10m

DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

10m

Inlägg av DH »

29,640FM hörs en amerikansk repeater. Kan hända det är flera jag hör..men jag har ropat lite där på 75W o en kollega bekräftar att jag hörs. Den går inget vidare horisontalt varken hos mej eller hos kollegan ett par mil bort men på den högre placerade vertikalen går det fint.
Jag gissar jag har den i horisonten…o därför så.

NewYork har vart igång med men den på 29,640 vart riktigt stark här emellanåt. Ngn som hörde var den stod?
Den rabbla sin signal flera ggr men jag hörde ändå inte…
Den flög igång nu igen precis när jag skicka detta kl 19:11.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 10m

Inlägg av //JAL »

Det finns väl en retreater på 10m i New York någonstans vad jag vet. Kanske det kan vara den.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10m

Inlägg av DH »

Läser du mitt inlägg igen ser du att det inte är den.
NewYork ligger på 29,620.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 10m

Inlägg av //JAL »

Ja jo så är det...
Det är lång tid sedan jag höll på med 10m. Man glömmer saker ;)

Kollade dock upp lite om 29.640mhz som du sade med hjälp av google.
Några sidor sade att dom har hört den också men är svårläst. Hittade en i Canada som har repeater fast på am https://www.qrz.com/db/VE3MMX.

Det kan finnas en repeater i europa som nämndes i ett forum med den frekvensen.

Trevligt ämne i övrigt. Jag måste absolut "100%" prova vår egen här på Svark så den inte rostar ihop...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10m

Inlägg av DH »

Man kan undra vad det ’är’ med svenska 10m repeatrar eg. De tyx vara roliga att bygga o rigga…men att köra över dem är inte det lättaste. Jag har försökt i alla år men aldrig lyckats. Finns ju en i Gbg området också men den har jag aldrig lyckats få upp. Jag har ändå kört mobilt i krokarna med slutsteg o grejer men nähh..

Jag har väl måhända för dåliga grejer + skit bakom spakarna. Amerikanska flyger ju upp som ingenting dock.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10m

Inlägg av DH »

Nu sa ngn vart repeatern på 29.640 är belägen.
Shedden, southwest of London Canada.

Ja, det finns ett ”London’ där med och ligger inte allt för långt ifrån NewYork heller vilket kan förklara att det är konds’ till de bägge repeatrarna samtidigt.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: 10m

Inlägg av Janne »

Tackar DH för Qso (nåja) via repeatern i New York tidigare idag.

När avståndet mellan dig och mig är för kort så får man gå längre för att etablera kontakt :lol:

Trevligt att testa lite, tack för att du tog dig tid så snabbt också, det var verkligen impulsivt :D
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 10m

Inlägg av sa3atf »

Kul att höra om sådana saker :)

Påminner mig om ett 2m qso i höstas när det var skapliga konditioner..
Hörde en SM3 som ropade cq via en repeater och jag svarade glatt honom.
Efter en stund när vi började fundera på vilken repeater vi pratade via fick vi till svar att den låg en bra bit söder om Stockholm (kommer inte på ortsnamnet nu såklart).
Självklart är det inte i samma skala som ert qso du berättade om Janne, men ändå.

Vad säger man: Herrens vägar äro outgrundliga, och så även radio signalerna :D
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10m

Inlägg av DH »

Janne skrev: 02 mar 2024, 21:34 Tackar DH för Qso (nåja) via repeatern i New York tidigare idag.

När avståndet mellan dig och mig är för kort så får man gå längre för att etablera kontakt :lol:

Trevligt att testa lite, tack för att du tog dig tid så snabbt också, det var verkligen impulsivt :D
Hade den på S7 ca när jag hörde dej. Vet sen gammalt att man bör ha den på S9 för att det skall va lönt att köra över den med 50W.
Vill helst inte pressa mer på fm med min 100W radio. Stationerna klarar ju inte av det på sikt ändå. Varmt kallt, varmt kallt, varmt & kallt igen. Kretskort och komponenter expanderar av värmen…o krymper igen sen när det svalnar av och speciellt lödningar stressas.
’Jamen det skall ju klara det’ ja fast det gör de ju inte. En massa radios jag haft och som fått svårt att hålla effekten efter att ha haft det tänket.
Sen 2014 har jag inte haft en enda radio eller yttre slutsteg som har kroknat det minsta…o det enda jag har gjort…är att undvika köra dem på max.

I annan tråd kunde vi häromdan läsa om ngn som justerat sin 100W radio till att ’ge full effekt med 100+ Watt på alla band’

Kanske inte det smartaste man kan göra precis.

Under lördagens qso med Janne …vilket skedde hastigt o lustigt…hann jag inte vänta på att det yttre slutsteget skulle hinna värma upp…så jag vresade på 90W rätt ut från radion ist.
Bara det inte blir för ofta så…
Skriv svar