Icom IC-706

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Icom IC-706

Inlägg av Janne »

706, Världens bästa radio? Troligen inte. Dock en personlig favorit.

Gammal klassiker, för det må man nog kunna kalla den, den har ju hängt med sedan -95.

Jag vet inte exakt hur många som kommit och gått hos mig, men åtm 4 stycken har det blivit så nu behåller jag den jag har.
Någon MKII har jag aldrig ägt dock, men ettpar MKIIG, men detta inlägg kommer att handla om 706 urmodellen.

Det har och förekommer många myter kring 706, den brinner upp, anslutna koaxkablar och dckontakter smälter, den blir så fruktansvärt het... ingenting jag någon sin kommit ens i närheten av, ingen jag känner heller.

Men det är ingen nyhet att många i hobbyn är överdrivet rädda för värme, en del monterar fläktar på baksidan av radion som blåser in luft, som då motverkar den inbyggda fläkten som blåser ut, inte så genomtänkt kanske. :roll:

Storsignals-egenskaperna imponerar inte var det någon som skrev någonstans, och visst kan det vara så att om man jämför den här lilla godingen med ett flaggskepp anpassat för Dx-expeditioner så finns det nog skillnader, men det är inte rättvisa jämförelser, vare sig i pris eller konstruktion, för oss dödliga som har den ansluten till en mobilpinne i bilen eller som tuggar lite trasa och kör några dx på basantennen när lusten faller på spelar det inte någon som helst roll, tanken med detta inlägg är inte att fördjupa sig i tekniska specifikationer eller apparaternas uppbyggnad.

Fin mobilrig, väldigt smutt, däremot är den inbyggda högtalaren också liten så ljudet blir därefter, men det är inte så svårt att kroka på en yttre högtalare heller.
434056658_403631018946292_2798374614349967789_n.jpg
Det finns flertalet modifikationer att göra till den första modellen av 706, det är mod som att sänka hastigheten på fläkten i mottagningsläge, den "gula tråden", som har med bandpassfilter att göra för lyssning utanför 2m på VHF.

Så helt fulländad var nog inte stationen när den kom men å andra sidan så är det nog så med alla riggar om man tänker efter, det finns mods för varenda modell, man vågar snart inte skaffa sig den radio man vill testa och klämma på för det finns en uppsjö av alla mods som man bara MÅSTE göra innan radion beter sig som den bör, åtm om man får tro alla som minsann "vet", även om det såklart kan finnas förbättringar att göra.

En radio som är lik 706 på många sätt i menyer och funktioner är efterföljaren IC-746, samt förbättrade 746PRO (7400 Europa), det är den sistnämnda ni ser under 706an i bild.

Som en 706 på anabola, större format gör den 706 älskande amatören glad att kunna ha en 706-liknande station som bas.

Flera funktioner finns på potentiometrar och knappar som gör det mer överskådligt och lättåtkomligt även om det naturligtvis är mycket som skiljer på insidan radion.

Visste du att man kan ändra karaktären på sin modulation i 706? :o
433665350_392834750172642_2136277825047222434_n.jpg
Carrier frequency, där kan du ställa in
om du vill ha mer diskant eller bas i din modulation.

Enkla menyer, logiska att bläddra bland.

Vad är det då som jag tycker så mycket om hos den?
Tja.. VFO-bromsen sitter lättåtkomligt till höger om vfonratten! :lol:
Nejdå, jag vet faktiskt inte, det smidiga formatet, att den är en slitvarg som bara går och går utan att vare sig brinna upp eller smälta sönder, den är snygg, synd att den inte har belysta knappar som efterföljande 2G har.

Den första som jag skaffade någon gång runt -97, blev ju kär i den direkt, lyssnade jag mycket på polis med, och en del pirattelefoner (trådlösa) kring 49MHz, det var min första mobila station från Icom, sådant spelar naturligtvis också in.

Mycket radio i litet format, många band även om 2M bara har sparsamma 10W ut.

Vad är era erfarenheter av 706?
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Icom IC-706

Inlägg av SM6MUY »

Jag har en 706:a som köptes i Japan på 90-talet. Den första varianten som du beskriver ovan. Hade förmånen att resa dit i jobbet och den kostade då ca 6000 Skr. Priset i Sverige var minst det dubbla. Den har hängt med men mest använt den till min 10 GHz transverter. Mottagaren utanför amatörbanden var ganska dålig och jag moddade lite filter så den bev något bättre. Men har aldrig kört några QSO:n på kortvågen så PA:t är nog i varje fall i gott skick :D : Men som sagt en trevlig station.

Kommunikationen mellan displayenhet och själva radion går med 19200 baud och jag byggde ett modem så man kunde köra remote. Så redan på 90-talet körde jag remote på 1296 MHz men bara mellen huset och garaget. Jag hade dock planer på att köra betydligt längre sträcka än så men det blev inte så av olika anledningar...
Senast redigerad av 2 SM6MUY, redigerad totalt 30 gång.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-706

Inlägg av sm6pop »

Jag har två stycken men av den sista modellen (MKIIG)
En av dem sitter i min remotestation och där kan det bli riktigt varmt på sommaren så jag har moddat den till högre fläkthastighet men om det är nödvändigt vet jag inte.
Det har dykt upp några på reparationsbänken här med kända fel hos modellen.
I de senare modellerna sitter ett par effektmotsånd ipå PLL-kortet som har det hett om öronen.
Det sitter även skumgummikuddar i dem vars lim fräter sönder kretskortbanorna de sitter limmade mot.
De som har haft problem med gummikuddar satt i fordon och var i dåligt skick.
Kanske det är olika tempraturer och fukt som bidragit till det felet.
Nästan alla stationer har sina svaga punkter men med tanke på hur många som såldes så är de ändå sällsynta på reparationsbänken och det har varit betydligt fler av IC-746 0ch IC-7400 här med trasiga displaybelysningar så alla har sina svaga punkter.
Mina har fungerat perfekt så jag är nöjd med dem.
DH
Inlägg: 393
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-706

Inlägg av DH »

Den som har ’vuxit upp’ med en sån här på 90-talet har nog lättare att ta till sej dess charm än ngn som upptäcker den först nu…är min känsla.
Av alla möjliga olika radios har jag aldrig ägt ngn sånhär.
Främst tror jag det beror på att jag tyckt det vart väldigt mkt pengar(13-14tusen).
Det tyckte jag även med IC-7300 som kosta typ samma men när man väl kom över tröskeln om att ’radios FÅR kosta mer än tie tusen’ har det vart mkt enklare att spendera liknande belopp på master, slutsteg osv vilket vart helt otänkbart förut.

Det närmaste jag kommit 706 vart när jag köpte loss kollegans men som jag hann med att ’äga’ en vecka innan ngn annan hellre ville ha den. :?
Kollegan behövde få loss pengar o jag vart då snäll o stack till honom 2500kr för den.
Den hade legat i olika flyttlådor o hängt med i alla möjliga flyttar under loppet av drygt 20år.
Enbart radion + rejält sliten mikrofon som fått mkt stryk…klämd micksladd…o hele micken såg klämd ut.
Ingen DC kabel och absolut inget annat heller…ingen kartong, manual osv eller ngt alls.
Locket löst o skruvarna väck - högtalaren borta??

’-ja, jag fick för mej sist den användes 1998 att jag skulle byta högtalaren…’
Du har inte kört den sen dess?
’-nä…eller jo…jag har haft igång den ngn gång…men…minns inte men då ville den inte?’
Ville inte?
’Asså…fan kommer inte ihåg…men de va ngt..att den va svårstartad eller ngt..men du ser la’
:? Aja, får jag inte igång den får du tebax den.

Det visa sej den hade oxid i kablaget mellan front o radio. När jag spottat på den o torkat av med trasa så flög den igång.
Den fick nya skruv, ny högtalare och en tvätt.

Jag satt med den ett par kvällar men gillade inte ergonomin med knapparna som jag inte tyckte hade logisk funktion. Knappar som heter t.ex ’ATT’ eller ’Tune’ eller ’RIT’ är lätt att klura ut.
Denna hade knapp-namn jag inte känner sedan förut och tillsammans med negativ inställning sedan gammalt vart jag glad när ngn annan hellre ville ha den.
Nye ägar’n har den i sin veteran merca sedan 2 år som ren 27MHz radio då han saknar certifikat. Han är nöjd säger’n.
—-
Mindre logiska knappar hade en konkurrerande radio med. Yaesu FT-857. Sån hade jag i bilen många år. Den led jag av knappskräck också. Det vart att den va lik FT-817 jag kunde utan o innan som gjorde att den kunde accepteras.
857’an är såld(till han jag köpte 706 av f.ö och som nu har DEN radion i en låda…närmsta 20 åren?)och ngn mer modernare knappmonster-Yaesu skaffar jag inte.
Jag gillar dagens Icom radios med väl genomtänkt knapp-politik. Inte för få knappar man nöds in i menyer o krångla för minsta skitsak - men inte för många knappar och inställningar att tvingas ta ställning till heller.
Skriv svar