Horisontell + Vertikal.

Användarvisningsbild
Janne

Horisontell + Vertikal.

Inlägg av Janne »

Jag skulle vilja sätta upp en vertikal, fabriksbyggd typ 1/2 vågspinne och samtidigt ha en horisontell pinne på samma koax, dvs sända och ta emot på bägge pinnarna.

Räcker det med en T-koppling?

Tips önskas.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL

Re: Horisontell + Vertikal.

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Spröten kan ju sitta i kors men koax med ett-T ger fel ohmtal och olika längd fasvridning...

Vad mina kunskaper säger.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Ja att parallellkoppla två antenner på 50 Ohm ger 25 Ohm vilket ger missanpassning.
Med antenntuner kan man ju fixa, men det är fortfarande missanpassning i kabeln.
Så anpassningen måste sitta vid T-korset.

Men prova, att lyssna tål ju mer förluster och då hör du ju om det ger tänkt verkan.

En sk 3 dB kopplare, en sån som finns till TV för att få två TV till en antenn, men då bränns 3 dB...
Och det vill man ju inte.

SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag har för mig jag läst om att man tar två 75ohms kablar och får nästan 50ohm i kabeln ut.

Lite som stackade antenner och olika längd på koax för att få loben att stråla annorlunda.

Någon som kan simulera denna korsade dipol ?

Kanske en loop är mitt emellan vertikal och horisontal... Och dipol för sändning...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

Vilka frekvensband avses? Kanske är det samma på de bägge antennerna?
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

DH skrev: 09 jul 2024, 17:06 Vilka frekvensband avses? Kanske är det samma på de bägge antennerna?
27 MHz.
Ja det är samma.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag har kollat runt lite och det finns inga sådana antenner beskrivna.
Man kan undra hur strålloben blir..
Ohmtalet är också okänt.

Kan du prova en sådan så får vi en rapport. Det går ju att sätta över marken i arbetshöjd som ett v och då får du ju lite knas på hur den funkar...

JAL
Skriv svar