160m

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 160m

Inlägg av sm6pop »

[/quote]
Ngn annan skulle nog hellre säga: ’Stegmata din 80m dipol och idiottuna den ist’
[/quote]

Hehe, och jag är en av dem :)
Fördelen med stegmatningen är att man får antennen utan förluster på alla band vilket jag inte känner till någon annan antenn som klarar.
Med en tuner avsedd för stege är det en baggis att stämma av och bäst är en så kallad couple tuner som den från Annecke på bilden. Jag skickar med bilder på lämplig tuner och förluster hos en dipol klippt för 80m, med koax och med stege. Titta och njut :D
tuner.jpg
stege loss.jpg
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 160m

Inlägg av DH »

Förlusterna med din 80-dipol på 1,95MHz är väl främst att den har felaktig längd hur fint den än kan stämmas av.
Sen förlusterna, hurdan betydelse har de eg? +/- 6dB är blott 1S enhet vilket såklart kan vara mkt i vissa fall men för det mesta inte.

Har man bestämt sej för att man bara skall ha uppe några enstaka antenner man vill stämma av varje gång så må det väl vara hänt. I mitt närområde finns det en stegmatad loop som innehavaren vurmar varmt om.
Ja, det är då bortåt 200 m tråd i en fyrkant över ett gärde mest med skog runt om. Glasrutan i fönstret i shacket har han plockat ur och ersatt med dito i ngt plastmtrl. Borrat 2 hål i den för stegen ut bortigenom.
’Bara o stämma av jue’
Hör han mer än vad jag gör på mina antenner? Vet ej…det har aldrig varit på tal…men de han kör, de hör jag också iaf.
Jag har inga problem med avstämning. Kör jag autotunern i radion i kombination med min yttre manuella tuner så går det att stämma av även helt utan antenn.
Det är mer att jag tycker det är smidigt med resonanta antenner där man slipper avstämning alls.
Idiot-tuna ngn antenn för ngn udda frekvens behöver jag aldrig då mina antenner täcker det jag vill från början.
Alla har såklart inte den lyxen samtidigt som iaf jag känner till såna amatörer som lever på marginalen och inte vill ha/har råd med ngn tuner.

Jag är inte emot stegmatat. Jag bara tycker det är mkt besvär utan att det iaf skulle ge mej personligen ngt.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 160m

Inlägg av sm6pop »

Håller med om att effekt är klar överreklamerat och vid ett ragchew QSO på 80m spelar det ingen roll om man tappar från 100W ner till 25W på en koaxmatad dipol men kolla förluterna på 10m, 12m, 20m och 40m.
Där har man i runda slängar 8W kvar från de 100w man börjar med.
Dessutom kan vi snacka om att idiottuna om vi tittar på SWR-kurvan på den koaxmatade.
Ett band, förutom 80m som den är klippt för, har en SWR under 3:1 och på 40m 116:1, hujeda mej.
Själv har jag en 4:1 trafo och en 1:1 balun där stegen går in via en kort koax till tuner och radio.
Med trafon har man enligt tabellen på det bandet med högst SWR 3,6:1 och alla andra utom 160m under 2,5:1 och med balunen kan man gå in sista biten till tuner och radio med koax.
Jag håller med om att resonanta antenner är riktigt bra men vill man ha många band på en tråd utan förluster och som går lätt att stämma av så är det stege som gäller.
Bild på min trafo och balun där stegen går in till tuner och station.
balun.png
balun.png (138.04 KiB) Visad 182 gånger
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 160m

Inlägg av DH »

Bra att du inte tar illa vid dej för att jag inte tycker likadant 👍
sm6pop skrev: 16 jan 2024, 11:32 ..vill man ha många band på en tråd utan förluster och som går lätt att stämma av så är det stege som gäller..
Jo men vill man det då? Är det ngn med amatörcert på fickan som räknar med att klämma in alla roliga hf-band på blott en antenn?
Såklart finns det säkert det. De som mest ser hårdvaran som ett nödvändigt ont kanske för att få ihop till sina diplom eller de med löfte om en enda tråd på brf’s tak eller ngt.

Det gick ju utmärkt mellan oss ändå…jag som ändå körde med rejält förkortad 160-dipol på låg effekt.

Snyggt balun-arrangemang. Mina lämnar en del att önska på den fronten. Det är mest ngt ihopfipplat som funkar för stunden och som inte är lämpligt att fotografera ^^
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 160m

Inlägg av sm6pop »

Ja det gick fint på 160m och den var i resonans om jag minns rätt.
Nu är den stegmatade inte enda antennen jag har igång men det är klart att vi min remotestation passar det fint med en för samtliga kortvågsband när det hela ska fjärrstyras.
Här hemma är inget stegmatat utan allt i resonans.
En Fan-dipol för 80m och 40m, en yagi för 30m,20m 15m och 10m samt en roterbar warcbands-dipol på samma rotor som yagin.
Ja, hur det ser ut har inte alltid med funktionen att göra men vi har alla våra så böjelser och att få till det snyggt för ögat är ibland en av mina.
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 160m

Inlägg av DH »

Noterar aktivitet…flera st på ’runt 1935-1936kHz’ AmplitudModulation. En ring med ett antal gentlemän. Får se om jag bryr mej om att brejka in..
Skriv svar