Kvartsmatad fullvågsantenn

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Kvartsmatad fullvågsantenn

Inlägg av sm6pop »

windom5.png
windom5.png (117.85 KiB) Visad 83 gånger
Senast redigerad av 1 sm6pop, redigerad totalt 20 gånger.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kvartsmatad fullvågsantenn

Inlägg av DH »

Kollar man det svarta strecket på din kulörta bild, är den graderad i ngt…vetifan…men från noll till 180.
Om man skulle ta dessa 180/4 så blir det 45.
Din skiss visar…att den matas från ’60’ och är isf ngn helt annan antenn än min….eller så läser jag bilden helt fel. Rörig bild med fler band på än bara en….men den kanske visar en Windom..det skulle ju stämma isf…JAA så är det såklart.

Jag utgår också ifrån beprövade teorier när jag smäller ihop ngt. Dvs att udda kvartsvågor resonerar - precis som min antenn i tråden.

Många tycker som du att det är ’enklare att modellera ngt i datorn först’, så kan det absolut vara.
Själv har jag helt slutat med dator sedan 15 år och tappat det helt.
Jag kan springa upp o ner i masten hur många ggr som helst utan att tröttna o för mej är det ’enklare’.
’-klipp lite till…lite till….bara lit….JÄVLAR…för mkt…löda på igen o fortsätt klipp osv’

Jag vet att ytterligare några andra viker tråden ist för att klippa men det är på tok för grovyxat för min del…det duger nog för de flesta säkert.

Läser mellan raderna att du tror jag misstror problematiken med Windom’s o rf-feedback? Det gör jag inte alls, läs igen isf.
Det skall iaf jag göra…dina bägge senaste inlägg o se om jag blir klokare —->

Edit: Nu när jag har läst bättre ser jag att du har ritat in en röd plupp vid matningspunkten på min antenn.
Bilden i ditt korrigerande inlägg såg jag innan jag skrev detta inlägg men inte efter…du har råkat sjabbla bort den under tiden?
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Kvartsmatad fullvågsantenn

Inlägg av sm6pop »

Jo, bilden visar strömkurvan på olika frekvenser på en tråd som är klippt för 80m och inte någon specifik antenn. Man kan se vart de matar en Windom där det står OCF och det är tydligt varför då flera strömkurvor är nära max där. Den blå kurvan bilden visar strömmen över en tråd som är en hel våglängd, i detta fallet på 40m och den blir ju exakt på samma sätt som din antenn fungerar på 11m så din matning är rätt på max ström som sig bör.
De svarta siffrorna längst ner är fasvikeln på halvvågen.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kvartsmatad fullvågsantenn

Inlägg av DH »

Qsl
Skriv svar