Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av SA5VOX »

Bygg en vertikal antenn för 27MHz på 15minuter!
En nöd-antenn eller för permanent bruk när ekonomin tryter. ;)
Går enkelt att räkna om för andra frekvenser:
300/frekvens i MHz = våglängd x 0,96 (velocity factor i koaxen) /2 = halvvåg /2 = längd per del.
Ex. 300/69MHz = 4,38 (avrundat lite uppåt) x 0,96 = 4,17 /2 = 2,09 /2 = 1,043m per del.
Ta alltid till några cm extra för du kommer säkert att behöva trimma lite på antennen genom att klippa av lite för att du ska få rätt resonans (och då mindre SWR) , klipp inte för mycket varje gång, ta ca. 1 cm i taget. Kompensera nedre delen med att rulla upp din choke någon cm i taget så båda ändarna blir lika långa.
27 emergency original.png
Peo_SE
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:57

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av Peo_SE »

Hejsan!

En favoritantenn, som jag första gången stötte på i den Engelska Gqrp tidningen Sprat (Då för 2m)
Vill ni läsa mer om denna underbart enkla antennen?
Googla då på Flower Pot Antenna.

Sedan har ni några timmar räddade :D

Själv har jag använt denna antenn, upptejpad på ett metspö som cykelmobil 2m med gott result.

Fram med koax och tång - Kostnaden är i det flesta fall 0:-. För vem har inte lite koax och eltape liggandes?

Lycka till med labbandet och tack för tipset!

73 de Peo_SE
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

Ja detta måste ju vara den enklaste och billigaste dipolen.

Har tänkt göra en sådan och prova någon dag på 69mhz när jag får igång en sådan apparat.
Givetvis med biltemas fiskespö som utgångspunkt ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

Flower Pot Antenna.
Jag råkade springa förbi denna antenn på Tradera.
Det är någon slags gsm antenn eller annat och påminner mycket om den berömda Flower Pot Antenna och ja den funkar säkert mycket bra ;)
Opera Snapshot_2023-03-28_083822_www.tradera.com.png
Opera Snapshot_2023-03-28_083620_www.tradera.com.png
Länk till bilderna: https://www.tradera.com/item/302072/589 ... n-multicom

Någon som har erfarenhet av dessa?
Det känns som att man kan med tex kopparrör lägga koaxialen inne i nedersta röret och få en dipol rakt upp och en mer väderbeständig antenn.
Tex med lite rördelar från Rinkaby Rör:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lodni ... 0xg10-utv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/plast ... f-15r-inv/
Och givetvis en rejäl invändig plastbit i botten om man nu har maströr i stål så den inte blåser omkull. Man får helt enkelt fråga vad den lokala rörkrökaren har för material.
Och givetvis en bit upp i luften efter avstämning så blir det nog bra swr. Kanske det lönar sig att böja rören lite så ohmtalet blir bättre...

Citat ("Sedan har ni några timmar räddade :D")

Kanske en choke eller 1:1 balun... Rimligtvis om swr är bra så reflekteras inget bakåt...

"Varför göra något enkelt när man kan krångla till det;)"
//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av sm6pop »

Båda antennerna i tråden bygger på samma koncept, en sleevdipol eller T2LT som de igentligen heter.
Koaxens skärm i den undre halvan av dipolen fungerar som ett parasitiskt element.
Samma prestanda som en halvvågsdipol men lite lättare att mata då det blir i änden, speciellt vertikalt som syns på den fina bilden VOX lagt ut.
Jag har byggt en till 80m för portabelkörning och den funkar utmärkt även på så låga frekvenser.
Det gäller att vara noga med RF-choken och 15 varv på större plaströr på 27MHz är för mycket.
RG58 lindad på 11cm plaströr spärrar på 27MHz maximalt vid endast 5 varv.
Vid 15 varv på samma diameter hamnar maximal skärmspärr på 15Mhz.
Vill man använda en toroid så blir 8 varv på en Amidon FT240-61 bra på 27MHz.
Jag har en sådan antenn på min hemsida men bilden VOX har är mycket bättre än min, kan man sno din bild VOX?
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 28 mar 2023, 13:59 Båda antennerna i tråden bygger på samma koncept, en sleevdipol eller T2LT som de igentligen heter.
Koaxens skärm i den undre halvan av dipolen fungerar som ett parasitiskt element.
Samma prestanda som en halvvågsdipol men lite lättare att mata då det blir i änden, speciellt vertikalt som syns på den fina bilden VOX lagt ut.
Jag har byggt en till 80m för portabelkörning och den funkar utmärkt även på så låga frekvenser.
Det gäller att vara noga med RF-choken och 15 varv på större plaströr på 27MHz är för mycket.
RG58 lindad på 11cm plaströr spärrar på 27MHz maximalt vid endast 5 varv.
Vid 15 varv på samma diameter hamnar maximal skärmspärr på 15Mhz.
Vill man använda en toroid så blir 8 varv på en Amidon FT240-61 bra på 27MHz.
Jag har en sådan antenn på min hemsida men bilden VOX har är mycket bättre än min, kan man sno din bild VOX?
Hmm.
En "T2LT" för 80m. Blev den lång eller har du spolar ?
Biltemas metspö för 150kr är ju bara 6meter långt.
Jag är nyfiken ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av sm6pop »

Den är som en fulllängdsdipol för 80m, närmare 40m och sätt upp horisontellt precis som en sådan.
Vid portabelkörning, ena änden upp i ett träd och sedan sloopad med matningspunkten vid bilen.
Choken är RG58:an 17 varv runt en Amidon FT240-43 på 80m.
Antenntypen är ju i princip en vanlig dipol men det ena dipolbenet består av skärmen i koaxen som fungerar som parasitiskt element. Just därför är choken så viktig så dipolbenet bestående av skärmen spärras i rätt längd.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

Då är jag med på hur den funkar.
Den är lite som antennen till RA195. Fast en ändmatad.
M7786-005280 Ra 195 Instruktionsbok_Page_19_Image_0001.jpg
Då blir det riktverkan också. Det är ju ingen nackdel...
Det gäller bara att hitta den optimala platsen med högt träd eller berg i rätt riktning vid portabelkörning.

Jag har tidigare diskuterat mycket med vår gode vän DH om dipoler och han har övertygat mig om den.
Med pratet om din slopade T2LT på 80m fick jag tanken att med T2LT kan med ändmatning matas tex från mitt hus och ut i skogen högt upp i något träd med riktverkan mot "Amerikat" utan problem.

Normalt måste en dipol anslutas på mitten och då blir det genast lite komplicerat med riktningen och att man bor mitt i "radioaktiviteten..." Det är hårresande ;)
Då är det ett bra alternativ med en ändmatad dipol bort från huset ;)

Någon som är duktig på antennprogrammet och kan få fram hur T2LT strålar slopad ? Huset är ca 7 meter vid anslutningen och träden är ca25 meter höga.
@DH jag behöver goda råd nu !

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 28 mar 2023, 21:42
Jag har tidigare diskuterat mycket med vår gode vän DH om dipoler och han har övertygat mig om den.
Med pratet om din slopade T2LT på 80m fick jag tanken att med T2LT kan med ändmatning matas tex från mitt hus och ut i skogen högt upp i något träd med riktverkan mot "Amerikat" utan problem.

@DH jag behöver goda råd nu !

//JAL
Jag är rädd att jag inte kommer med några goda nyheter nu heller.
Lågt sittande 80m dipoler blir rundstrålande hur du än konfigurerar den tyvärr.
Varianten är fortfarande mittmatad med 1 ggr 1/4 våg åt vardera håll även om den ser ut att vara matad i blott ena änden.
Den änden nere vid huset ger samma extra noise som andra antenner dras med.

Eget portabelköra sker med blott ett 1/4 våg element av koppartråd ansluten med ’krokodilklämma’ till antennfoten på min 28MHz mobilpiska och vidare iväg till en trädgren 20m bort.
Inte lika bra som 40m antenn men mycket enklare att rigga.
Med bilpiskan i parallell, den kunde vara 1/4 för 27 eller 69MHz så funkar den likt en fandipol på de banden as well fortfarande med den långa tråden ansluten.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av sm6pop »

Så körde jag också tidigare med 1/4 tråd DH.
Det fungerade utmärkt och jag kan inte märka någon skillnad i praktiken mellan de två uppsättningarna.
Det blev nyare bil då den gamla radiobilen blev A-traktor och från den nya kör jag vanligtvis remote när jag är ute och åker så jag har inga antennfästen på den så därför blev det enklare med en halvvågare vid körning i busken.
Mycket riktigt blir den mer rundstrålande ju lägre den hänger så du kommer inte uppleva någon större riktverkan JAL.
Om du sloopar den så kommer den stråla lite mer i riktning från trädet mot huset men inte heller där blir det några stora skillnader i olika riktningar med den höjd och lutning du kommer att få.
Det enda negativa jag märkt är att antennen blir ganska tung då nästan 20m av den är koax men å andra sidan så blir en vanlig 80m dipol med balun och hängande koax också tung på mitten om den inte har stöd vid matningspunkten.
Skriv svar