Jaktradio

//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Jaktradio

Inlägg av //JAL »

Jag råkade lyssna lite på jaktradion och där är det ju lite folk som pratar. Det pratades lite om jakt på "Höglandsringen" och att det är liv på 155mhz jaktradio och lite som DH sade på en annan tråd.
Ja det kan ju vara intressant band att lyssna på. Dessa apparater brukas nog andra tider än vid jakt.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Jaktradio

Inlägg av SM4FPD »

En del av jaktfrekvenserna används till hundpejlar, så det är hela tiden modemljud, men man får då lyssna på de andra.
Mikrofontekniken är under all kritik hos jägarna, de tyx tro att radion ha en mikrofon som kan ta upp deras tal, med radion kvar i fickan.
Modulationsgraden är mellan 2 och 100% av full deviation.
Det gör då att de som lyssnar i jaktgruppen ligger med volymen i bött.
Så kommer någon som orkat lyfta upp radion och vet var mikrofonen sitter i sin radio, dvs sänder med rätt modulation, då skriker dom andra: dra nej dra ner dra ner för fan!
Intressant är att skanna av de Norska jaktfrekvenserna.
BILTEMA säljer komradio som har både Norska och Svenska jaktfrekvenser inlagda.
Att det sen står i användarhandboken att de norska inte får användas i Sverige och tvärs om tyx inte bekymra användare.
Ja vem läser handboken, den bara försvinner ju.

31 MHz jakt är rätt tyst numera.
Många av radiostationerna där var ju lite större och hade AA batterier, ligger dom var i radion sen förr åter så kan radion ofta vara klar för elektronikåtervinningen, läckande AA celler ! Och vem bryr sig om att ta ur batterierna. Så det kanske inte finns så många radioapparater kvar på 31 MHz.

Nu hör jag i alla fall ett jaktlag på 155 MHz som har klart för sig att det finns ett mikrofonhål i radion, de låter rätt bra.


de Norska jaktfrekvenserna är:
138,750
138,850
139,400
143,250
143,350
143,900

MHz FM 16k0F3

Dvs inom svenska förvarets frekvensområde enligt PTS.


SM4FPD
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Jaktradio

Inlägg av DH »

Man hör ibland…det är främst på 69 men även på ’fria repeatrar’, dvs på köpta frekvenser på 75 eller 146MHz att de pratar om ’155,400’ som en slags kanal man ’måste ha i alla scanningslistor’ där det oblygt skall förekomma sociala aktiviteter 👀
Vetitusan vad det är f’nåt? Repeaters eller kapad jaktkanal eller vad fanken det är.

På 31MHz är det helt dött i min region. Jag och en kompis har gjort lite testsändningar där och har kommit fram till att det går som på 29MHz ungefär, dvs märkbart bättre än på 27 under samma omständigheter.
Här tänker jag att det beror mkt på att antennerna har mindre markförluster iochmed att de i våglängd räknat sitter högre upp. Basantenner vi har provat med då.
Detta märks av trots att ingen av antennerna är speciellt bra anpassade där med kanske 3 i swr eller så. Ändå går det bättre än på flera MHz längre ner. Intressant.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Jaktradio

Inlägg av //JAL »

155,400mhz är ju en ordinarie kanal 6 för jakt... Vad vet jag... De äldre kristallbestyckade apparaterna hade normalt bara kanal 1-2.
Intressant med att det kan vara pejlen som ligger där också.

Intressant det där med 31mhz. Förr i tiden var det många företag som hade "lokal" kommunikation på 29-30mhz då det var lite störningar där.
Det kan ju vara något för offroad folk eller förening som behöver kommunikation en kort bit och vill vara själva på frekvensen.

Handapparater finns ju i parti och minut på 31mhz och en yttre basantenn kan ju vara ett alternativ om man inte har en basstation att tillgå.
Jag har ej kollat men misstänker att det är som vanligt på jaktradion med 5watt ut och att man endast får ha "tillfällig" basantenn...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Jaktradio

Inlägg av DH »

Jakt ja, ej för socialt skitprat ála 27MHz vilket jag kan störa mej på lite.
Det finns även ’marinantenn för 69MHz’ att köpa i Limmared har jag sett. Vadå, 69MHz LANDMOBIL radio är ju inte ens tillåtet till sjöss….stör mej på det också.

Jag tycker man skall låta resp band få vara till det de e tänkt. Jakt o jordbruk är inget det skall fyllepratas på helgerna eller köras socialt snack över repeatrar t.ex.

Företag förr, samma med kommuner o de som åkte runt i små lastbilar med piazavakvast som stack upp där bak o en Klippo på flaket, de körde 29,610-29,680 MHz.
Jag har många kristaller på 29,630 och 29,680 vilka troligen vart vanligast.
Skriv svar