funkar alla band…pjuhhh.

Nåja. Jag hade ju trots allt lite loss i både balun o koaxialdon som är fixat nu.

Medans jag skrev detta hade jag ena radion ståendes på 27.235. Hörde där en lokal stn snacka med en ’Blixten’ från Jönköping på besök i Ullared..
Finns han med här tro?
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

//JAL skrev: 29 jul 2024, 16:15 Ja jo men det så att...

Kabeldragning, Höjd, placering, omgivande träd, plåttak, närliggande antenner......
Det finns ju alltid en massa saker som man kan välja att se som hinder, eller så sätter man upp antennen, lyssnar och förhoppningsvis tjötar lite, får blodad tand och fortsätter med utvecklingen av projektet därifrån.

Liggandes på gräsmattan gör den ju ingen nytta, kan jag tycka iaf.

Jag hör ibland folk som pratar om att börja med radio igen, vissa har sin radio i garderoben och dom pratar så mycket om att den skulle det vara roligt att köra med igen, minnen å skryt om hur himla bra den gick osv på tiden det begav sig, men koppla upp grejorna och köra, nä det händer inte och så går åren, 10, 20 , 30, 40 år, sen dör man eller hamnar på hem. :arrow:

Andra sitter och kommenterar i köp och säljgrupperna hur gärna dom vill ha en ditt eller datt, som dom haft förut och vill ha en lika igen om dom skall komma tillbaks på bandet, det dyker sedan upp en sådan dom efterfrågat men njäeäää , säljaren har ju satt ett för högt pris, 200kr i överkant :shock: , eller vägrar bjuda på frakten, och då får det minsann vara, så väntar man i 40 år till.
:roll:

Man gör naturligtvis precis som man vill, jag tycker det bara är tråkigt, om alla som snackade, faktiskt gjorde nåt så skulle bandet se helt annorlunda ut, till det mer positiva.

Läs inte det jag skriver nu som att jag gör ett påhopp Jal, jag bara konstaterar, för att få fart på dig ;)
DH skrev: 29 jul 2024, 19:23
Janne skrev: 29 jul 2024, 03:44
Uff…i tråden ’Elda på för mkt’ den 27’e April…tror jag…så skrev jag om mitt södra dipolben för 80m som skjutit ut en ljusbåge...

Jag missar ibland inlägg, just nu tex så försöker jag att komma tillbaka till en vardag efter att ha jobbat nätter, 11 timmarspass 6 dagar, ledig 1, under 1 månads tid.
Sen blir jag äldre och glömmer/blandar ihop saker.

Men nu så fick jag klarhet i det, tackar för underhållande läsning i övrigt till de berörda i tråden.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Så är det ju Janne.

Många faktorer påverkar själva byggandet.
Själv var man ju på åttiotalet mycket aktiv på 27mhz. Ingen familj eller hus så man kunde göra annat. Det är ju nästan 40år sedan...

Jag har två gamla 27mhz pinnar så det är lite testande för att se vilken som funkar bäst. Det finns även ett träd att luta maströret mot men det blir nära stora 80m dipolen.

Som jag känner så behövs nog en vertikal monobandare på 27mhz för att bli stark utåt, om man jämför med avstämd vertikal.

Det är på gång Janne med antenn och det ska nog inte ta 40år ytterligare...

JAL
Skriv svar