Förra Helgen testade jag att lägga ut 100m kabel 1,5m2 från biltema i en fyrkant på gräsmattan.
Det gav ganska konstiga resultat... Visserligen bara en kabel utan balun.
Jag kopplade in den på min ic-751A och fick under 1.4mhz bättre signal jämfört med 80m dipol, men dock lite brus.
Över 1.4mhz så blev signalen svagare och mer brus... Sedan tog mygg och knott med regn över testen utomhus.
Senare kom jag på att en grävd elkabel till huset låg lite på diagonalen under LOG tråden... Jag ska prova annat område på gräsmattan med balun och om bruset minskar
Test med VNA på tråden gav oerhört hög SWR under 3,5 mhz tror jag det var och med solen på VNA fick jag inget läsbart foto så testen kommer att fortlöpa.
Jag har ferriter med 43, 50. 60 och 70 material så att en balun kommer att tillkopplas nästa test och olika beskrivningar finns på hur många varv man behöver och det är som sagt bara att testa sig fram vad jag känner nu. 2-3 varv på primärlindningen och 5-6 varv på sekundärlindningen rekommenderas av många.
Nåja... Jag får väl testa lite mer och linda balun och se om den kanske vill ha 1:2 eller något annat.
Någon här som har bättre erfarenhet av denna sortens antenner ?
JAL
Loop on ground, LOG
Loop on ground, LOG
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!