Strömstad

DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Strömstad

Inlägg av DH »

En bekant funderar på att rigga 27MHz grejor där han bor nere vid vattnet. -Är det ngn idé, finns där stationer att höra och köra?
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Strömstad

Inlägg av sm6pop »

Ja det finns stationer inom räckhåll från Strömstad om han får upp en hyfsad antenn.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Strömstad

Inlägg av DH »

Ok…dåså.

Ngt dipol-läge verkar det inte vara iaf. Lura på honom ngn HF radio är ingen idé..
Däremot har jag lyckats dumpa en Båt-vhf radio i knäet på honom som medelst 44cm pinne direkt i röven(på radion) tar in en massa sjötrafik även såhär års.

-Känner på mej att jag medelst antennanalysator kommer besöka Strömstad i närtid 👀
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Strömstad

Inlägg av Janne »

Det hade ju varit trevligt om de som själva bor i omgivningarna hade svarat också, berätta att man finns.

Det finns flera stationer aktiva i Trollhättan med omnejd, i Munkedalstrakten vet jag åtm en.

Borde funka. Strömstad - Munkledal ca 55Km, Strömstad - Trollhättan ca 95Km.

Fågelvägen, mätt med linjal, Google Earth.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Hällevadsholmarn
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jan 2024, 12:57

Re: Strömstad

Inlägg av Hällevadsholmarn »

Tjena!
Jag bor i Hällevadsholm, 5 mil syd om strömsta.
Jag kör med 27 mhz och 69 mhz. Det finns en till i Hällevadsholm vad jag vet, sen finns de en i dingle med, men om han e aktiv vet jag inte.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Strömstad

Inlägg av DH »

Hällevadsholmarn skrev: 29 jan 2024, 13:02 Tjena!
Jag bor i Hällevadsholm, 5 mil syd om strömsta.
Jag kör med 27 mhz och 69 mhz. Det finns en till i Hällevadsholm vad jag vet, sen finns de en i dingle med, men om han e aktiv vet jag inte.
Hallo

Välkommen hit.
Amen va bra då…det lär nog inte komma upp ngn antenn innan det är lite vårvärme att stå på stege o dra i franska träskruv i vindskiva hos han i Strömstad vad jag tror.
69MHz har vart på tal…men som jag har dissat med ’inget o ha, ingen där ändå’.
Så är det iaf här, söder om Borås. Min egna 69 antenn åker ner till våren och ngn annan antenn sätts på samma ställe ist.
Då kunde jag ju ev lura på honom 😁 min gamle 69-antenn då…

Berätta gärna lite mer…antingen om dej själv o dina grejor eller om vad du hör för stationer. Hörs ’Tarzan’ t.ex? Här är han svag som en andeviskning men kan gå starkare uppåt kanske.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Strömstad

Inlägg av DH »

Vart i kontakt med honom igår…eller…han skicka mej ett klipp på sin kortvågsmottagare där han filmar mej tugga trasa på 3762kHz :roll:
Han lät hälsa att han har antennförbud. Han har satt sin 27halva i ’rabatten utanför lutad mot väggen’…gud..man tar sej för pannan…men jaja.
Jag har gjort värre saker i unga år när man bott med antennförbud såatte…
Några har han visst fått tag på… O-22 vart nog en tror jag samt ngn mer.
Hör ni honom ropa så svara gärna.
O-364 kallas han.

I annan antenntråd skriver jag om ett idiotbygge med en fullvågsdipol, den kunde kanske vara ngt för honom?
En osynlig hemlig tråd man hänger upp kanske man kan lura BRF med?
Skriv svar