Annonser på nätet..

Skriv Köpes, Säljes, eller Bytes i rubriken när ni annonserar.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av SM4FPD »

Micken i fråga kallas BM-800, det står mycket om den på nätet.
I original är den byggd för att köras mot balanserad ingång på mixer med 48 V matning.
På nätt kan man finna en modifiering för att kunna köras mot exvis amatörradiostationer.
Då blir det ett nytt kretskort med mycket enklare lösning.
Och med filter för att skära under 300 Hz, samt över 3000 Hz, relativt flacka filter, några kondingar.
Dvs ungefär vad som finns i ICOM:s IC-SM6 men den har riktat mikelement.

Mikrofonelement är ett lite större elektret, och de har ofta rak kurva. Ingen direkt större skillnad mot de små 10 mm kapslar som är vanliga i handmikar idag.
Nu finns BM-800 i en del varianter, man vet inte vad man får riktigt. En del kan ha ett riktat element, eller större elektret.
Mikrofonelementet sitter med membranet åt sidan, så man skall inte tala i mikrofonens längdriktning, detta trots att reklambilder visar en ung dam som sjunger rak in i miken.
Hittar jag igen ombyggnadssajten så skall jag lägga in den här.
Du kan ju öppna micken och titta vad som är gjort.

Går att skruva av bottendelen vid kontakten och sen dra av höljet.
Jag har en sån mik ligganade som jag tänkte bygga om.
Däremot är den ju skitsnygg och gedigen.

SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

Kul med respons !!
Ja, snygg är den:
IMG_5719.jpeg
Den har ett…jag kallar det för stående element och det är stor skillnad på hur man attackerar den med bröintaget…man må tala rakt i sidan på den ja.

Medföljande stekflott-skyddet kör jag inte med. Det är sällan diskussionerna blir såpass heta numer att ngt salivskydd är nödvändigt. Det skulle va om ja blev i qso med 6pop möjligen då ^^
IMG_5718.jpeg
Då är det om man vågar knäcka isär’t då…

Edit: Kollegan som köpte likadan mick till sin Yaesu låter dock ’ännu sämre’…eller jag tycker det.
Han sa det beror på att den ’skall fantomkopplas med…’ tror han sa 48Volt ja..
Yaesu’n ger +5Volt i mickjacket och min Icom +8Volt har jag för mej.
Du menar det kan sitta ngt ’step up-kort’ i den? Mjo…5 eller 8Volt låter ju väl klent…
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av SM4FPD »

Hur man matar elektretelemenetat påverkar inte ljudkvaliteten.
Men en omodifierad BM-800 för 48 V matning har ju inte filtren för 300 - 3000 Hz. Utan är en HiFi mik.
vill man ha rak frekvenskurva med vanlig eleketretmatning och obalanserad så kan man ju ändra kondensatorerna som begränsar frekvensområdet.

Det har förstås alltid genom tiderna varit problem att överföra tal i ett begränsat frekvensområde som radio, med en hifi mikrofon.

Men man hör idag många SSB stationer med ett underligt spektra, bas ner till 150 Hz som vid filtrering i en mottagande station kommer att låta pyton.

SM4FPD
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av SM4FPD »

Här är en sajt med detaljer om miken.
Nästan längst ner finns ett schema för amatörradiomodifieringen.
https://www.morningstarobs.com/station- ... phone.html
Man ser en transistor som stärkare och en för stabilisering av matningsspänningen från radion.
Obalanserad utgång . och filtren vid den nedre transistorn.

SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Annonser på nätet..

Inlägg av DH »

Yaesu FT-221R
https://www.dx-radio.se/enskild.php?annonsid=95261

Sån har jag. Kom över den beg hos Limmareds en gång på 90-talet för 1800kr.
Det vart svårt att komma över allmodestationer för 2m då när alla T-certare fick nöja sej med 2m som lägsta frekvens.
Man vart i regel hänvisad till ngn Kenwood TR-751 för 4 tusen eller en Icom IC-290 för 3 tusen eller ngt.
Det gick att komma över en Icom IC-260 för samma pris jag gav för FT-221’an men jag tyckte sistnämnde vart lite frän som basstation. 10W på den med…eller ngt närmare 12-14W på min pga bytt trissa.
Ok, lite drygt är det med ändlägen på vfo’n, dvs när man vevat hela långa vägen upp till 146 eller 148MHz och ville ner till 144MHz igen blev det ett fasligt vevande.
Frånvaron av digitala siffror vart inget problem då den visar väldigt exakt…vilket min IC-260 jag faktiskt skaffa sen…inte vart.
260’n vart också en såndär radio som alltid startade på 145.000 var gång man slog på den.
Det där slapp man med FT-221’an då den alltid starta där man låg sist.

Att 2m’s radios vart såpass dyra då…berodde dels på att 2m vart otroligt populärt. Dess betydelse förringades av A certare som tyckte det bara vart HF som gällde.
De visste nog inte om vilken otrolig aktivitet det vart på 2m de här åren.
Dels berodde det på att det fanns ingen prispress då. Den kom först med Koreanska radios eller om de va Taiwan ..som ADI TS-146 mobilradio samt handapparater vilka höll utmärkt…faktiskt japan kvalitet.
De kosta hälften mot motsvarande japan.
Alla mina kompisar slog till på dem o jag har ngn enstaka kvar faktiskt.

Sen vart Packet-Radio en riktig fluga verkligen. ’Alla’ höll på med det där. Jag körde med en 80286 med färgskärm och sån ADI handapparat o BayCom modem. Funka utmärkt.
Alla gamla risiga 2m’s ’slit o släng-radios’ fick då gå på packet.
Begagnatmarkanden vart därför helt död då ingen beg radio fanns att kunna sälja ens.

Det vart en o annan radio med ssb på som kunde dyka upp till försäljning då de ansågs ’för fina för att stå påslagna dygnet runt(jodå) och skava på packet.
Men, man fick då betala fett.

Det där med packet o dygnet runt…

Själv vart det precis i början av min datorperiod då allt med data vart skitroligt.
286’ans fläkt…eller eg vart det hårddisken som skavde mest…fick man ljudisolera.
Fläkten dämpades effektivt med en diod i serie bara. Blåset blev knappt ngn skillnad men ljudet mkt lägre.
Trafiken flöt ju på helt tyst annars men HH radion hade en grön LED som tändes när squelchen öppna…o i annars kolsvart 1 rummare nattetid så lyste den upp bra…o man fick svårt att sova.
’-vem fan skriver såhär dax? Är det till mej?…eller är det till ngn annan tro…ahja…skit i det jag skall sova’

Mm, visst…man låg där under täcket 10 sekunder till innan man nyfiket klev upp, slog på skärmen för att tjyvkika på vad som just skrevs och for förbi på skärmen.
Enormt beroendekallande.
Notera att detta vart flera år innan gemene man hade internet eller ens råd med en dator med W95 på.

Minns man kom hem från jobbet, släppte kassen med matlådan o klev in…fortfarande med skorna på…slog på skärmen för att kunna scrolla tebax hela dan för o se vad man hade missat…

Man förstod på samtalsämnena på lokala repeatern att somliga hade tjyvkikat på min o kompisens timslånga chattar på den där burken.
’Attans, vi får sänka effekten så vi inte hörs/syns så långt bort’ Det hjälpte föga.
Vi bytte då band till 70cm. Det bandet ansåg jag mej inte ha råd med vid tiden och hade inte satsat på det alls.
Däremot hade jag kommit över en skjortficksradio, en Standard C-408. En minradio verkligen…den första jag såg som hade SMA kontakt till antennen. Ngt på 410-470 MHz tog den. Den gick t.o.m att sända på 410MHz.
Vid den hör tiden höll polisen i storstäderna till där fortfarande och det vart en kittlande känsla att ha en radio som KAN tx’a där…
Iaf, den hade 230mW sändareffekt och hade samma monofonkoppling som min ordinarie Paket-radio. Modemet vart därför enkelt att flytta över.
Kompisen hade en Kenwood TH-75 vilken vart en duobandare med ngt riktigt snål-läge på effekten med…o med en gummipinne i var ände kunde vi sen fortsätta mer hemligt på packet utan att bli avlyssnade/tjyvkikade på.

Nåja, Yaesu FT-221’an dagens inlägg handlar om är väl mest ett muséeföremål, inser det.
Lite coolt att den t.o.m har AM vilket andra uppräknade stationer i inlägget saknar.
Priset som inkluderar frekvensräknare kanske inte är helt fel ty en tusenlapp bör en fin FT-221’a vara värd tycker jag.
Den line’ar ju fint med FT-301 om man har sån stående också.
Skriv svar