Mobilantenner för HF

DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Mobilantenner för HF

Inlägg av DH »

Saxat från annan tråd:
SM4FPD skrev: 14 jan 2024, 21:08 Ser man på mobilantenner med spole, för ex 3750 kHz så placerar man oftast spolen 50 - 75 procent av totala längden.
Sen har vi varianten att optimera spolarna, det kan man göra genom att göra dem större, med diametern hälften av längden exvis.
Kanske inte så mycket att vinna om man nu inte vill göra en väldigt kort antenn.
Jag har spolar liggande för framtida experiment , som är jättestora för att få fram en ev skillnad. det blir väl en gång när jag får tid.

Jag läste en gång om någon som ville optimera sin mobilantenn med spole för 3750 kHz, spolarna var jättelika typ 200 mm diameter och 500 - 600 mm långa. Hur mycket bättre är en bra fråga som man nog får veta svaret på när man provat.

SM4FPD
’Vi radioamatörer är kända för att vara samlare av gammel skit’ ..minns jag en av mina mentorer(sm6kys)sa för 30 årsedan.
Mkt gammel skit har jag. Allt som med lite fantasi skulle kunna tänkas bli ngt antennrelaterat sparas på. Tråd i alla möjliga varianter. Metallrör…plaströr…olika beslag, gärna med borrade eller stansade 20mm’s hål osv sparas på och lagras för framtida byggen.
Tyvärr hinner ofta min kunskap…den är såklart i ständigt lärande…men kunskapen hinner ofta ifatt samlandet varpå man inser att skräpet jag samlat på och tänkt bygga antenn av…nog inte blir så bra - speciellt inte till mobilantenner som tyx lyda under helt andra naturlagar..
Låter motsägelsefullt men jag har ingen annan förklaring o livet känns lättare att leva nu när jag accepterat det.

Roligt att du nämner 20cm grova spolar…för såna HAR JAG OCKSÅ sparat på…för ngt fantasifullt mobilantennbygge. MEN, de kommer inte bli bra…grämer mej för att jag inte byggde med dem medans jag fortfarande vart ung o dum. Idag är det inte lika självklart jag gör ngt med dem då de är gjorda av ROSTFRITT STÅL ….bahh..
Eg är det utrangerade högtrycksrör från en vattenjet robot på jobbet. De rören byts ibland. De är kanske 6mm grova på utsidan med ett hål i på kanske 1mm. Godstjockleken är ngt på 2,5mm eller så.
Längden ’tråd’ om vi kallar rören för det…bör bli typ 5 meter eller så vilket iaf visuellt kunde ha blivit ngt maffigt att börja med nedtill innan ’vanlig’ kopparspole på plaströr får ta vid ovanför.
Man ser den framför sej, polerad o fin och monterad på biltaket vid ngt HAM event…det är ju enbart då såna skapelser riggas - kvällen före.
MEN det är ju det här med skinndjupet jag mer o mer tar på större allvar ju äldre jag blir asså…de blir inge bra tyvärr.

Tanken har slagit mej att sno koppartråd runt…eller kanske jordstrumpa från en RG-213 eller ngt…men vilket jobb..
Det blir nog inget av det.

Nu kan ngn säga: ’hallå, random bilpinnar är ju i rostfritt, vad är problemet?’
Det är precis detta jag själv haft som motargument…innan jag insåg de annorlunda naturlagarna mobilt.
Mobilantenner är RF-mässigt en mkt dålig idé från början. Lågt monterade ger mkt qsb och stora markförluster. Smäckra skapelser böjer sej i fartvinden och blir då ännu sämre..
Där blir då det dåliga skinndjupet med det hårda stålet bara en liten del av allt det dåliga…hade antennen vart i 100% koppar hade den fortfarande dragits med markförluster, qsb, fartvind osv.
Därför kan man lika gärna göra den i rostfritt så den rent mekaniskt blir hållbar iaf.
Kanske kan jag trots allt testa och bygga ngt med mina mastodontspolar i rostfritt ändå, vi får se.

Historiskt har jag gillat att ’lura systemet’ genom att konvertera bilantenner för hemmabruk på maströr, vindskiva, hängränna osv. Det gör jag inte nu längre - om spröten är i rostfritt iaf. Det blir inge bra. Längderna stämmer inte o swr metern eller antennanalysatorn får spader om en del av radiatorn är i rostfritt eller kolstål. Det går fan inte.
Lite retfullt att det tog mej 30 år med radio för att komma på bara..
Speciellt med 100m 0,6mm’s rostfri tråd i garaget…eller mina barska 25m’s rullar med plastad järntråd från viltstängsel man har sparat och klättrat över i garage och förråd.
Sistnämnda kanske jag gräver ner som reflektor under fandipolen trots allt. Tänker jag rätt…så bör den duga till det trots allt.
0,6 tråden kanske man kan göra julkransar av…med kottar flörtkulor o granris…bör bli många på 100m tråd..

Jag har noterat att de bilantenner för lägre HF band tenderar höra bättre än de sänder. Speciellt min 100cm långa(korta) Outbacker. Den lyssnar mkt bra för sin i princip obefintliga längd. Det är en såndär med flera band där man flyttar en kabel med banankontakt i olika hål för att komma åt olika band. Den täcker från 80m cw till 6m ssb.
Sen har jag ngn annan mkt längre men ganska klen som böjer sej direkt i fartvinden. Jag skulle behöva ngt rejälare…kanske 150cm långt…o vi kan nöja oss med enbart 80m ssb och som man kan åka runt med till vardags.
Kanske montage på bautastor plåt fastskruvad i 4-5 magneter eller kanske ngt för dragkroken?

De e för jädra najs o köra 80m från bilen asså. Det är ju inte som med ytvåg/markvåg att man på rull når ngn fast basstation nånstans en kvart för att sedan dö ut…utan på 80m kan man sitta o köra samma station även på rull och en sträcka på 10 mil, det är fränt.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Mobilantenner för HF

Inlägg av SM4FPD »

Detta med rostfria antenner.
Så gott som alla mobilantennspröt för komradio, inkl NMT, UHF då, var av rostfritt stål.
Ingen hade synpunkter på detta. Det borde ha gått att totalförkasta av experter.....
Men går vi tillbaka i tiden lite när polisen körde 40 MHz komradio, då var det gula glasfiberspröt som gällde, i dessa fanns en kopparlina inbakad.

Bilradioantenner var tidigt teleskopiska, och av förnicklad mässing.
Själv har jag en lyssnardipol av två sådana , bara att gå upp på taket och dra ut den till önskad frekvens....
Praktiskt, de rostar inte heller. Men finns inte att köpa numera. Dessa teleskopantenner använde man som toppspröt på mobilantenner för låga HF band förr.
Jo det var bättre förr.

Hörde en Norrman som körde FF, kommuner och allt vad det heter, på 5363 kHz, han körde mobilt, vet ej vad antenn han hade, men det gick superbra.

SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mobilantenner för HF

Inlägg av DH »

SM4FPD skrev: 15 jan 2024, 19:25 Detta med rostfria antenner.
Så gott som alla mobilantennspröt för komradio, inkl NMT, UHF då, var av rostfritt stål.
Ingen hade synpunkter på detta. Det borde ha gått att totalförkasta av experter.....
Men går vi tillbaka i tiden lite när polisen körde 40 MHz komradio, då var det gula glasfiberspröt som gällde, i dessa fanns en kopparlina inbakad.

Bilradioantenner var tidigt teleskopiska, och av förnicklad mässing.
Själv har jag en lyssnardipol av två sådana , bara att gå upp på taket och dra ut den till önskad frekvens....
Praktiskt, de rostar inte heller. Men finns inte att köpa numera. Dessa teleskopantenner använde man som toppspröt på mobilantenner för låga HF band förr.
Jo det var bättre förr.

Hörde en Norrman som körde FF, kommuner och allt vad det heter, på 5363 kHz, han körde mobilt, vet ej vad antenn han hade, men det gick superbra.

SM4FPD
Ja äldre antenner tenderar vara baserade på elektriskt bättre mtrl. En tid när bästa prestanda efterfrågades ist för som idag där bästa design i kombination med - och det verkar vara det viktigaste, lägsta inköpspris.
Sådär är det ju med allting av ngn anledning.

Min personliga gissning är att det hänger ihop med att man har ’tröttnat’ på den gamla trygga tekniken som när man låter fysiken få avgöra, såklart alltid ser likadan ut.
Man vill ha ngt nytt som ser ut på annat vis än grejorna föräldrarna hade.
Skall det se nytt ut är det klart att designen måste avvika vilket såklart då är sämre ju mer den avviker.
Brytpunkten tidsmässigt verkar vara samtidigt som datorer och annan elektronik plötsligt skulle se fräna ut på utsidan. Gulnade vita datalådor fasades ut i början på -00 talet minns jag då jag byggde mkt datorer då.

Svarta slutsteg som tidigare stuvades undan där de inte syntes, skulle plötsligt ha kulörta färger, en radda LED’s o förgyllda anslutningar där det tidigare dög med ngt förnicklat.
Kablage skulle plötsligt ha kulörta transparenta höljen.

Såhär långt….vi är ju i konstant lärande, iaf jag…så märker jag att även om en sändarantenn i rostfritt ser misslyckad ut på analysatorer med flack, kass kurva med kanske 2,0 i bästa swr ’hur man än gör på bästa frekvens’ så tenderar de höra lika bra som en likadan med finfina uppmätta värden i tx tillverkad av aluminium.
Dvs till en scannerantenn är det skit samma kort sagt.
Mitt samlande på rostfria pinnar, beslag och tråd tyx inte vara förgäves trots allt.

Disconantenner av äldre snitt med pinnar i aluminium där pinnarna ärgar upp fullständigt skulle framgångsrikt kunna renoveras med rostfria dito ifall den primärt skall gå på rx och om designen i övrigt tillåter den ökade tyngden.

However, med amatörcert vill man ju ut och sända på alla möjliga olika band och vetskapen om att man slösat bort en antennplats till en rx-antenn känns ju sådär..
Att en antenn i rostfritt säkert duger som tx antenn för de flesta o säkert även för mej hjälper liksom inte. Psykologin spelar in.

Ibland lockas jag av tanken att sno ihop ngt bredbandigt i scannerantennväg…
Skicka upp den ashögt i toppen på en björk. Ge den en gammal billig(gratis) tv-preamp där uppe att suga på och jävlar i mej vad den skulle höra.
Risk finnes dock att man förväxlar koaxarna och råkar sända på den varpå den dör direkt. Den tabben har jag gjort förr på andra qth’n. Det räcker föresten att sända med hygglig effekt på annan antenn i närområdet för att det skall bli mindre bra..

Ja norrmännen är mkt bättre på att aktivera 60m. De har förvisso större band också. Själv har jag tröttnat på att ropa där. Har aldrig nånsin fått ngt svar. Det jag kört är de jag på annan frekvens först, fått att qsy’a dit.
Det går ju som på 80m ungefär trots att motstationerna….alla jag kört iaf…inte haft antenner fört och tvingats idiottuna vad de nu har…

Flora & Fauna , kommuner o vad det är…låter för all del trevligt förutom det där tävlingsmomentet.
Synd att i princip alla event är contestbaserade. Har man inte anmält sej eller…ja jag vet inte hur det fungerar…men det utbyts siffror fram o tebax…så kan man ju inte vara med.
Ngn gång har jag irrat mej in i vad jag har trott vara ngn slags ring eller ngt men möts då av irritation att jag kommer in med mitt tekniska snack om antennteori o vad det kan vara.
Jag förväntas dra lokatorruta…vilket för all del gärna görs samt…är det ett löpnr? …som jag ju då inte har och det är föresten helt ointressant då det är radio och antennteknik, batterier och kablage som är kul o prata om.

Synd bara contestandet sker över radio. Det kunde lika gärna skett över megafon, data eller ngt så man slapp eländet.
Skriv svar