Yaesu FT-991A

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Yaesu FT-991A

Inlägg av sm6pop »

Ja, 7400 är en riktigt bra radio men med en del problem när det gäller tidiga serienummer.
Drivtrissorna på tidiga modeller går hädan på grund av för hög bias och som vanligt på Icom så är det problem med displayer. Jag har lagat ett antal 7400 0ch 746 där displpaybelysningen slutat fungera på grund av en en för klen transistor i DC-DC omvandlaren och som saknar kylning.
Det sitter ett lysrör i dem och jag brukar bygga om dem med LED-belysning till displayen vilket ger exsakt samma ljus som original.
FT-991 har jag inte sett här på bänken än så ett gott tecken på att det är en välfungerande radio.
Löp och köp :D
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Re: Yaesu FT-991A

Inlägg av SA7ZWX »

Ja det lutar nog åt det :arrow: hållet Anders !.

Men först så ska jag försöka packa upp min guldtacka och köra lite på den saknat den mycket.

Men efter jag sålde min IC-7400 och min mobil station för 2m så har endast min VX6E kopplad på bas antenn och det är inte samma känsla.

Jo jag har en helt ny mobiltelefon android som har både 2m/70 som sänder 2,5watt och köpte 2 extra batterier så 3 totalt.

Men jag kan inte anpassa mig till android systemet annars så är den trevligaste samma antenn kontakt som till min VX6E!.
Lasse
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Re: Yaesu FT-991A

Inlägg av SA7ZWX »

sa3atf skrev: 23 feb 2024, 18:08 Jag tycker det är en väldigt trevlig rig och mycket mer kapabel än jag först trodde.
Vattenfallet går ju att diskutera förstås, men är man inte van något alls så är det ju ett lyft såklart.
Vad gäller audion så har Yaesu fortsatt med sin fina dubbla trebands parametriska eq, så där finns alla möjligheter. (med dubbla menar jag individuella settings MED och UTAN Comp)
Vad jag kommer ihåg så lämnade den sin specificerade uteffekt på alla band utan konstigheter.
Det enda jag personligen hade svårt för var den långsamma scanningen för minneskaneler, dvs scanna 2 å 70.

Så här skulle jag summera det hela: Kör man uteslutande HF har jag hellre köpt en 7300, men vill man även komma åt 2m och 70cm och särskilt låga delen som inte finns i "vanliga" mobilriggar, så har jag inte tvekat en sekund.
En DTMF mikrofon kan vara bra att ha om du kommer att köra mycket VHF/UHF, annars en bordsmick är ju alltid trevligt vid stationärt bruk. Brukar finnas begagnat för vettiga pengar.

Sedan får man ju C4FM (som jag tycker är det bästa digitala modet) på köpet :)
Vet inte hur det är med sådana repeatrar runt dig, men annars är det bara att skaffa sig en Hotspot om du vill utforska det modet.

Du får verkligen mycket radio för pengarna vill jag påstå.

Hör dig för och kolla runt om det finns någon som har en FT-991A i ditt distrikt för att få "klämma & känna"
och prova den :)
Stort tack för informationen om YAESU FT-991A!.
Det blir nog att beställa en, har redan en 7300 men vill komma åt 2m också!.
Lasse
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Re: Yaesu FT-991A

Inlägg av SA7ZWX »

DH skrev: 24 feb 2024, 23:01 Gillar man IC-7300 så finns det ju IC-705 ifall man vill komma över de högre banden. Bara 10W radio men på köpet får man ju en bärbar radio till sommarhajkerna.
Övriga radios du nämner..FT-920, FT-301 och FT-7B har jag haft också. Sistnämnda hade jag som hajkradio då jag inte tyckte min FT-817 gav tillräckligt med pulver.
Saknar den lite…köper gärna en av dina vid intresse.
Tyvärr så har jag lyckats att få tag i 2 st i ny skick med frekvensräknaren och är mina guldkorn. Och Mitt nya guld korn är en YAESU FT-301D med Nätdelen mod klockan och högtalare med mycket fint ljud och FC-301 tunern. Och efter en sväng i Österrike så har den ny VFO, TCXO helt underbar radio och får alltid 5 på audio, låter mycket bra med en K-40 CB 🎙️
Lasse
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Re: Yaesu FT-991A

Inlägg av SA7ZWX »

SA7ZWX skrev: 08 apr 2024, 17:39
DH skrev: 24 feb 2024, 23:01 Gillar man IC-7300 så finns det ju IC-705 ifall man vill komma över de högre banden. Bara 10W radio men på köpet får man ju en bärbar radio till sommarhajkerna.
Övriga radios du nämner..FT-920, FT-301 och FT-7B har jag haft också. Sistnämnda hade jag som hajkradio då jag inte tyckte min FT-817 gav tillräckligt med pulver.
Saknar den lite…köper gärna en av dina vid intresse.
Tyvärr så har jag lyckats att få tag i 2 st i ny skick med frekvensräknaren och är mina guldkorn. Och Mitt nya guld korn är en YAESU FT-301D med Nätdelen mod klockan och högtalare med mycket fint ljud och FC-301 tunern. Och efter en sväng i Österrike så har den ny VFO, TCXO helt underbar radio och får alltid 5 på audio, låter mycket bra med en K-40 CB Mick!.
Lasse
Skriv svar