Annonser på nätet..

Skriv Köpes, Säljes, eller Bytes i rubriken när ni annonserar.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

Jag tror inte vi har ngn sånhär tråd…där vi postar bra/dåliga/roliga etc annonser i?

Jag har sett några på Tradera som man kanske skall buda försiktigare på.


https://www.tradera.com/item/302071/620 ... nchi-sx200

Det där är en scanner med lite småintressanta frekvensområden på. Såna har jag haft och är inget under av kvalitet direkt. Brusiga och buggiga…pga ålder kan tänka. Undvik.

Sen såg jag ett slutsteg ’Antenna fire SR-30’. Kul namn, hihi. Det är en 27MHz grej, en liten plåtlåda innehållande en 2SC1307 16W trissa + en preamp. Matar man mer än 1,5W AM låter den skräp.
Full effekt ger den vid 3W in redan. Användningsområdet skulle väl kunna vara…ja jag vet inte men ngn qrp grej, en handapparat eller ngt.
Såna har jag sålt på loppis för en 100-lapp. Finns även utan preamp o heter då SR-15.

Kul men samtidigt sorgligt med såna som tror deras radiogrejor är guld värda.
’Åldringarna på dx-radio’ som vi kalla dem förr..

Tänker nu på en som försöker sälja en SuperScanner, vet ni vad det är? Det är en 11m antenn som vart jättehipp på 70-80 tal.
3st vertikala dipoler som sitter i trekantformation…får väl se om jag kan sno en bild..
IMG_5252.jpeg
Konceptet är lysande. 3 st dipoler med en kopplingbox ute på maströret med en kabelhärva in till ett vred med 3 lägen.
Med vredet väljer man vilken av de tre dipolerna som skall agera radiator. De båda övriga blir då reflektorer.
En slags riktantenn utan rotor skulle man kunna säga. Eftersom det är 3st så är det alltid ngn av dem som ’går bäst’.
Man kunde erhålla ngt på 5-6dB mellan sämsta o bästa läget. Verklig gain över annan vertikal halvvågare vart såklart blygsam, kanske max 3dB eller så. Man kunde välja läge där störningar vart lite lägre vilket i kombination med ngn nålsbredd starkare signal såklart kunde vara värt besväret med denna.

Mkt ovanligt att man ser såna här idag. Kopplingsboxen ute brukade ta in vatten och förstöra innanmätet för gott. En kollega köpte en fuktskadad sån för renovering men den fick han aldrig riktig fart på så den plundrades på dipolerna enbart o slängde resten.

En fungerande sånhär , där det räcker med lite spray för att få fart på den kan kanske vara värd 500kr eller så pga det stycke historia det faktiskt är. Annars är det inte mkt o ha.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av //JAL »

Citat:
(Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!)


Visst är det kul med konstiga prylar på Tradera.

Några av dessa går i alla fall att nyttja om som sagt priset inte skenar iväg till en orimlig nivå.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

Nä och den här sålde jag tillsammans med en hög andra HyGain’s för några årsedan - också på Tradera.
https://www.tradera.com/item/302070/620173417/hygain-2
Fick ngt på 250kr för den då.
Den 40 kanals AM radion hade jag under instrumentbrädan på min Plymouth Valiant -67’a i mitten på 90-talet.
Jag hade dock den päronformade originalmicken vilken den även såldes med.
Det borrade hålet i fronten är inte jag far till och jag kom aldrig på vad det hade vart till heller.

Radion må vara Cybernet men det är inte samma kanalvred som till ssb-chassies typ HyGain 5 och såna.
40-kanals konvertering med den här radions vred går alltså inte.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

Nä men jag funderar på radioloppis. Längesen man såg ngn nu 👀
Ngt mina förråd nog bara är glada för.
Ett tag, de va väl innan Covid så på vårkanten fick man sålla då man inte orka åka på alla..
Iaf här i väst har det vart gott om dem. Jönköping, Vårgårda, Grimeton, High Chaparall..
Minns på sistnämnda stället en gång…det va inget o ha där…mer än han med Commandergrejorna. Han hade även starka ficklampor som låg uppradade.
Jag tog tag i en…varpå han utbrister: -titta inte in i ljuset !
Nähä, varför dä, sa jag och ZAPP… 🙄..så.hade man en stor grön prick på näthinnan resten av den dagen…
Grimeton vart kul med mkt blytungt mög. Vårgårda med allt möjligt. Vid ett par tillfällen har jag stått där under mitt gula tält och sålt också. Det vart kul. Kul med alla som kommer fram och: -nämen kolla där…där är ju en SÅN radio…och jag kommer ihåg…osv.
Minns en presumtiv spekulant som argt påpekade att jag prissatt en Kenwood TS-700 till 900kr. Det vart då de stod i max hälften…nu är de väl på väg upp igen värdemässigt.
Ett bärbart gasolkök längre in i tältet stod och brände på ett par burgare i en stekpanna…såna kunde jag sålt hur många som helst…burgare alltså…många som fråga.. ^^

Sålde typ hälften av de medhavda grejorna men trots det vart bilen lika knôkfull på väg hem..
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av //JAL »

Ha ha ;)
Knökfull på vägen hem...

Jag vet en som var på soptippen för många år sedan och bytte lass på personbilen med släpkärra... Han var inte radioamatör men samlade på sig mycket bråte.

Jag misstänker du fick med radiogrejor hem DH.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av //JAL »

Ibland har man tur på DX-Radio med 9 minuters mellanrum...

Kanske han såg annonsen under när han var färdig.....
Opera Snapshot_2024-02-18_213743_www.dx-radio.se.png
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

Han såg den nog innan eftersom han vill ge max 8 tusen.
Såna 7300’or finns för all del. Väl inrökta med klippt 20cm dc-kabel..
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av Janne »

DH skrev: 19 feb 2024, 05:49 ...8 tusen.
Såna 7300’or finns för all del. Väl inrökta med klippt 20cm dc-kabel..
Tyvärr så är det oftast så, även om jag sålde min förra 1 år gamla 7300 för ungeffär den summan.

Jag gör endel mindre bra affärer emellanåt för att finansiera något annat som jag vill ha på en gång.

Men jag är nog ett av få undantag som bekräftar regeln som man brukar säga.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

UBC 760

https://www.tradera.com/item/302071/624 ... bc-760-xlt

Oanvänd sägs den vara…trots att det är flottfläckar baktill, påse saknas mm om man tittar noga.
Den vanligaste anledningen till att gamla radios är ’oanvända’ är att de är kassa, trasiga.
Köper en dyr radio för att inte använda den sen samt lagra den i 25 år gör ju ingen…såvida inte den är kass då.

Såna radios har jag haft många. Även den under annat namn, ’RadioShack Hyperscan’ som även har ngn funktion ytterligare än 760’n. Stn Madata köpte min senaste men även Dr Lunda har jag lyckats lura på en.
Jag brukar få 5-6 hundra för mina väl fungerande.
Den finns även som bordscanner och heter då 860 XLT med samma prestanda fast grön display.
Nätadaptern till den har likriktaren inne i själva radion. Väggvårtan ger 10VAC alltså. Bökigt när den slarvas bort men på en sån radio byggde jag om det, dvs slet ur likriktaren och den lilla kondingen ur radion så man sedan kunde mata den med 12VDC ist. Varför man inte gjort så från början kan man ju undra?

Gillar dem för dess genuina utförande o goda prestanda. Den sista generationen mobilscanners som är enkla att progga. De som kom efter har jag haft också - ett kort tag och sedan sålt sen. De ser fräna ut på utsidan, ngn hade t.o.m S meter men jag dumpa dem trots det då jag inte gillade programmeringsförfarandet samt onödiga funktioner som bara gör dem svårkörda.

Idag har jag ett par UBC 9000XLT som står här och skaver istället. Likvärdig prestanda som 760’n och proggas likadant fastän 9000 tar från 25MHz och uppåt.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av sa3atf »

Ha ha ha, 2900kr för en UBC-760XLT :lol:

Har själv en fullt fungerande sådan pjäs i gömmorna och sist jag hade igång den var när 69 MHz började vara på tapeten minns jag.
Kom någon gång i början på 90 talet har jag för mig..

I dag har jag två stycken BCT-15X även om det är sällan dom är i drift.
Skriv svar