Transistorslutsteg för nybörjare

DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Transistorslutsteg för nybörjare

Inlägg av DH »

Den rubriken är som en säljtext ingen kan motstå och klicka upp ^^

Radioslutsteg skall till att börja med inte hanteras av nybörjare alls.
Kommersiella radios ger nödvändig effekt från början. 27MHz radios har i regel max tillåten effekt från början där med….och kvar är i princip endast radioamatörer som kan tänkas komma i kontakt med yttre slutsteg.
Såna är vanligen inga nybörjare heller så..

Nåväl, trots detta förekommer det ändå slutsteg på t.ex 27MHz trots att det inte är tillåtet.
Eftersom det ändå gör det så tänker jag att trådar som denna kan vara befogad.

Med lite tur ger sej experter på området sej till känna i tråden så den blir mer komplett än vad jag kan dikta ihop.

Det vanligaste missförståndet rör slutstegets uteffekt i Watt räknat.
På goda grunder är det så speciellt med steg som riktar sej till just cb sfären.
När tillverkaren är ngt annat än t.ex TokyoHypower, Daiwa eller Acom, är det vanligt att siffrorna saltas på rejält då effekt kan mätas på olika vis. Det finns även exempel på tillverkare som när de ställs mot väggen påstår att ’decimalen hamnat ett snäpp fel bland siffrorna, sorry’
Det är ej heller olagligt i en säljtext att påstå att en vara ger högre effekt än den faktiskt gör.

Man kan ange effekt som ’upptill max…’, dvs sån siffra säger inget om hur låg den kan vara…bara hur hög den kan bli som mest.
Gäller det ett slutsteg som opererar på flera band, ger det alltid lite olika beroende på vilket frekvensband som avses.
Ett steg som annonseras som ’100W’ kan därför tänkas ge det på ett band som mest ifall det matas med skadliga 16Volt kanske medans det på ett annat band med 14Volt ger 45W.

Effekt kan anges som den totala inkl värmeutveckling samt den effekt som kommer ut i antennkabeln tillsammans. Sån effektsiffra är vanligen precis dubbelt så hög än där enbart den i antennkabeln utmatade effekten hamnar.

För att krångla till det ännu mer, så är inte den maximala effekten det går att pressa ur steget intressant ändå.
Den effekten kan man på sin höjd få ut ngn tiondels sekund bara. Ingen användbar information hinner gå iväg då.
Sen är det beroende på trafiksätt där FM är mkt förlåtande i fråga om ljudkvalitet hur hög effekten än är till skillnad mot t.ex AM där ljudkvaliteten försämras markant när effekten överstiger 25% av sluttransistorernas maximala specade effekt.

-Har ni funderat över varför 27MHz komradios ofta kan ha 12W på SSB men bara 3 W på AM trots att samma 2sc1969 transistor används i bägge fallen?
Jo därför att 3W är 25% av 12W. FM är inte känsligt på det där och kör antingen samma som på AM eller kör maximalt tillåtna 4W ist.
100W kortvågstationer kör vanligen 25W max på AM t.ex. FM och SSB kör då 100W.

Sen handlar det mkt om värmeutveckling. AM/FM där det är bärvåg, dvs det går ut effekt så fort ptt trycks in oavsett man säger ngt eller inte. Långpratare som jag kan då råka ’köra ner’ dem, dvs köra så radion eller steget blir överhettat och går qrt.
Ännu värre är kanske digitala moden där det är en dator som sänder långa harranger utan en tanke på värmeutveckling.
Vissa digitalmoden kräver ’handskakning’ med motstationen. Dvs den maler och maler och maler och tröttnar aldrig förrän den får kvittens från motstationen. Kvittens som kanske aldrig kommer pga dåliga konditioner, störningar eller annat.
En mänsklig operatör tröttnar ju…men inte en dator som sagt.

SSB är mest förlåtande. Effekt går endast ut vid modulering när ngn säger ngt. Det gör att man kan mata lite hårdare…få grejorna att ge lite mer effekt utan att ngt riskerar överhettas eller börja låta dåligt.

Expert på området är jag inte men såhär långt är jag med mkt bra.
Värre är det med de emissioner speciellt transistorsteg dras med vid speciellt större effektuttag.
De sänder väldigt brett och som ger stora ’mustascher’ när man kollar på signalen på ett spectrum och ofta med några hemska övertoner uppepå detta.

För att få ett steg som låter bra. Klarar långa perioder utan att ta skada eller överhettas. Steg som inte stör på andra frekvenser eller användare så kan man tänka på att skaffa ett steg som kan leverera 4 ggr den effekt man vill åt om det är AM man tänker köra.
Eg. kan man tänka lite likadant med FM pga den höga värmeutveckling det blir.
Kylningen är vanligen en fläns i aluminium där den göres så lätt(billig) det bara går på speciellt cb-steg.
Vill man åt säg 25W kan ett steg som i verkligheten kan leverera 100W max vara lämpligt kanske.
Såna steg för cb-sfären uppges vanligen som 200-300W

200-300 Watt?? Hur kan det komma sej?

Steg som förbrukar 200W kan man ju med gott samvete kalla för ’200Watts’ om man samtidigt anger den som den ’intmatade DC effekten’. Det sista ’glöms’ i regel av…och för säkerhets skull saltas det på med hundra Watt extra då ’300W’ låter & säljer bättre.
Ganska precis hälften av dessa 200Wattar går förlorade i värme varpå det i koaxen ut till antennen blir maximalt 100W kvar.
I regel ’råkar’ tillverkarna ’skriva fel’, effekten kallas för ’output’ där det eg skulle vara ’input’.

Fenomenet känns igen med dB som också kan skrivas med olika siffror, höga eller låga för att beskriva samma sak.

Sen vilken effekt man får ut…beror såklart på vilken effekt man matar in. Det går aldrig att lita på manualens siffror vare sej in eller ut ur steget. Man får lita till sin magkänsla vilken kommer med åren.

Granska slutstegets specifikation noga innan köp. Rör det en 12Volts grej är det ganska enkelt. Ta reda på dess förbrukning max.
Om den är 10 Ampere är det i regel avsäkrat ngt högre, 12 Ampere eller så.
Då räknar man: 10A x 13Volt = 130Watt. Detta är då vad steget maximalt förbrukar. Precis hälften försvinner i värme och kvar blir då 65W ut i antennen.

65W om man kör maximalt vad tygen håller utan tanke på hållbarhet, värmeutveckling, övertoner mm dåligt
På ett sånt steg nöjer man sej med att köra max 60W pep ssb då man vet att man vid talet kommer köra ca hälften av det, 25-35Watt eller så och kommer låta toppenbra.
Vid FM trafik kan man köra samma, typ max 30W för att det inte skall bli för varmt. För AM hälften av det för att modulationen skall låta stark och präktig men ändå luftig utan ’klädnypa för näsan’.

Ofta är folk inte beredda på detta. Man skaffar sej ett ’400 Watts’ steg och tror man får ur ’200 ärliga Wattar iaf då’ när sanningen visar sej vara hälften av det, hihi.

En bild på steget i fråga och dess kylfläns är bra att studera. Man lär sej snart vad som krävs av en kylare i fråga om storlek och utförande för att klara av att kyla av en viss effekt.

Kolla och jämför med slutsteg som inte andas ’Italien / Kina eller CB’.
Jag har t.ex ett 80Watts steg för 2m’s som är omöjligt att marklyfta med en hand ovanifrån pga att fingrarna når inte runt kanten. Ej heller mitt 100W för 70cm av samma japanska tillverkare.
Vikten är ngt i häraden mer än 10 gram per Watt. Väger det mindre är det läge att rynka ögonbrynen om man så säger ☕️
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Mx-P50M

Inlägg av DH »

Är en liten kina-stärkare för kortvåg:
IMG_4657.jpeg
Har haft detta ett tag …ngt år eller så men först nu sprättat lådan o plockat fram det.
Mmm. Huset fullt med radiogrejer och hinner inte leka med allt impulsköpen orsakar på direkten..
Gav ngt på 1750kr då men de kostar 500kr mer nu.

Finns mkt på youtube om detta.

Säljs som ’45Watts’ vilket för all del stämmer om man pressar ur allt vad som går.

Även om detta steget KAN köras på 27MHz så är det primärt avsett att köras exklusivt på amatörradio.
Därför är angiven effekt ärlig då de vet att de ändå inte kan lura radioamatörer lika lätt som godtrogna cb’ers.

Som jag skrev tidigare är ändå inte max effekten allt för viktig. Den ger en hint om vad det rör sej om vilket för all del är bra…men annars att få reda på hur mkt det ger på fullt är lika intressant som att veta hur fort en bil går på fullgas eller ljudstyrkan på en tv på max volym kan prestera i dB räknat.
Det är inte på fullt spett man kör ändå.

Har suttit med det nu och testat lite på lite olika band för att se vad det ger vid lite olika inmatad effekt.

Notera vredet för bandpassfiltren !!
Hade inte den funnits hade jag inte köpt steget alls.

Det finns ju för all del dyra RM steg som klarar av att köra alla band från 80m och uppåt men som saknar BP filter alls.
Man skäms lite när man hör att det är sändaramatörer som minsann glatt berättar att de kör på såna :pucko:
RM steg MED BP filter har jag haft en gång och det funka utmärkt. Gav ngt på 120W på 80m efter min Yaesu FT-817 jag hade då…MEN det drog ju ngt hemult med ström vilket inte vart ngn hit på dxpeditioner.

Lyxiga steg såsom RM steget jag hade till min 817 kunde sköta om bandbyten automatiskt med en extra kabel mellan radio+steget så steget ’kände av’ var man höll hus på VFO’n redan och ställde om filtren automatiskt.

Tillbax till kinasteget. Ngn automatik i detta finns inte. Man nöds själv hålla reda på vart man är någonstans och ställa bandpassfiltren så man inte sprattlar utanför banden man kör.
Det har heller ingen HF-vox vilket eg är lika bra.
HF-vox för den som inte vet vad det är…så är det en diod i tillbehöret…det kan vara en preamp eller kanske ett slutsteg där rx/tx skiftar automatiskt när man sänder med radion det är kopplat till.
En diod som snor litegrand av sändarens effekt, likriktar den och låter den dra ett relä vilket då håller koll på rx o tx.
27-gubbar tar såntdär för givet ’klart steget slår om till tx vid sändning’, ja på allsköns CB tbh är det så.

Nackdelen kan vara vid ssb där effekten pulserar i takt med talet. Tillbehöret/stegets relä får då kompletteras med en elektrolytkondensator som laddas upp vid tx och håller ’kvar’ reläet lite i draget läge på ssb så det inte skall falla irriterat mellan orden.
Storleken bestämmer tiden, hur länge den skall hålla reläet.
På slutsteget finns då en omkopplare ’AM/SSB’, med den kopplar man in eller ur denna kondensator alltså.

Nackdel blir det ifall motstationen är väldigt snabbpratande och hugger direkt när man har lämnat över.
Han hinner då rabbla fem ord innan reläets ssb-delay har släppt och mottagningen kommer tillbaka.

Jag hade ett Zetagi BV131, ett 70Watts rörsteg som va sånt. När man skulle lämna över…fick man precis innan man släppte ptt’n slå av ssb-delayen manuellt så reläet släppte direkt när jag sluta sända.

För stor kondensator och reläet håller lite för länge, för liten kondensator så kommer reläet klappra och slå på ssb likväl.
HF-vox är ett gissel enl. mej. Det kan duga på 27MHz grejor men inte för den som kör seriöst på amatörradio.

Kinasteget saknar HF-vox. Skiftningen sköts av själva radion man har kopplad till medelst en extra kabel. När mikrofonknappen trycks in, går det samtidigt ut en signal till steget som då drar reläet oavsett man säger ngt eller inte, även på ssb.
Man slipper då sitta där o babbla som en auktionsutropare och ’tävla’ mot ngt sabla relä…utan man kan sitta lugnt o tjöta som om man inte hade ngt steg inkopplat alls.

Mitt steg skall jag ha till min Icom IC-705 vilket är en bärbar 10W radio…eller ja, i bärbart läge med inbyggt batteri ger den 5W.
Den har såklart uttag för yttre slutsteg men är KOPPLAD ANNORLUNDA kan man säga.
Vanliga såna där uttag ’ALC/Send’ och vad de kan heta, jordar uttaget vid tx vilket får reläet i,steget att dra.
IC-705’an gör inte det fullt ut, den drar ner till istället för ’jord noll Volt’ så drar den ner till en lägre spänning bara, EJ jord.
Vitsen med det är att med en lägre spänning…denna varierar dessutom beroende på vilket band man ligger på..så ger den exakta spänningen Icom original tbh, antenntuners, slutsteg etc information om vilket band radion ligger på. Mkt fiffigt.
Dock kommer ju då icke-Icom tbh inte fungera med det där uttaget.
Trots detta förekommer det felaktig info från kina-säljare om att det ’bara är’ att koppla in steget via en dum kabel till radion ’som vanligt’. Detta är felaktigt !!
Så här kan det se ut:
IMG_4724.jpeg
Sådär kan man inte koppla. Det finns ett finfint 3’je parts tillverkat skiljerelä man kopplar mellan som löser problemet och det fungerar sen som man vill.

Sånt relä har jag och skall koppla in o provköra ngn dag.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Transistorslutsteg för nybörjare

Inlägg av SM4FPD »

Förr lurades man genom att ange Pep effekten, på inmatad likströmseffekt.
det var på rörtiden, och exvis Televerket specade radioamatörers effekt som inmatad likströmseffekt till slutrören.

Således kunde en amerikansk kortvågstransiver med slutrör vara på 400 W Pep, enligt annonsen,
Pep värdet uppnås endast vid taltoppar i SSB ganska sällan då, några ggr per sekund kanske.
Medel-effekten, eller ineffekten vid CW, om man sänder Morse, var då kanske 320 W.
Med mindre än 50 % verkningsgrad på apparatens slutsteg kanske vi fick ut nära hundra watt då.....
På frekvenser i övre HF, som 21 - 28 MHz var det förstås lägre.

Just phenomenet att Pep skulle vara kopplat till ineffekten gjorde att det då blev högra siffror och visst, ju fler W per dollar ju bättre radio.

Det levde kvar i många år att Pep gällde ineffekten till slutsteget i apparaten.
Men sen kom japanerna med hybridtransivers, och med riktiga sändarrör,
Exvis en TS-520, lämnade nästan helt jämn effekt från 1, 8 - 28 MHz amatörband.

Numera används sällan PEP för att speca effekten på en sändare eller slutsteg.

Men det gick att lura kunderna även förr.

Idag kan vi köpa en effektmätare som visar Pep på uteffekten, vilket är ganska lika med CW, (bärvåg).

SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Transistorslutsteg för nybörjare

Inlägg av DH »

Effektmätare tycker jag är roligt. Eller ja, alla instrument är det.
Personligen gillar jag analoga där man i ögonvrån kan avgöra tendensen…om den ökar eller minskar.
Omöjligt på en bläddrande digital variant.

BIRD mätare är jag dock inget fan av. Ni vet de där ålderdomliga grå lådorna med svart sorgkant runt själva klockan och där frekvensområdet bestäms av en ’plug’. Sägs vara världens bästa OM INTE pluggen åkt i golvet ngn gång sen den va ny på sextiotalet eller utsatts för frost i ngt kallt förråd då vill säga…för då stämmer de inte längre…
-Man kan omöjligt veta vad 60 år gammal teknik råkat ut för genom åren.
Springer jag på ngn BIRD skall jag ge den en chans ändå…så snart jag kalibrerat den efter mitt Daiwa med spegelskala då…

Annars är det är mkt man skall fatta som ny med radio.

’Kortvåg’ -jaha…dvs de banden med relativt långa vågor o stora antenner…
Nog borde typ 2m vara ännu mer ’kortare vågor’ isf.

Jämfört med banden som fanns för över hundra årsedan, så är frekvenser mellan 3-30 MHz att räkna som ’korta vågor’.
Titanic’s rederi WhiteStar körde t.ex på ett eget band på 1MHz parallell med ordinarie band på dubbel våglängd på 500kHz.
Sistnämnda gjorde att nödanrop hördes av ngn då formell passning av andra rederi inte förekom på 1MHz(1000kHz) ändå.
Jämfört med de banden är banden över 3MHz ’korta’.

Med dagens mått mätt o de frekvenser vi omges av idag till telefoner, trådlösa stektermometrar, komradio etc så är det klart att ’kortvåg’ om 3-30MHz känns lite off.

Säga ’HF’ när man eg menar ’RF’ kan också krångla till saker.

När man vill få plats med fler antenner än kanske bara ngn vertikalpinne och ngn dipol på ett maströr, kan man montera ett stag, ett kort rör ytterligare ngn meter längre ner eller så och montera ngt på.
Ett sånt stag kallar vi ’utliggare’.
Jag har en kompis i min ålder över femti’…som inte kan säga det ordet. Det blir ist ’uteliggare’ vilket ju är ngt helt annat.
Han kan heller inte säga ’tuner’ (tjouner) utan det blir istället ’Turner’ (töörner) vilket ju är en amerikansk mikrofontillverkare.

Han har även svårt att förstå att kabeldämp i koax i första hand är frekvensberoende.
Att en hög frekvens dämpas mer än en låg.
När jag påpekar att han kör 8m RG-213 till sin Windomantenn på kortvåg men 10m RG-58 till sin 2/70-radio…så avvisar han det med att ’de e ju bara mottagning i princip på 2meters o sjuttiocentimeters radion ändå jue’


Lite off detta men det rör ju ’nybörjare’ lite så…

Glömde säga några saker om silversteget. Vi tar en bild till:
IMG_4660.jpeg
Dess design på både framsidan o där bak samt även flänsarnas utséende är mkt likt det designspråk den kanske mest prestigefyllda japanska tillverkaren av såna grejor av dem alla: TokyoHyPower har.
Man luras att tro att ’det är nog fan THP’s((TokyoHyPower) gamla serie o därmed lika bra’
Sådär vart det med Daiwas äldsta typer av korsvisande instrument, dvs ’samma sak fast billigare o med annat namn’.
Så är det inte nu längre…kinatillverkarna anstränger sej för att likna Daiwa’s mätare men är inte alls ’samma’ på långa vägar - längre.

Silversteget liknar dock bara THP på utsidan. Invändigt är det ngn västerländsk konstruktör men som ursprungligen säljs som byggsatser.
Byggsatser som en-mans företagare i kina sitter o löder ihop på kvällarna och säljer sen.
Det gäller dessa steg, det gäller antennanalyzers o autotuners m.fl grejor.
Har man köpt en grej från ett ställe…men hittar ’samma sak’ hos en annan kinasäljare kanske billigare också…då skall man vara medveten om att det är ngn annan privatperson/säljare som hemma i sin lägenhet suttit och lött ihop grejorna varpå slutprodukten, speciellt om det är ngt som skall trimmas…kan ha helt andra egenskaper.
Ngn speciell fabrik som tillverkar såna här silversteg på löpande band o med en dussin trimtanter med blå särk o hårnät i långa rader som trimmar steg finns alltså inte.
Jag tänker mej snarare ngn ungdom i studentlägenhet som extraknäcker …

Kvaliteten på dessa steg kan man räkna med avviker stort. Somliga använder kvalitetskomponenter andra inte.
Jag vet inte hur det är med detta…men iaf de röda kinastegen till 27MHz, de byggs med mkt begagnade transistorer men även andra delar.

De andra bägge slutstegen på sista bilden är 60W’s RM-203 vilka saluförs som flera hundra Wattar…
Jag kan skriva om dem vid intresse också.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

RM 203P

Inlägg av DH »

Där ’P’t står för ’Preamp’, dvs förförstärkare…antennförstärkare för mottagning.
Extremt ovanligt att man vinner ngt på att ha en preamp nere i shacket att trycka på med men det har hänt…att man vunnit lite hörbarhet på det.
Jag kommer direkt tänka på Icom IC-290 som har diodshiftning för rx/tx ist för relä. Det gjorde att man tappade ca 3dB mottagning på tilltaget. En kompis byggde om sin 290 till reläshiftning och fick känsligare mottagare.
På min satte jag ist en Svebry-preamp i grå plåtburk direkt in i baken på radion nere i shacket och kunde då höra stationer som vart omöjligt utan.

Om även HF radios utan reläshiftning beter sej lika vet jag inte…har inte provat. Gissar det mest blir ’brusförstärkare’ med preamp nere i shacket på en sån men det kanske finns undantag?
Nåja, skit i den…det är RF stärkaren som sådan jag finner mest intressant.

Steget har tydlig ’27MHz vibb’ men jag stoppar undan fördomarna lite o testar hur den presterar på lite olika band vid olika inmatad effekt.
IMG_4661.jpeg
Den svarta är en ’P’ o den blå är det inte.
3W in på 3750kHz ger 1W ut med mkt swr mellan radio och slutsteg. Här funkar det alltså inte.
4,5W in på 5363kHz ger 14W ut men har hög swr mellan radio och slutsteg även här.
4,5W in på 7140kHz ger 45W ut men har lite swr mellan radio och slutsteg och skulle väl kunna funka i nödfall.
Samma sak på 10175kHz.
4,5W in på 14225kHz ger 65W men med LITE swr mellan radio och slutsteg och är då helt okay.
Såpass här högt i frekvens är förstärkningen mkt hög så jag gick ner till 3,0W inmatat på högre band.

3,0W in på 18100kHz ger 64W
3,0W in på 21225kHz ger 57W
3,0W in på 24925kHz ger 46W
3,0W in på 27225kHz ger 45W
3,0W in på 28225kHz ger 45W
3,0W in på 29225kHz ger 44W
3,0W in på 31225kHz ger 40W

Hyggliga och förväntade siffror på ett 60W steg.

Bandpassfilter samt lågpassfilter finns inga. Sistnämnda är ju enkelt att kroka på efter.
Bandpass är ju värre men kan ju snos ihop själv eller använda smalbandiga antenner alt. stämma av med tuner så man inte härjar på oönskade frekvenser samtidigt.

På radiohajk skulle väl steget kunna duga kanske ner till 40m som lägst. Bäst blir det om man nöjer sej med 20m o högre band.

Yaesu FT-817/818 eller kanske Icom IC-703/705 duger utmärkt att driva steget med.
Skriv svar