Antenntuner

DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Antenntuner

Inlägg av DH »

Ok för mej att fylla på i tråden sen med helt andra avstämmare om man vill.

Idag regnar det och jag rota då fram ett loppisfynd:
IMG_5792.jpeg
RA200 ATU
Militär avstämmare till en bärbar( :? ) kortvågsradio.
Specad ngt på max 10Watt och 2-8MHz med tillhörande spröt och trådantenner.
Man får dessa pjäser väldigt billigt just pga det begränsade användningsområdet.

Med andra antenner som kanske lirar lite bättre kan man räkna med bredare frekvensomfång samt högre effekt tålighet och då kommer det i lite annat läge.
Enbart kikande under locket får man en känsla att effekten lätt kan dubblas för den rent mekaniska delen.
Bra antenner som knappt behöver tunas alls så kanske man kan dubbla krämen igen…men det är nog max.

Det uppkommer nog rejäla spänningar långt innan dess om man försöker tok-tuna ngt så man bör nog gå försiktigt fram ändå.

Såhär långt är det mest kill-gissning i inlägget - jag har ju inte testat den än ^^..men gör det nu —->


Sådär. Liggandes på magen :roll: inne i uterummet med min Icom IC-705 + ATU’n har jag testat lite swr på random band.
Notera att de antenner jag testat är bilantenner och utan ngn som helst jordledning what so ever.
3 olika antenner: 80m, 40m & 10m.
Trodde nog sprötgängan skulle vara M10 som ett annat militärt antennfäste jag har.
Min adapter från M10 till 3/8 skulle då behövas användas…men icke. Gängan är fasen i mej 3/8 direkt o då har jag mängder med olika spröt man kan prova.

Kranen på tunern längst upp till vänster märkt ’B’ har 7st markerade fasta klick-lägen men vredet kan dras hela varvet runt med 12st lägen. De fem extra lägena är inte kopplade…men här skulle man kunna tänka sej att man lade till några varv tråd för fler aktiva lägen.
Den är att se som en ’bandväljare’. Samma sak med kranen märkt ’D’ fast kanske mer ’antennväljare’ och den har 12 olika lägen den med.
Kranen ’D’ har 4 olika skalor. Lindningar inne i tunern är anpassade för 4st olika originalantenner som man naturligtvis inte har.
En på 18m, en på 9m , en ’normalantenn’ vetifan men det är väl en lång march-antenn samt en kortare sprötantenn då.
Kranen är även märkt med siffror i MHz från 2 till 8MHz. Beroende på antenntyp skall vredet ståpå olika lägen vid vissa frekvenser.

Eftersom jag har andra antenner väljer jag på ett gehör bara kikandes på radions spectrum o väljer den som får spectrumet att leva mest.
Lite samma med ’B’ kranen.

Ratten ’C’ däremot kan vridas från kl 7 till kl 17 ca och den har inga fasta lägen. En ren tuningratt alltså.

Dessa kranar verkar funka som random manuell tuner. Inget konstigt alls. Man ’fatta’ direkt hur man skulle göra.

Sen finns det ett vred till , märkt ’A’.
2st lägen + 1st återfjädrande längst till höger. En dummyload på sistnämnde, inget konstigt heller.
De 2 första däremot…undrar jag om. Jag märker ingen skillnad !!
Avst(ämmning) & Ström. Ingen skillnad på dem.
Man skall köra Avst vid avstämmning o sen slå över på Ström när man skall köra…men varför då?
Kanske ngn som vet?

Själv vart jag ingen signalist vid min militärtjänstgöring utan en långhårig fordonsmupp 🙄.

IMG_5791.jpeg

Medelst 191cm spröt för 80m’s har jag lyckats få radions SWR meter nöjd på alla band från 1600kHz upp till ca 14000kHz. Prestanda är naturligtvis en heeelt annan sak.
Lite kinkig vart den på 7000kHz men det gick även om 40m sprötet såklart funka bättre där.
På högre band…18000kHz till 29000kHz vart min ca 100cm långa antenn för 10m lättare att stämma av.

Intressant. Från 1,6 till 29,0 MHz gick det att stämma av ett par tre bilpinnar ’utan vidare’ och med de 5W min radio orkar med på batteridrift.
Lägre frekvenser kan inte radion sända på o högre testa jag inte ens. Det är gott nog ändå tycker jag.

Inte utan att man blev sugen på ngn portabelexpedition nu. Äkta portabel alltså…inte sittandes i tältstol med bilbatteri o dipolantenner uppspända lik förbaskat utan promenerandes med fullt bärbar vertikalpinne på låga band.
Lägsta band hittills jag kört sådär vart iofs cykelmobil…trampandes runt i byn körandes 10m ssb med min FT-817.
Det borde man kunna göra om fast på 80m :mrgreen: