Si5351 dds vfo

Reparationer, byggen, modifikationer.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Jag har tänkt bygga en dds vfo med si5351 som bas och när jag började läsa lite om denna efter tips från en kompis på SVARK här i Jönköping så inser jag att den är nästan obegränsad i användningen.

Tanken var först att prova på en gammal Ericsson C-602 jag har liggande men jag inser att den kan man ha till min gamla Drake också som har uttag för "dyra" kristaller, så man kan proppa in dds vfo i bakändan på denna också och köra så det ryker.

Söker man på google så hittar man hur mycket som helst och har man bara en vettig radio och trycker in signalen på rätt ställe så ställer man in frekvensen man behöver "innan det låter illa" och kör.

Med tex en aurdino så kan man med lite vana på programmering hitta program och ändra så den funkar. Ev med en schmittrigger få en ordentlig fyrkant osv.

Ja det är en kul liten dosa. Någon som har erfarenhet av denna ?

[url][https://www.google.com/search?q=si5351+ ... =opera/url]

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: si5351 dds vfo

Inlägg av sm6pop »

Ingen erfarenhet här om en sådan men en riktigt intressant och användbar pryl.
Den går ju att använda till mycket och jag följer tråden med intresse om du får fler svar.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Den lilla saken är nästan helt universal vad jag kan förstå.

Kompisen som tipsade om SI5351 är förutom radioamatör jobbar även datorer och servrar så programmering samt
mätinstrument till kalibrering finns i tillräcklig mängd tror jag ;)

@POP. När jag började läsa om denna "Lilla Tingest" så funderade jag på om att alla radiotillverkare har sin egen "Lilla Tingest" fast modellanpassad.
POP du som håller på betydligt mer med sådant än jag kanske har en uppfattning om hurvida denna "lilla Tingest" liknar ett flertal kopplingar i radioapparater om än mer analoga ?
Si5351_notes.pdf
(631.1 KiB) Nerladdad 40 gånger
Här är en annan variant.
https://www.youtube.com/watch?v=HduwylL_GNo

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Jag glömde säga att SI5351 kan vara lämplig för bygge av tex, mottagare för Grimeton eller sändare på 630m bandet.

Kompisen med "ELF" i slutet av signalen tycker det vore trevligt med ett försök att skicka lite telegrafi till hans lägenhet i Jönköping på 630m CW då jag bara behöver lägga ut 2st 157meter långa trådar på marken eller på älgsäker höjd om de ska vara kvar i skogen.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: si5351 dds vfo

Inlägg av sm6pop »

Oj, så låga frekvenser har jag dålig koll på men det VFO:t som du hänvisar till i första tråden ser inte ut som det gör i de flesta stationerna som vi har framför oss.
I de flesta stationerna så är VFO-ratten induktiv eller optisk och den lämnar två fasförskjutna fyrkantsvågor till radions CPU, fasförskjutiningen berättar åt vilket håll man snurrar VFO.
Det som händer sedan i våra stationer är att fyrkantsvågorna tolkas av CPU som lämnar flera datasignaler till frekvensdelare som sitter i PLL-kretsen och som talar om för PLL:en hur den skall dela frekvensen från VCO till Fasdetektorn.
Det här blev lite högtravande kan jag känna men det är så det fungerar.
Hur som helst är jag lite sugen att köpa en sådan då den är billig och för att se hur den fungerar och hur frekvensexakt den är och hur bra det går att styra uteffekten från den.
Fungerar den bra så skulle den också vara ett bra alternativ för den enklare hemmafixaren som signalgenerator eller som grunden i en sändare.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Jag fick lite nya tips om denna lilla krets.
https://www.arrl.org/files/file/QEX_Nex ... Marcus.pdf

Numera med gpsklocka för stabilitetens skull ;)

Eller denna beskrivning...
Opera Snapshot_2024-02-04_201558_www.ur5ffr.com.png
Kanske denna är bättre....
http://www.ur5ffr.com/viewtopic.php?t=277

Denna UR5FFR är från Ukraina så det inte skrivet på ryska hoppas jag.

Man går enkelt in på google översätt och klistrar in länken till sidan man vill ha översatt om man inte har google webläsare där man högerklickar och får det förslaget.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Stenmark
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 dec 2021, 11:57

Re: si5351 dds vfo

Inlägg av Stenmark »

Hej,
De är smidiga. Kan generera 3st, av varandra, oberoende frekvenser. Perfekt som lokaloscillator/vfo.
Har använt Si5351a som kristallersättare i en gammal zodiac, min gamla hammarlund CB212 och även lite annat. Behövs inte många rader kod i en arduino för att sätta en frekvens. Har fått bygga en liten avstämd krets/buffertsteg efter 5351a:n för att få tillräckligt driv, mest känsligt då på de rörbestyckade apparaterna.
Kommande på bänken är en Tram titan II som har kanalkristaller som svänger på halva utfrekvensen. Ska montera en SI5351a i den för att få kanal 24.
En bekant som renoverar lastbilar lämpade av en obskyr åkeriradio med 6146 slutrör, men givetvis inte kristaller för riks1. Kan nog bli 5351a även där.

Angående C602. Sprang på en handfull (5st) i elektronikskrotet som fick följa med hem. Har alltid tyckt 69mhz apparater varit för dyra för att jag ens ska prova. Gjorde en liten djupdykning i en av 602:orna. Fin apparat som fungerar fint, men ligger på fel frekvens. Samma där, lycka till att hitta rätt kristaller. Kanske en si5351a istället för kristall, rycka frontpanelen och göra en väldigt enkel logikdel istället, liknande logikeliminatorn som beskrivs i servicemanualen, men med en arduino istället för DIP-switchar.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Det var samma här.
Dom skulle kasta 7st gamla 602 och dom tar jag, sade jag.

Jag är inte så enormt påläst om dessa apparater men det jag konstaterat är att logikdelen som är krånglig kan man ta bort och mata den mycket bra radiodelen med en SI5351. på mina 602 sitter en kristall på 10.7 mhz så den vill inte ner på alla 69 kanaler. Dock kan vad jag förstår SI 5351 kopplas in där och hela problemet är löst. Sedan vet jag inte om en kanal på 5351 behövs för BFO.

Denna radio C-602 har jag haft i många lastbilar med bra erfarenhet samt mycket bra ljud.

Under resans gång har jag hittat ett antal beskrivningar hur man kan koppla med tex en Schmitt trigger för att få en kantig vågform ut och gps modul för stabiliteten.
Ja det lär nog bli en låda för delat montage för enkelhetens skull. Sedan får vi se vad display det blir och om lämplig kod för aurduinon hittas eller om bekantingen som är duktig på att programmera får till det. Han håller på med en egen transreciver på 40m 2 watt CW med 5351...
Jag har en fundering på vad kabel man ska ha till radion från 5351. Kanske en rg 174/316 så den inte störs av någon rf.

Jag har dessutom Drake TR-4 och R-4B. Där R-4B har uttag för tiotalet kristaller samt ett uttag och omkopplare för en fast frekvens. Där behöver man bara VFO och två stift in i kristall uttaget för att få den att jobba på önskad frekvens. Sedan får vi se var rören blir instabila eller flyger i luften...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Stenmark
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 dec 2021, 11:57

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av Stenmark »

Tänkte nog snarare ersätta en av lokaloscillatorkristallerna med en 5351a. De som sitter i mina 602:or ligger på 62,64 och 67mhz. Om jag förstått rätt så behövs kristall för ca 56mhz för att hamna på 69mhz. Om man kan greja på med eeprom och så så skulle man då kunna programmera kodpluggar, och behålla gamla logiken (frontpanelen). Kollar man schemat för logiken så vore det rätt enkelt att med en arduino styra delningstalen till vco.

Angående montering.
Jag skulle nog montera kretsen där kristallerna sitter, och dra 2 trådar för I2C-kommunikation mellan frontpanelsarduinon och si5351a.

På min gamla CE20A har jag ersatt lokaloscillatorkristallen på 9MHz med en utgång från min SI5351a vfo. Monterade en RCA kontakt bak på riggen, ormade en tunn koax från uttaget till styrgallret på mixerröret. VFO-signalen, också den från SI5351a går till originalpluggen bak på riggen. Båda dessa signaler blev jag tvunget förstärka till ca 10v för att det skulle funka.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Ja ju närmare ju bättre.
Det kanske går att peta in si 5351 i lådan och behålla logiken. Ska kolla det.

Vet du, eller någon här på forumet som kan fixa kodpluggar ? Det går ju att ersätta med andra nyare kretsar vad jag vet.

Ja det blir nog lite experimenterande för att komma rätt ;)

Några länkar som är intressanta:
http://www.kevlange.se/photoalbum11.html
http://www.kevlange.se/photoalbum10.html

Vad rör äldre radio med rör så håller vi nog ledningen.... Skämt och sido så fixar vi nog det !

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar