Anropsfrekvens AM ?

SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av SM4FPD »

Finns det överhuvudtaget någon aktivitet på AM 27 MHz och i så fall vilken frekvens?
Jag har försökt lyssna men hör aldrig trafik.
Har en del gamla AM-stationer tycker det är kul att renovera och få igång dem, snygga till etc.
En massa kristaller finns oxo i gömmorna.
Men vilken frekvens skall man sätt in ?
Finns någon anropsfrekvens?
Vore kul att höra om de funkar, av rena nostalgiskäl.

SM4FPD
DH
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av DH »

Kan inte ngn annan svara än jag nån gång 👀
’E väl bara o låta bli…’ inte så bara..

Nej. Nationella såna kanaler har funnits historiskt. Vi har lyckats enas på forum liknande detta o det har funkat ett tag men sen rinner det liksom av o man kör på de man använt lokalt tidigare.
De jag hört talas om är:
K6AM(där även vissa stater i USA ligger…har hört några där nu ikväll faktiskt vid 20:00 tiden)
K7FM
K12AM
K12FM
K19FM då det är en kanal för dieselcowboy’s även om jag aldrig hört några lastbilsåkare där…inte här i västsverige iaf. De enda som hörs är polacker på deras k20 som ligger. -5kHz off på 27,200. De hör jag varje vecka om man vevar förbi…men de snackar ju polska enbart så…

Förr när jag fastna för 27MHz vart det kanal 4AM vilket vart mkt praktiskt då det gällde i i stort sett hela landet. Ännu tidigare vart det kanal 14AM.

Tyvärr finns inget bra svar på din fråga.
Kanal 6 och kanal 12 hade jag nog försökt att plocka i.
Jag har gott om K8 och K11 i mina gömmor. De ovan nämnda är nog slut…om inte några omgångar av K6 kan finnas kvar.
Vill du ha K8 och K11 kan jag skicka upp en omgång gratis. Frimärke bjuder jag på.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av sm6pop »

Trafiken inom Sverige på AM är i det närmaste obefintlig så vitt jag vet.
Scandinavia SSB Club uppmuntrar till aktivitetskväll första fredagen i månaden och möjligen finns trafik på AM och FM vid de tillfällena annars är det K24 USB som gäller på 27Mhz inom Sverige.
Saxat från deras hemsida:
"Aktivitetshelger för 27MHz-bandet är i Sverige för närvarande första fredagen varje månad på följande kanaler och tider: 20:00-21:00 Kanal 22 AM 21:00-22:00 Kanal 23 FM 22:00-24:00 Kanal 24 USB"
SM4FPD
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av SM4FPD »

Tack för info, ja det är väl som jag tänkte.
Epoken med kommunikationsradio är närmat över.
Kul att begrunda alla konstruktioner som gjort genom tiderna i alla fall.

Tack DH för erbjudandet av kristaller!
Men jag har rätt många liggande så jag klarar mig....

SM4FPD
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av sm6pop »

Nja, epoken komradio har i och för sig gått kräftgång som även amatörradion gör men här i kring är det en del trafik ändå men på K24 USB och det är lite avstånd mellan de aktiva stationerna så det är en vertikal basantenn på bra höjd som gäller om man vill vara med.
Det är väl med både 27Mhz som amatörradion att intresset har stagnerat i takt med intåget från mobiltelefoner och internet, det var bättre för :-)
DH
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av DH »

Det där hör man hela tiden. Lokalt här tycker jag dock inte det är tvärdött mellan Borås & Varberg.
Det är mkt mer trafik på am än ssb iaf, det är helt klart.
Svx.link(stavning?) tyx vara stort här omkring också men är inget jag kör eller nånsin kommer att köra heller.
Amatörradio @ ssb kortvåg när det inte är contest är väldigt klent med. Det är några stationer jag själv medverkar till att de är i luften men vore det inte för mej vore de väck också.
69MHz däremot är stendött. Hörs en(1) station i Borås och på samma antenn får jag in en(1) station i Angered i Göteborg också.

Förra sommaren hängde jag i masten för antennarbete med min nya 69-antenn jag riggade då när det en dag plötsligt stod en herre med keps o spana på mej över häcken från grannkärringens tomt.
Han sa ngt jag inte hörde så ja klättra ner.
Han frågade om mina antenner o jag förstod att han på ngt sätt vart insatt.
-69MHz??..jaha…vilka kör du där?
Nja , sa jag…jag har ju inte haft ngn redig antenn förut…jag har kört på kortvågsantenner hjälpligt men det är dött verkligen.
Jag nämnde om stationen i Göteborg jag hade hört.
-jaha, vem då?
Han heter Fox253, sa jag…
- va fan…det är ju JAG haha..

Världen är liten..
//JAL
Inlägg: 362
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Anropsfrekvens AM ?

Inlägg av //JAL »

Den var absolut kul att du råkade träffa Fox 253. Det är alltid trevligt att träffa de man pratar med.
Förr i tiden innan klösbrädan och internet var 27mhz mycket socialt och jag var själv på Tabergstoppen ofta och odlade kontakter. Dessutom hade man sådan radio i jobbet så långt den nu räckte.

Förr eller senare träffade man dessa "Radiopratare" och drack kaffe och pratade.

Ja det är ganska dött på 27mhz runt Jönköping i dagsläget så det blir lite kortvåg om orken finns..

Om man behöver kortdistans kommunikation så funkar 27mhz mycket bra om det inte är mycket störningar. Fast det är nog inte många som känner till det gammla 11meters bandet och åker till Jula och köper en pmr.

69mhz är som sagt ett mycket bra band och räckvidd så det heter duga. Lite mer proffsig utrustning så det är ett bra alternativ tycker jag.
Jag håller på att fixa en gammal C-600 till 69mhz som går att prata i, och det kommer så småningom.
Jag har även 27mhz antenn liggandes som är tänkt att sätta upp då jag har några gammla CBradio liggandes så med tiden blir det nog lite mer radio.

Jag ska bara prata med chefen om att gå ner på en heltid så löser det sig nog... ;)

Vad jag förstår på Janne och DH med övriga så hojtas det från alla möjliga länder emellanåt, och kanske mer än på 10metersbandet....

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar