på 145,8000 MHz FM

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

på 145,8000 MHz FM

Inlägg av SM4FPD »

Nu är dom igång, en rysk operatör så vet i katten vad han säger.
kl 10.15 13 dec.
ISS hördes igår oxo, under ett varv som passerade hr.

ISS International Space Station

Krävs ständig passning för att få dem.
Oftast en engelsktalande operatör, och man har tydligen kontakt med skolor där man ställer frågor.

Vill man vet när varven passerar här, eller när ISS är synlig kan man få hjälp av
denna sajt: https://www.heavens-above.com/
Man skall givetvis lägga in sina egna coordinater.

Ett lyssnartips bara.


SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: på 145,8000 MHz FM

Inlägg av DH »

Själv är jag /EA8 för tillfället och ingen annan radio än en handjagad kinapuff…jag glömt hur man ställer rep.shiftet 🙄 på..
Vore kul o fått igång ngt IRLP/Echolink aktikgt o kört ngn repeater i SM land härifrån, 500 mil hemifrån.

Måste säga att vad fattigt det är att sitta med en FM opererad HH radio när man e van andra radios.
Minns tiden man tyckte en 2m’s radio trots allt förtjänade viss respekt…den tiden är totalt förbi dock..
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: på 145,8000 MHz FM

Inlägg av SM4FPD »

Att sitt i ett annat land med en Fm station, ja då gäller väl att lägga ner arbete på att utreda på vad för Radioaktivitet det finns där.
Att lära sig Kina radion, jo det kan vara klurigt, men måst väl gå.....lite envishet så växer det nog till sig en extra hjärncell.
Kanske finns en kust, eller hamn där du bor, givetvis skannar man av marin VHF då. Börja med 156,800 MHz
Flygfält brukar finns på turistorter i söder, flygbandet AM på 118 - 138 MHz, skanna av bandet i 25 kHz stg..
Att som i mitt lyssnartips kolla om man hör ISS, enkelt och tyst i radion många dagar, 145,8000 MHz FM, men så händer det.
När rymdstationen kommer ett varv över lyssnaren är det starka signaler så de hörs bra i en HH.
Vad har dom för komradio i byn där du bor, allas vår sjukdom är ju att titta på taken, på vattentorn, master, vad för antenner finns, vilket kan ge en del info om det finns komradio att avlyssna.

SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: på 145,8000 MHz FM

Inlägg av DH »

Ingen AM på denna men 156,800 , jo där hörs vacker spanska i faslig fart.
145,725 hörs från grann ön’s djurpark på La Gomera… några mil över vattnet ..de har ngt papegoj-läte som beacon en gång i timmen men jag får inte igång rep.shiftet.
IMG_4947.jpeg
Annars noteras färre kommunikationsantenner än vanligt här (på södra Tenneriffa).
Såg ngt som såg ut som en vertikalantenn men blott 4m lång…som en 27halva där några spröt i toppen saknas ungefär…på ett hotell med butiker på markplan.
Givetvis röva jag in där i jakt på radiobutik/vaktbolag eller ngt som den antennen skulle kunna tänkas höra till…men fann inget.

Ej heller några parabolantenner syns till numer. Här är ju de kraftig vinklade uppåt…o man kan tänka sej dem som upprostade kanske…men jag misstänker att all ’konsument-radio’ går via fiber numer.

Handlare av kinaskräp finnes fortfarande men butikerna är tomma på kunder -vi handlar hem skräpet på egen hand numer…så nästa år tror jag alla elektronikbutiker är helt väck.

Förr kunde man köpa Alinco DR-605 och såna över disk utan ngn som helst frågan efter certifikat. Det fanns flerkanals SuperStar 27MHz radios också men allt det är väck numer. Inte ens Baofenger eller PMR446’or syns till. Lite tråkigt.
Halvmetern lång blindkäpp , dåligt placerad mitt på betongvägg nära poolområdet på hotellet andas ’wifi’ så den e inte kul heller.

Annars hålles huvudet högt såklart…spanandes efter suspekta antenner :)
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 226
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: på 145,8000 MHz FM

Inlägg av Janne »

Haha! Härligt Lasse!

Kul med mössan, nostalgi.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar