Radiofolk från förr

DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Radiofolk från förr

Inlägg av DH »

..vi saknar eller bara minns.
Sm6yno
Sm6vyu
..är ett par av dem. Finns ni med här?
SM6USS
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av SM6USS »

SM6VYU är jag faktiskt släkt med, har själv försökt få tag I honom utan att lyckas. Hade varit kul att återknyta vår kontakt.
SM6YNO känner jag tyvärr inte... kanske någon annan?

//USS
Life is whats happens around you!
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av DH »

Ja, han är väl en kusin va?
Du känner nog inte mej men jag har ju sett dej på den berömda loppisen i väst där du är delaktig.
R.H ’försvann’ när han flytta till Borås. Jag vet ju exakt var också. Har vart förbi o hängt på dörren några ggr. Vi umgicks mkt förr…men han öppnar inte…
Han väljer naturligtvis själv.
På ett fora som detta hade la det inte vart hela världen kanske?
Säkert 10 årsedan jag hörde han senast. Den gången på R7.
Ännu längre tebax vart han med mej ute på rävjakt. Det vart på 11m tiden. Mkt i o runt Göteborg.
När han tagit sitt cert vände jag en Vårgårda 2m 6-ele som pekades åt hanses håll och skruvades fast där.
Sen följde många år med nattliga riktiga långkörare om allt möjligt radiotekniskt.
Han körde på sån TS-700 jag vet du också haft för längesen o jag körde på min liknande FT-221. 10W i var ände gick fint de 4mil vi då hade mellan oss.

Den andre jag frågar efter bor betydligt närmare. Körde honom i höstas på 28MHz vid såndär Contest kväll ngn…torsdag tror jag. Hade honom här på +10dB trots han hade Yagin åt Kungsbacka till…han sm6’an som också finns med här..
Lite samma sak där….åka förbi o träffas utan eg anledning…blir inte…men här kanske?
—-
Kom på ett par till från förr… jag undrar vart de tog vägen:
Sa0dij samt hanses vapendragare sa0azn.

För många blir det ett avbrott med all radio under familjebildande och jag misstänker det kan vara så i detta fallet också ev.
SM6USS
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av SM6USS »

Hej DH
Nja, han är snarare kusin till min numer avlidna far.
Däremot har jag en kusin som också är radioamatör, så det ligger i släkten :D Jo, jag hade en TS-700S, 10w och en 6ele Vårgårda antenn, detta byttes senare till en Yaesu FT-290RII med det påkopplingsbara slutsteg på hela 25w (mycket på den tiden) och 9ele Vårgårda antenn. Som jag körde MYCKET dx på 144MHz, från wwLoc JO67AT i norra Göteborg.

//USS
Life is whats happens around you!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av SM6MUY »

Jag känner Basse, SM6YNO. Han bor på ett rätt så lågbrusigt QTH men hade lite mast-haveri i vintras i en storm. Vi hade kontakt bara för några dar sen och han är på gång att få upp sina antenner igen :D . Basses farsa (sk) var radioamatör med signalen SM6NIG om jag minns rätt. Han var aktiv i varje fall på låga delen av 144 MHz...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av SM6MUY »

Om man spinner vidare på tråden så var det när jag kom igång (som en stolt T-amaör) en otrolig aktivetet på 144 MHz på 80-talet. Jag bodde i Stenkullen (Lerum) på den tiden och på 144.300 så "kokade" det av amatörer som man pratade med i stort sett dagligen...SM6KEG, SM6MNS, SM6NEM, SM6NEY, SM6EHY, SM6CWM, SM6DWM, SM6KIW, SM6LRR, SM6LRP, osv. Säkert glömt en hel del...Förutom det dagliga ragchew snacket så jagade man ju DX och som boende i Lerum så var det oftast att bara lyssna när de som bodde närmare kusten och lite högre upp typ SM6MNS och SM6KEG körde DX på löpande band. Något frustrerande....men QTH är nog det som bestämmer hel hel del vad man kan köra och inte...Men har lite kontakt med ett par amatörer ovan. En del är ju sk tyvärr..
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av DH »

SM6MUY skrev: 07 apr 2024, 00:44 Jag känner Basse, SM6YNO. Han bor på ett rätt så lågbrusigt QTH men hade lite mast-haveri i vintras i en storm. Vi hade kontakt bara för några dar sen och han är på gång att få upp sina antenner igen :D . Basses farsa (sk) var radioamatör med signalen SM6NIG om jag minns rätt. Han var aktiv i varje fall på låga delen av 144 MHz...
En kollega i grannbyn till där Basse bor fick för ett tag sen höra av ngn förbipasserande…som när denne såg hanses antenner..att det är ’en mast som gått i backen i vintras i byn i sydväst’
Troligen stormen Louise då kan tänka. Den flängde bra i grejorna 2mil norröver här med.
Jag misstänkte det kunde vara han…Basse. Sist jag körde han…hörde jag att han körde dej också i fjärran men de va så svagt att jag inte brydde mej om o ropa jag också.
Jag har ju bara en fast dipol för 28MHz o den pekar inte åt ditt håll.

Qsl på 6NIG. Han hade en Icom IC-260 till låga delen. Den radion tjata min kollega till sej(sm6vsa) som en låneradio i början. Väl inrökt och lampan bakom mätaren va död men vi fick sanerat den o bytt lampa så den blev fin sen.
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av DH »

SM6MUY skrev: 07 apr 2024, 01:29 Om man spinner vidare på tråden så var det när jag kom igång (som en stolt T-amaör) en otrolig aktivetet på 144 MHz på 80-talet. Jag bodde i Stenkullen (Lerum) på den tiden och på 144.300 så "kokade" det av amatörer som man pratade med i stort sett dagligen...SM6KEG, SM6MNS, SM6NEM, SM6NEY, SM6EHY, SM6CWM, SM6DWM, SM6KIW, SM6LRR, SM6LRP, osv.
Känner igen flera av dem där också. Jag tog mitt cert senare på 90-talet då 2m klingat av lite…kanske pga packetköret?
SM6LRR körde jag flera ggr på 2m och träffa honom en gång på loppis. Han har ju ett utländskt call också. Det har jag kört på 80 och 40m.
SM6NekasEgenMast som han själv valde att bokstavera sin signal…körde jag nog bara på hans lokala repeater.
Han frågade grannarna i radhuslängan där han bodde om de va ok att resa en radiomast och fick klartecken.
När masten väl vart rest ändra sej grannarna o det blev ett väldigt liv. Den fick han ta ner.
Brukar tänka på honom när jag drar hem loppisfynd.
Han hade hela garaget fyllt av hyllor. Inte bara ut efter väggarna utan i hela bilgaraget. Hyllorna vart fyllda med bananlådor fulla med radioskrot.
En gångstig mellan hyllorna på kanske 20 meter om man skulle plöja genom allt..
Hans bil fick stå ute.
Det vart föresten han som fick fram min 83MHz Overdrive cpu till min gamla 486’a.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Radiofolk från förr

Inlägg av SM6MUY »

DH skrev: 07 apr 2024, 10:53 SM6NekasEgenMast som han själv valde att bokstavera sin signal…körde jag nog bara på hans lokala repeater.
Han frågade grannarna i radhuslängan där han bodde om de va ok att resa en radiomast och fick klartecken.
När masten väl vart rest ändra sej grannarna o det blev ett väldigt liv. Den fick han ta ner.
Brukar tänka på honom när jag drar hem loppisfynd.
Han hade hela garaget fyllt av hyllor. Inte bara ut efter väggarna utan i hela bilgaraget. Hyllorna vart fyllda med bananlådor fulla med radioskrot.
En gångstig mellan hyllorna på kanske 20 meter om man skulle plöja genom allt..
Hans bil fick stå ute.
Det vart föresten han som fick fram min 83MHz Overdrive cpu till min gamla 486’a.
Jag var hemma hos Rolf en gång där i radhuset och han berättade då om mansten. Om jag minns rätt så var det staplade "TV-rör" typ såna som man köpte i 3m längder. Och det blev väl ganska många rör om jag minns rätt. Stagat var det väl men ändå kanske inte så genomtänkt...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar