27MHz: CW på 27 lagligt!

Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av SA5VOX »

Läst många diskussioner om detta på olika forum och tröttnade på att ingen hade kollat med PTS så jag gjorde faktiskt det och fick bla. följande svar:

"Vad du får sända, eller innehållet i det du sänder på frekvensen, är alltså inte specificerat men om du tänker använda datatrafik eller CW så måste du ändå hålla gränsen på 10% beläggning av kanalen för att ge andra användare möjlighet att använda frekvensen. Om det är datatrafik ska ju din sändare inte heller börja sända utan att först kontrollera om frekvensen är ledig eftersom du då riskerar att störa pågående trafik.

I övrigt gäller att apparaterna ska vara CE-märkta för användning på de aktuella frekvenserna, dvs modifierade eller ”öppnade” amatörstationer ska alltså inte användas eftersom endast mycket få amatörstationer, om ens någon, är CE-märkta för att användas på 69 MHz eftersom det inte är ett amatörband i någon region. Om de modifieras för att sända utanför de avsedda banden kan egenskaperna hos t.ex oscillator eller filter bli lidande med störningar som följd.
"

Dessutom är det ok att sända SSB på alla de kanaler som upplåtits för 27 MHz om man läser nuvarande regler:
"PTSFS 2020:5
Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från
tillståndsplikt för användning av vissa radiosändare.
Paragraferna: 45,47,50,55,56,59 och 62§
För frekvenserna:
26,865 26,885 26,935
26,965 26,975 26,985
27,005 27,015 27,025 27,035
27,055 27,065 27,075 27,085
27,105 27,115 27,125 27,135
27,155 27,165 27,175 27,185
27,205 27,245 27,285 27,325 27,365 27,405
27,215 27,255 27,295 27,335 27,375
27,225 27,265 27,305 27,345 27,385
27,235 27,275 27,315 27,355 27,395

Högsta effekt: Vid frekvens- eller fasmodulering 4 W e.r.p.
Vid amplitudmodulering med dubbelt sidband 4 W r.m.s. e.r.p.
Vid enkelt sidband och undertryckt bärvåg 12 W p.e.p. e.r.p.
Kanaldelning: 10 kHz
"

Tänkte att detta kunde vara av intresse för de som undrat.
Betänk nu att vi fortfarande ska uppföra oss vettigt och hålla oss till vad som står enligt PTS regler, att störa varandra är bara trist och det finns ju ett antal kanaler/frekvenser vi kan använda.
Undvik att sända annat än AM eller FM på de lägre frekvenserna/kanalerna då många med äldre apparater huserar där.

Hoppas detta inte är som att släppa en bomb i privatradiobandet på 27MHz utan mer som en kick för att kanske få fler intresserade för amatörradion som hobby då man där får ännu fler möjligheter.

Live long and prosper!

Ps. Om admin anser detta vara helt uppåt väggarna att publicera så är det helt ok om tråden tas bort.
Vill inte vara anledning till osämja, bara menat som matnyttig information till de som undrar.
//JAL
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av //JAL »

Bra info!
Säkert många som behöver detta.
Fast det var roligare förr i tiden när tillstånd krävdes och man åkte runt och hade roligt, speciellt när pejlbussen var i närheten ;)

Ja detta är i dagsläget preskiberat...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av SA5VOX »

Hehe, jaa, förr var det riktigt livat och betydligt mer fyllesnack, antar att det senaste har hamnat i telefonernas förlovade land, inget man sörjer. ;)
Måste faktiskt ge en eloge till dagens CB operatörer!
Lyssnat och snackat en del och det är riktigt städat jämfört mot förr, för det mesta.
Det används förkortningar, signaler, signal rapporter och verkar finnas ett genuint intresse av att få ut något kul av radiosnacket, riktigt kul. Har mina rötter i komradion innan jag trillade dit på tyngre grejor, numera är man helt förlorad. ;)
Admin
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:20

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av Admin »

SA5VOX skrev: 24 jan 2022, 10:49
Ps. Om admin anser detta vara helt uppåt väggarna att publicera så är det helt ok om tråden tas bort.
Vill inte vara anledning till osämja, bara menat som matnyttig information till de som undrar.
Du har en fin ödmjuk sida, jag önskar själv att jag hade mer av den varan emellanåt.
Dina poster är omtyckta och tillför mycket i forumet, du har fria händer :P .
SM6USS
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av SM6USS »

Det låter som en kul grej att köra CW på 27! Har en Alico 10m med allmode och den går att använda även ned på 27.
Får testa att köra lite CQ, vem vet man kanske får svar.... :D
/USS
Life is whats happens around you!
//JAL
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av //JAL »

Visst är det kul.

Kanske jag är lite petig...

Har apparaten bara godkännande nummer från pts osv så är det bara att köra så det ryker.
Jag har själv "förr i tiden" kört mycket på 11m när skippen kom, England, Usa, Italien givetvis, och var det nu kom ifrån på en mobilpinne eller basantenn med de där 4-5 watten som kom ut i antennen.

Tro det eller ej men vi har myndigheter som lyssnar på oss...

:)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Dxaren
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 nov 2021, 13:38

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av Dxaren »

Jag körde CW på 27 för mer än 20 år sedan. Jag kommer väl ihåg ett QSO med en fransk militär stationerad i Bosnien.
SSA s CW träning på diskett användes också flitigt. Prov blev det hos FRO i Stockholm.
Jag ska återuppta CW när jag blir pensionär om ca 25 år.

73 de Dxaren.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av SA5VOX »

Wow! Härlig anekdot! Se där ja, tja 27 är ju inte ett hopplöst band och 4~5w kör ju folk på amatörradio sidan med också som QRP och det går riktigt långt. Lyssnade idag på 27 och jisses vad det rullar in långväga stationer! :shock:

Jo stationerna ska ju vara CE märkta och godkända... just det sistnämnda var en mastig bit att ta sig igenom om vad det innebar, tittade lite på vad som gäller där och inser att jag lämnar med varm hand över det ansvaret till våra återförsäljare i landet och ger dem en tacksam tanke som orkat plöja sig igenom det en gång i tiden.
Här är lite att läsa, följer man upp länkarna så kommer man har ett tag att göra:
https://www.pts.se/globalassets/startpa ... ansvar.pdf

Ser många som slagit på stort med Icom 7300 och allehanda moddade stationer men tänker inte vara moral-farfar i det här forumet, det är upp till var och en att ha ett samvete och följa lagtexter och regler och därtill vad det kan innebära om man får oönskat besök....*DingDong 8-) 8-) !* "Oups! :shock: hehe, Hej grabbar.. varför så bistra?! En kopp Gevalia.. kanske?! hehe..ehhh... inte? En kaka kanske då?" :mrgreen:
//JAL
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 27MHz: CW på 27 lagligt!

Inlägg av //JAL »

Jag har inget uppe för 27mhz att köra med så i dag lyssnade jag på en sdr utanför Narvik.

klockan var vid 12-13tiden och det var till och med skåningar som rullade in och var hörbara utöver Italienarna som kör några kilowatt med talkompressor och eko.
Jag hade ju gärna ropat på italienaren och sagt att du låter illa och har eko så du får nog lämna in radion för översyn...
Det fanns div stationer från här och var som säker gått att få QSO med.
Det låg många över våra tillåtna 27,405 mhz och lyssna kan man ju alltid göra.

Jag får nog sätta upp en antenn och se var jag har för godkända saker i 27mhz lådan ;) Något måste ju finnas.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar