Si5351 dds vfo

Reparationer, byggen, modifikationer.
Stenmark
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 dec 2021, 11:57

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av Stenmark »

Nej, du häller bensin på elden :D
Farligt att börja greja med sånt här. Jag kan fastna och gräva ned mig djupt....
Testade att köra maxicom i dosbox (DOS emulator), vilket fungerade utmärkt, vilket innebär att jag kan
editera datan i kodpluggarna. Kände inte för att gräva upp någon uråldigt prombrännare, och lära sig en sådan, på prom som ej lagerförs längre, utan vill gärna nyttja ex en arduino och beställningsbara grejor.
Sagt och gjort, lite google-fu fann att filpper/arkadspelskillarna har hittat ett substitut till gamla BPROM, nämligen SST39SF010A, ett snabbt flashminne.
Visserligen fler adresser än det gamla 27S13 som användes, men, det fina i kråksången är att man använder bara de som behövs, resterande pinnar jordas.

Ritade upp ett kort i easyeda för att ersätta den gamla kodpluggen (men man kan flytta över plastlocket) som jag ska låta kineserna tillverka, samt beställa några flashminnen.
Anledningen till att jag valt att ha "halvhål" runt sidorna är för att jag ska kunna programmera det inklämt mellan stift på ett ex. experimentkort. Det är tanken iallafall.

Verkar ska gå programmera dessa med arduino.
Har testat att spara en kodpluggsfil från Maxicom/dosbox (.MAX) på datorn, samt öppnat den i en HEX editor, och den ser ut som en eeprom HEX verkar ska se ut enl. youtube tutorials.
Uppdaterar när jag testat om några veckor
kodplugg.jpg
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Det där låter mycket trevligt :)

Har jag tur kan jag leja dig att göra en kodplugg till mig.
Du har ju betydligt mer koll på detta än jag.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Stenmark
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 dec 2021, 11:57

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av Stenmark »

Jodå. Det fungerar att driva med si5351a ist. för kristaller. Kopplade förbi kristalloscillatorerna och matade in signal direkt innan blandaren. VCO låser, får uteffekt på avsedd frekvens. Har inte brytt mig om att trimma mottagare eller så.
Tycker alltid det är knepigt att veta vilka drivnivåer som behövs, så nu testade jag med en stegdämpare dämpa signal fr 5351 tills vco tappar låsning och bestämde det som undre gräns. Måste införskaffa en bättre stegdämpare framöver med högre upplösning.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Si5351 dds vfo

Inlägg av //JAL »

Har du provat ut i etern än så du får en åsikt av ljudet om det är bra.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar