Nya radios

DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Nya radios

Inlägg av DH »

Icom IC-905
IMG_5038.jpeg
Ngn som vågat sej på den?
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Nya radios

Inlägg av //JAL »

Njae...
Det där är inte Fleksnes...

Jag föredrar längre vågor att "surfa"på.

Har du provat DH ?
Det finns väl inte så många att prata med där, ovanför vhf ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Nya radios

Inlägg av DH »

Min bild är att microvågor är ganska stort i SM men som med allt annat krävs ju stora antenner då - utan såna blir det nog rätt dött ja.
Microvågor lockar inte mej men däremot radions ’delade’ montage.
Radion placeras högst upp i masten, sen en dum nätverkskabel på tror….max 100m eller ngt in till frontpanelen.
Här där jag inte lyckats ngt vidare på 70cm’s vore det välkommet med bara ngn enstaka meter koax.

Den radion har dock begränsningar som t.ex min IC-705 inte har…så det blir nog inget för mej ändå.
Kul om ngn annan ändå ger sej på den.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Nya radios

Inlägg av //JAL »

Jag pratade med en operatör som satte sin IC-7100 i masten med en uppvärmd och ventilerad låda samt 35 meter skärmad datakabel till manöverdelen i huset jämte masten.

Korta fina kablar sade han och smilade säkert bakom telefonen ;) Ja det var ju ett smart drag och säkert väl fungerande.
Jag får nog ringa och fråga hur den funkar. Kanske något för min 7100.

Datakabel kan man normalt dra ca 100m innan signalen behöver stärkas med en svitch eller router. Vad jag vet så har 7100 analoga signaler som troligtvis kan funka på 50meter kabel eller mer. Bara att prova.
Annars så får man fjärrstyra från masten.

Ja det är intressant med delat montage samt att den då strömförsörjer genom kabeln också.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Nya radios

Inlägg av DH »

18Amp genom nätverkskabel kan man ju glömma om 100W är målet.
Vetifaen vad IC-905 drar i sej men ett par amp är det nog. Den strömförsöjs genom röd/svart som vanligt.
Den ringa krämen löser man med…ett blyacc o en solpanel t.ex.

Vart lite inne på att offra en FTM-400 till tilltaget men för det första har den ingen ssb o för det andra måste man ha med kabel till både micken o ljudet. Känns då inte som så mkt lönt.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Nya radios

Inlägg av //JAL »

Jag kanske inte var tydlig tillräckligt.
IC-905 har ju inte så mycket kräm ut så 48v i två trådar på nätverkskabel verkar funka...
IC-7100 var mer problematiskt då man får dra 13.8v i grova kablar upp i 20meter mast, eller nätaggregat uppe i masten.

God Jul på er alla här på forumet.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Nya radios

Inlägg av DH »

Jag har inte hört talas om ngn som gett sej på 905. Det är en dyr krake men det brukar inte avskräcka radioamatörer. Responsen här är minst sagt låg också.
De flesta är nog mer intresserade av låga band…jag också.
Min 160’a är ju nedblåst och pga knäskada har jag klättringsförbud(i masten) framtill mitten på januari.

Funderar på att runda förbudet…genom att dra mej upp i masten med armarna bara…eller skaffa såndär elektrisk winch, en 12V grej att kroka i bältet bara…det skulle va himla behändigt. Misstänker dock att en sån i lågbudgetutförande det kan komma på tal här…rasslar en del….det där med märkliga ljud härifrån tidiga mornar du vet….grannar har o lyssna på.

Skall inte säga jag har abstinens men visst är det härligt att hänga knäveck 15m upp o pilla med ngn antenn. Längesen nu o ja saknar det.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Nya radios

Inlägg av //JAL »

Ja.
IC-905 är inte billig. Sedan var det ju det där med de höga banden. Någon som vet om det finns mycket folk att prata med eller är det månstuds som gäller?
Här på SVARK radioklubb var det ett gäng som fixade det sista med en stor parabol och dom var mycket nöjda vad jag förstod på mailet så jag får nog åka och kolla hur det funkar. Jag tror det var 1200mhz utrustning som monterades.

Någon som har erfarenhet av de högre banden ?

DH! Vad rör klättringsförbudet så går det ju alltid att "kasta" upp något som är körbart...

God fortsättning på er alla!

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Nya radios

Inlägg av DH »

Ja kasta upp, det är vad jag brukar säga åt andra att göra. Här hängs dock inget på så lösa boliner och aktiva antennelement mot grenar är ju no-no.
Det är ena dipolhalvan som släppt i en kabelsko så det måste ju fixas seriöst samtidigt som jag har ett par experimentella dipolben i samma balun som inte ’gett ngt’ som skall falla samtidigt.

Noterar kraftig blåst idag. ’Julstormar’ verkar vara det relativt nya. Mina vindsnurror mår fint ute i blåsten o dess regulatorer’s kylflänsar här inne är varma o fina 😃

Julhälsningar får ni av mej på banden ist i den mån jag är talbar..
Skriv svar