Teaberry stalker IX

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Teaberry stalker IX

Inlägg av sm6pop »

Hej.
Nu måste jag skriva av mig efter en Teaberry Stalker IX på bänken.
Jag brukar inte ta emot gamla komradiostationer men den här var helt oskruvad då det satt kvar garantiklisterlappar för två av skruvarna på radion som inte AM fungerade på.
Efter en del felsökning så visade sig att en trissa som styr uteffekten på AM satt felvänd från fabriken.
Det är två stycken trissor som styr biasen och där med effekten på på AM vilka jag plockade ur och mätte i komponenttestaren men båda var hela så jag satt tillbaka dem som från fabriken.
Efter flera svåra vedermödor och mätningar så fick jag så tillslut konstatera att en av trissorna som sagt satt felvänd.
På kortet fanns tryckt med vit färg hur de skall sitta och samtliga andra satt felvända med hur trycket var på kortet, antagligen har de under åren bytt trissor med annan benkofiguration och även den här satt tvärs emot hur trycket på kortet visade.
Efter en andra urtagning och mätning visade sig att just den trissan skall sitta enlig trycket på kortet och det har väl gått av bara farten för de som pillat dit den på fabriken.
Suck och en högt hurra när jag hittade vad som var fel.

Just nu en IC-R70 på bänken.
IC-R70.jpg
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Teaberry stalker IX

Inlägg av DH »

Den är även riktigt snygg, 27-burken. Har för mej den har trätejp på fronten och rejält randigt grepp på den kromade kanalkranen - som på gamla tiders SouthernComfort-kapsyler. Uniden ligger bakom den.
Bjud gärna på en bild på den.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Teaberry stalker IX

Inlägg av sm6pop »

Den här har träimitation på fronten.
Som jag skrev undviker jag äldre komradiostationer då de flesta är sönderskruvade och med dåligt utförda modifikationer men som sagt var den här helt oöppnad vilket är ovanligt.
Här kommer en bild.
stalker.jpg
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Teaberry stalker IX

Inlägg av sm6pop »

Tänkte dryfta lite om hur man ser om modulationen på SSB låter som den skall utan att få tips från en motstation.
När det gäller audion beträffande frekvensomfång blir det svår i labbmiljö men om man är över eller undermodulerad eller har distorition går det bra med lite intrument.
Man gör en så kallad tvåtons-test.
Med två dismarmoniska toner in i mikrofonuttaget och ett oscilloskop på utgången kan man se hur det ser ut.
Tonerna man kör in i radions mikrofonuttaget kan vara på 700Hz och 1900Hz samtidigt och då ser man på oscilloskopet hur det ser ut.
Kurvorna jag bifogar härifrån är en rätt och två fel.
Har man platta toppar, breda eller långa övergångar vid nollvoltsvisningen så är det galet.
Snygga kurvor som ser ut som en sinusvåg om man följer kanterna är det som gäller.
kurva3.jpg
kurva2.jpg
kurva1.jpg
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Teaberry stalker IX

Inlägg av DH »

Sån här pang-på utbildning utan fjorton sidor text att läsa först…fungerar fint på mej iaf.
En hint om hur det fungerar först så kan man läsa djupare sen.
Alla ord greppar jag inte men bilder säger ju mer än tusen ord så..
Skriv svar