Mastsläde

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Mastsläde

Inlägg av SM6MUY »

Jag har en aluminium-mast som jag byggde på 80-talet. Den är fyrkantig och ca 40 cm bred. Totalt har jag 15m men får se vad jag kan få upp. Tänkte göra en släde för att hissa antenner upp o ner så man slipper klättra eller fälla masten varje gång man vill pilla på antennerna :) . Det finns en hel del bilder o så på nätet men nån som byggt en egen släde eller har en ? Men grundtanken är att den är något större än masten :D med hjul som löper i hörnen på vinkelprofilerna. Sen en spärr som gör att den inte kan falla. Jag tänker mig att man har stagningen i underdelen på släden så masten blir stagad när släden är upphissad. Sen ett löphjul för vajer där uppe och en vinsch såklart. Allt skall ju funka när man väl fått upp masten så en del att fundera igenom. Tips osv mottages tacksamt vad man bör tänka på....

mast_släde.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Mastsläde

Inlägg av sm6pop »

Det ser bra ut på bilden och det kräver kunskap att att bygga masten själv så släden fixar du säkert.
Kan du få släden runt masten är det förstås att föredra men det finns även slädar som sitter på en sida om masten men som sagt bäst att få den runt masten.
Du har väl inga skarvar på masten som ställer till det för hjulen då de behöver gå tajt mot hörnrören så det inte glappar när det blåser.
På min ena släde kan jag ställa trycket på hjulen mot masten.
Jag har två master med slädar men de är konstruerade på annat sätt då en mast är rund och den andra konisk.
För att låsa släden använder jag ett boxlås och det kan du manövrera från marken med ett block och en lina eller wire.
Om du sätter ett tvärstag och ett boxlås skall låsa i tvärstaget så tänk på att uttaget som boxlåser skall låsa i blir lite brett horisontellt så att det inte behöver pricka det exakt om du förstår hur jag menar.
Sätt också en plåtränna som är invikt mot mastcentrum som gör att boxlåset inte fastnar i underkant på tvärstaget så behöver du inte ha det utraget på vägen upp och släppa ut det i rätt ögonblick.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Mastsläde

Inlägg av SM6MUY »

Tackar för info. Jag tänker mig nog en släde som omsveper masten. Vad jag sett på nätet verkar många köra med en "hake" snarare än ett boxlås. Principen blir väl densamma. Om jag tolkar dig rätt så går boxlåset i en ränna på vägen upp men låser sen när släden är uppe ? Eller hängde nog inte med där.

Masten är 3 delar och den blir ganska jämn o bra när den skruvas ihop. Det jag behöver göra är förmodligen att runda av alla tvärstag i hörnen så hjulen får lite bättre yta att anlägga mot. Men det är ju en enkel grej...

las0.png
las1.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Mastsläde

Inlägg av sm6pop »

Det blir säkert bra, rännan för boxlåset är bara de sista 20cm.
Den är till för att trycka in kolven på slutet så den inte tar i tvärbalkens undersida innan den är uppe till uttaget.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mastsläde

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Jag har ju lite trekantig "luformast" liggandes och där tänkte jag göra en släde på insidan till en klenare mast då insidan är relativt slät.
Då kan jag få halva längden på masten och göra markfäste lite som Wersatower och tilta ner en kortare bit.
Det blir givetvis mycket wirespel och sådant för att få det att funka.

Låsningen hade jag tänkt mer som en skoplåsning på en lastmaskin. Två sprintar som går ut i sidan och låser.
Lite som "Boxlås" men kraftigare.

Att ha en "kälke" utanpå var aldrig tanken men det är ju ganska smart ;) Kan hända jag kopierar den tanken...
En fyrkantig kälke och som du sade runda kanterna så hjulen får mer utrymme är ju nödvändigt. Jag ser också nödvändigt att kälken är delbar och avtagbar nere vid marken om reparation behövs.

En fråga om Staglinorna. Ska du spänna dom efter att du hissat upp eller har du grejor så att du kan hissa och få drag i staglinorna ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Mastsläde

Inlägg av SM6MUY »

Japp släden bör nog vara hyfsat delbar så man kan plocka bort den enkelt. Börjat o skissa lite i huvudet än så länge bara :D . Staglinorna bör ju vara "lösa" i nån mening tills man vevat upp släden i ändläget. Sen får man spänna dem.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar