Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

Tack för alla goda råd !

Det var klart från början att det är en dipol fast den matas i ena änden.
Med tanke på vikten på en lång antenn så kanske 80m bandet inte är överdrivet praktiskt/busenkelt att bygga...
Då är nog en ordinarie dipol att föredra.

När det gäller att slopa antennen så tänkte jag att det blir god riktverkan men vad jag förstår av alla kommentarer, att på låg höjd blir riktverkan marginell som slopad. Däremot verkar den bli ett bra alternativ för portabelt bruk ;)

Bäst blir nog vertikalt och beroende på hur högt man praktiskt kan får upp den så kan nog 20m bandet vara praktiska gränsen för denna antenn sort om man har ett långt metspö eller Nato glasfiber maströr.
Med tanke på att koaxialen är obalanserad och går mer eller mindre ut i en balanserad antenn är det nog inte dumt att ha en choke balun i änden. Eller kan man lösa det på annat sätt ?

En tanke ytterligare är att den kan göras i en längd lämplig för att stämma av med tuner. IC AH-4 behöver ju minst 7 meter tråd för att orka stämma av 3.5mhz. Längden går i intervaller vad jag vet så den inte blir en multipel för AH-4.
Bäst är ju resonant, men för flera band kan man ju stämma av och köra ändå tänkte jag. Tänkte på pratet om mobilpiskan med extra tråd upp i ett träd som även finns i manualen för AH-4 fast i toppen.
Det där att sätta tråden i botten på mobilpiskan har jag aldrig tänkt på och det är ju ganska smart. Någon som provat med mer än en tråd i antennfoten ?
Opera Snapshot_2023-04-02_140635_ah-4.pdf.png
Är det någon som funderat på om att använda kopparrör med plastbussning emellan som en T2LT antenn ?
Tex på 69mhz då en halvvåg blir lite över 2m i längd och borde med dimensionering bli ganska stormfast.
Med tex 15-22mm kopparör blir den ju mer bredbandig för tex åkeririx i ena änden av resonansen om man har tur.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av sm6pop »

Jag har inte testat med mer än en tråd utan jag har bytt längd när jag bytt band men det borde fungera.
Kanske en tråd med kontakterade avbrott över isolatorer så kan man dra isär kontakterna för att få den längd man vill ha på bara en tråd.
Lite beroende på hur många band du vill köra så kanske ett annat alternativ är att bygga trapps på tråden så har du flera band i en tråd.
Mycket kring antenner och hur det fungerar när man lämnar det beprövade är svårt att förutsäga men det är bara att testa och se vad som händer. Det hela blir ju väldigt mycket enklare nu när det finns antennanalysatorer som inte kostar skjortan.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

Jag har ej testat men topptråden kan man ju vika in vad jag förstår och få bättre längd. Lite som militärens antenn, kabelvinda med märkning för olika band... Rent av ett linblock i toppen med snöre som fjärrkontroll.

Rullen med choke kan ju rullas ut eller upp.

Eller så gör man en monobandare och kör så det ryker. Ryker det inte kör man ändå ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av DH »

Vad man får tänka på ifall fler radiatorer ansluts till mobilantennens fot är att det inte får vara mer än en som är resonant för freq man skall köra om det skall bli bra.
Som vanligt påverkar terrängen skitmkt och man får ha tillgång till flexibel längd på trådarna inte minst beroende på hur fritt tråden kan hängas. Ju friare ju längre får tråden bli osv.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Busenkel vertikal antenn för 27MHz (69MHz mfl.)

Inlägg av //JAL »

Ja DH.
Lite som vi diskuterade tidigare, om ett måttband som "justerbar längd".
Fast stålmåttband har ju färg och ingen zinkgalv som kan leda rf.

Eller som POP sade. Man gör en T2LT för varje band man vill köra.
Då är man nästan inne på en DX COMANDER... En slags fan dipol vertikal och efter allt prat med DH vill jag ha vertikalen en bit upp i luften...

Kanske alternativet utanför monabandaren kan ordnas med "kråkvärmar tunern" ;)
Så slipper man en hel skog av antenner så man inte ser radion...

En fördel med denna "flowerpot antenna" är att man slipper jordplan likt dipolen så resten är som DH säger: Högt och fritt.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar