43 MHz bandet & annat

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

43 MHz bandet & annat

Inlägg av SM4FPD »

Det säljs komradio på 43 MHz har jag sett.
Komradio eller "nästan amatörradio", då de har öppet frekvensområde och minnen.
Används tydligen i Ukraina och Italien.

Dvs läge att ha lite koll på området mellan 29,7 och 52 MHz . Så täcker vi in även 50 MHz amatörband.
Den här tiden med hög solaktivitet kan det uppstå och finnas öppningar som kan vara spännande att uppleva.
Man får helt enkelt skanna i FM med 12,5, eller 10 kHz steg i området. Det tar tid dock....

Huruvida 43 MHz är öppet i fler länder vet jag inte, men kanske någon på forumet vet mer?

SM4FPD
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av DH »

Jag har för mej att det är 42MHz dock. Det är iaf där jag lyssnat efter en gammelamatör på bögd’a som gjort lite provsändningar.
Han hade hittat en leksaks walkie talkie hos lokala blomsterhandlar’n som har leksakshörna också.

Jag for dit givetvis o svepte över sortimentet med vana ögon och hitta dem till slut. Mkt plastig sak för för all del billig summa. Stod och höll i den men hängde tillbax den då den inte imponerade på mej särskilt.

En av mina basantenner har ströresonans där som ger ökat liv på iaf bruset i vattenfallet på IC-7300’an men jag har inte hört ngt.

Minns gör jag från förr där man i gamla tyska kataloger från 80-talet kunde bläddra bland 43MHz trådlösa hörlurar på 100mW.
Om det är ’samma’ som de på 43MHz du hänvisar till och om jag kanske har fel med mina 42MHz vet jag inte.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av DH »

Kan ju kommentera 29,7 MHz också.

Numer tyx freebanders kommit på att över 29,7 MHz är det sten dött, dvs ’fritt fram’.
Där hör man ibland samma slags Hoola Coca Cooola som på 2MHz längre ner.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av SM4FPD »

42,3000 - 45,0875 MHz skall det tydligen vara på detta band.
Så här ser en radiostation ut: https://prom.ua/ua/p714431751-dragon-5430.html
Den konstiga texten är Ukrainska.
Radion ser ju fin ut.

Ja får se om detta frekvensområde sprider sig.
Men hr i SM är det ju rätt tyst från 29,7 - 88 MHz.
Men frörsvaret lär ju ha ett antal frekvenser.

OK om leksaks Walkie Talkien, ja CE märke är ju knappast vad man kan förvänta sig på en sån.
I tidernas begynnelse fanns det ju sladdlösa tillsatser till telefoner.
De bestod av sändare på, något band, exvis just på 40 - 50 MHz, och mottagare på mellanvåg, som basenheten sände på, med elnätet som antenn.
Dess mackapärer fanns i flera varianter, även i SM godkända med frekvenser som var tillåtna oxo.

Förr hade ju polisen komradio i området 40 MHz, det funkade mycket bra, gav god räckvidd och bra ljud, men var stora och tunga radiostationer i bilarna.
Då körde man bred FM, dvs 32k0F3 med 50 kHz kanalavstånd.


De
SM4FPD
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av DH »

43MHz radion på din länk ser bekant ut. Sån har jag haft fast för 2m’s. Äldre Taiwanesisk sak som såldes under många namn. Tror min hette Albrecht eller ngt ditåt.
Liknar lite ADI-146 som jag också har haft med designen som gällde i början på 90-talet. Icom IC-229 och Kenwood TM-241 har lite typ samma look.

I samma högre upp i tråden nämnd tysk katalog, kunde man även läsa om de olika varianterna på trådlösa telefoner. De häftigaste vart de där basenheten arbetade på mellanvåg. Det fanns yttre slutsteg ála fotskrapa som tbh.
Kittlande tanke då….många år innan det fanns GSM o den NMT som förekom vart endast för mkt priviligierade folk - absolut inte för oss långhåriga cb-knuttar iaf.
Illa nog att vi dreglade över cb radios som hade fancy namn som President och Galaxy.
Sistnämnde slog jag till på …tror 1990…och jag har den kvar faktiskt. 25.615-28.315MHz med lysande grön frekvensräknare och med kromfinish i övrigt. Otroligt cool radio tyckte man då. Ingen annan man kände då tog sej råd till en sån. De hade på sin höjd en 120 kanal HyGain femma eller ngt.
De där radiosarna kunde man skrivit om på annat ställe vid intresse.

Försvaret har jag lyssnat efter men aldrig nånsin hört ngt 👀
Ok, det är väl först på senare år jag har några grejer till det som är ngt som helst att komma med utöver ngn dum scanner. Regementen i både Göteborg och Borås på relativt lyssningsbart avstånd har jag aldrig hört ett knyst.

Jag är för ung för att minnas polisens 40MHz system mer än att man minns mc-polisens långa vita ’metspön’ de hade baktill till antenner.
När systemet som kom efter, S70 systemet (1970?) va nytt minns jag små konverter’s som firmor som t.ex WorldImport sålde.
Liknande den jag förevisar i ’Galaxy Saturn’ tråden hade min morbror i sin båt i Varberg. En liten burk stor som en sardinburk med antennuttag och en kabelstump med krokodilklämma han satte på sin läder(nåja)klädda multibandsradio’s uppfällbara teleskopantenn.
Radion tog in polisens gamla system på 40MHz men inte det nya på 79MHz.
Med konvertern lyckades han ändå. Spännande att sitta där i sittbrunnen o lyssna på polisen med ena pekfingret i näsan o det andra rattandes på tumhjulet på sidan på hans radio som vfo’n bestod av.
Gissar det vart 1974 eller så.

20 år senare hade jag själv varit utomlands och….vilket g*d förbjude…hämtat hem en s.k smuggeltelefon.
Visste mkt väl att det vart olagligt…en analog sak som arbetade på 6m’s bandet…på frekvenser som svenska försvaret använde då.
Vart så skraj för att åka dit i tullen så jag pillade sönder den på hotellrummet så gott det gick med en fällkniv…spred sedan ut delarna i olika resväskor samt även i övriga sällskapets väskor..

Tester hemma sen gav att basenheten lämnade ngt på 100 mW och handenheten mindre än hälften.
Räckvidden vart ngt 20-tal meter bara så…
Den gick sönder….inte naturligt ett halvår efter…utan pga att ngn vart inne o mejslade i den. . . . Hihi.

Vid tiden förekom just såna 49MHz smuggeltelefoner ganska frekvent. Det vet jag för jag hade då…mitten på 90-talet en Mark Prelude multibandsradio. Såndär stor som bl.a prydde framsidan på Hobbexkatalogen ngt år..med 3 st teleskopantenner , stor analog skala med mindre blåaktig frekvensräknare intill.
Det fanns varianter som hette Panasonic också…riktig skitradio som gav frekvensdriften ett ansikte…
Nåja, min Prelude vart vid tiden i utmärkt väl fungerande skick och iprincip när man än slog på den så hördes lokala telefonsamtal i grannskapet.
Som antenn körde jag Discone med möjlighet att ta in 6m’s så det gick rätt så bra.
Minns särskillt en morgon jag själv låg hemma från jobbet o var sjuk.
En kille ringde upp sin chef o sjukanmälde sej. Han lät som om han hade gula hörselproppar i näsan…snörvlig o bedrövlig. ’Ah du låter inge bra…du får krya på dej så ses vi om några dgr’ killen lade på.
Två minuter senare, på samma frekvens…låg jag kvar…då hördes samma kille igen…den här gången lät han helt normal och ringde upp ngn annan: Tjena, det är jag….skall vi ta den där rundan på golfbanan? …-ahh….jag tog ledigt idag från jobbet så atte…’

På annat ställe…för längsedan…såg jag att du skrev ngt om militär flygradio på 259MHz. Är där ngn aktivitet nu för tiden tro? Vilket trafiksätt körs där?
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av SM4FPD »

Fina historier! Det var kul förr. Kuligare än nu....
Du nämnde 259 MHZ.
Jag har roat mig med att jaga stridsflygets frekvenser ett antal år nu och hittat ett 50 tlo aktiva.
Enligt PTS är försvarets frekvenser inom: 138 - 144 MHZ samt 240-328,6 MHz
Jag har skannat av 10 MHz åt gången i c:a en vecka, ex 240 - 250 MHz i 25 kHz steg, i det området har jag funnit tio aktiva frekvenser.
sen är det bara att fortsätta 250 - 260 MHz etc, med en IC-R7000 kommer den att lagra hörda signaler i minne 80 - 100 en gång per frekvens. Så den kan jobba dygnet runt.138 - 144 MHz var ett sånt band där har jag hittat minst 15 aktiva frekv.
De kör FM 16k0F3, och extremt korta snabba sändningspass, de kan vara extremt stressade och de kör ju fort. De är otroligt kvicktänkta. Våra stridsflygare.

Hörs så gott som varje dag, idag torsdag, då är det tyst men ett fasligt liv i kväll då, de har kvällstjänst.
Känns igen på att de talar i syrgasmasken vilket ger burkigt ljud.

Jag är inte så pigg på att sprida dessa frekvenser, då det kan ses som något mindre positivt av användaren av frekvenserna,

NATO kan höras och de kör AM, ja varför börja med något nytt när AM har funkat redan på farfars tid....

Så nog finns det att lyssna på om man är hemma och har några radiogrejer.
Jag kan kör 5 mottagare på en antenn, R7000, AOR3000 och en näve AR2002
En AR-2002 går den här tiden på jaktkanaler, de är inte så kul att höra dock för de har ingen mikrofonvana...

Provade att skanna 69 MHz kanalerna, men det är tyst här i Värmland.


Roy SM4FPD
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av //JAL »

Trevlig läsning ;)

Jag minns mycket väl de olagliga trådlösa telefonerna folk hade och pratade i. Det var ju lite "modernt" att ha
på den tiden.

Jag hittade lite intressant läsning om militära apparater och frekvenser och denna länk är för marina delen.
http://www.fht.nu/Dokument/Marinen/mari ... rin_uk.pdf
Sidan 95 hittar man RA 81, även kallad RA 811, RA812, RA813 som täcker militära frekvenser 200mhz och uppåt.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av DH »

SM4FPD skrev: 09 nov 2023, 13:48 Fina historier! Det var kul förr. Kuligare än nu....
Du nämnde 259 MHZ.
Jag har roat mig med …

Roy SM4FPD
Man får lägga lite tid o söka systematiskt. Mitt sökande är på betydligt mer lösa boliner.
Den flygradio jag lyssnar på här är det civila trafikflyget som flyger över här med plan söderifrån som skall ner på Landvetter.
Inte så mkt o ha med flygkaptener som sitter med micken i knäet o mumlar. Det är således inte innehållet utan att man tar in en sändning alls som är intressant här. Sitta med antennomkopplare o skifta fram o tebax. Lärorikt.
Lokala sportflygklubben har ett fält på andra sidan sjön här också och är betydligt intressantare att lyssna på. Det förekommer visst kallprat om vädret, trafikstockningar etc.
De sitter med mikrofonen i knäet de också o talar tyst.
En arb.kamrat skulle ta flygcert där och hade noterat detta också. Att instruktören kunde sitta o peka på diverse instrument o förklara dess funktion med hög tydlig röst samtidigt som de taxa ut på gräset med bullrig motor igång men när han skulle svara på ett anrop på radion så sänktes rösten betydligt trots detta.

-Kan det vara så att de blivit instruerade att eftersom det rör sej om amplitudmodulation så får man tänka sej för..? Hade det vart jag så hade jag gapat i micken som om det vore 80m ssb eller ngt ^^

Jag hade kommit över en Icom IC-245 för några årsedan. Det är en av Icom’s mindre lyckade kreaktioner..säger jag till de som inte känner till den.
Mobilstation med lite udda format då den ser ut som om den har en extra modul påskruvad undertill.
2m FM/SSB känd för sin dåliga kvalitet jag kom över billigt…om det var 400kr eller så.
Iaf, den hade jag i mitt dåvarande datarum som en lokal snackeradio med en hemfipplad 1/4 gp på vindskivan utanför fönstret att köra lokaltugget med.
Jag hade pillat ur kulan i kanalvredet så vfo’n blev frisvängande utan fasta kanallägen som på en HF radio.
Satt och vevade slött på den en kväll tills ngt gick in på 145,800 MHz FM !!
Ett samtal på engelska där endast ena parten hördes och som gick in på en S7’a till en början och sämre mot slutet.
Låg där o lyssna en kvart eller så.
Det var en hamoperator på rymdstationen ISS jag lyssna på. Det blev jag varse när han berättade hur det ser ut utanför fönstret…att klotet är otroligt vackert i sin blåa färg i kontrast till den mörka bakrunden osv.
Mkt trevlig lyssning.

Sällan jag faktiskt scannar ngt men när jag lägger in några 2m minnen på ngn slags radio…så kommer jag alltid ihåg att lägga in 145,800 också. Den kan man gott köra då man ju kan få in typ samma jag lyssna på med vilken skitantenn som helst.

Idag torsdag tidigt på morgonen…ja jag e sjukskriven o är hemma…så hördes en lokal mobilstation på en 69MHz kanal jag snacka bort en stund med. Han åkte på ngt jobb med sin hantverkarbil med en kinaradio jag lurat på honom och en 1/4 piska på magnetfot. Efter ett tag när han börja fade’a bort och vi rundade av hoppade en annan station in istället. Väldigt förvånad över att höra folk där…så tidigt och i den här regionen.
Min modulation kände han igen på ett avstånd på…jag tror 4mil eller så.
Jag har en typ j-pole antenn i köpeutförande bultad direkt i masten på 13m höjd utan ngt extra maströr eller ngt som man väl eg borde ha. Bor lågt och satsar inte direkt på 69 men har riggat antenn där på andras önskemål för att ge bandet en chans lite.
Iaf, han körde förbi mitt här ute på riksvägen och vi körde tills han hunnit ca 3mil norr om mej innan vi gav upp.
Det vart så jag fick lite pejl på täckningsorådet i syd o nordled iaf - där.

Militär flygradio på runt 260MHz kanske min Yaesu FTM-400 kan ta in då. Den är utrustad med enklare spectrum på +/- ngn halv MHz. Får väl ge den vettig antenn och spana där så får vi se om den uppvisar ngt liv i speccet?
Bättre spektrum finnes på IC-705’an men den klarar inte de frekvenserna istället så.. å andra sidan kan ju den få söka av 136-144 istället. Drakflygare…är väl inte igång så här års men de kör ju på FM på en eller två kanaler nånstans på 136-138 har jag för mej..

Jaha, flera scanners till en enda antenn? Vad kan de vara f’ngt då….jag gissar på en modern Discone variant kanske?
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av SM4FPD »

145,8000 MHz FM, ja den internationella rymdstationen, ISS, sänder där, och har kontakt med skolor exvis.
Jag har tipsat om den frekvensen i annan tråd, Men det är inte varje dag de hörs. ISS går ju runt jorden och visa varv passerar oss, och då skall det sammanfalla med att de sänder, eller har en radiokontakt.
Lämpligt är att ha frekvensen inlagd, FM med 16k0F3.

Som du nämner det de säger eller meddelar har inget intresse i sig för en radoamatör som pysslar med radiomottagning, det är tekniken , att lyckas höra, att hitta frekvenser och bygga sin mottagaranläggning som är intressant.


Just nu är det trafik på jaktkanalerna på 155 MHz, vanligen sänder de med radion kvar i fickan, eller som du nämner vissa flygare, med micken i knäet. Det resulterar i svag modulation, dåligt utnyttjande av komradion. Minsta brus och talet dränks.
Flygaren, även erfarna piloter i trafikplan, har benägenheten att prata slött och sluddrigt. Inte alla dock. Ofta med micken uppe vid ögat eller under hakan. Skall de sända en längre mening brukar de sista orden inte riktigt orka ut utan försvinner i bruset. Segelplanen har en svanhals vilket ger mikrofonavstånd på minst en halvmeter.

Ambulanshelikoptern har alltid full modulation, både från eget motorbuller och talet.
Medicinen där vore lite längre micgain, vilket ju går lätt att ställa in i en modern flygradio

Komradio, har ofta en kompressor som skall jämna ut mikrofonkänsligheten. Men det finns ändå en gräns för hur högt mikrofonförstärkaren kan ta upp, under den gränsen när micken börjar hamna 10 - 50 cm från kakhålet dör ljudet ut.
Till stor del gäller detta amatörradio oxo,
Men vid SSB då syns ju det man pratar ut från sändaren och då, blir det att maxa allt, med litet mickavstånd och högt pådrag.

Svårt det här, utbildning verkar heller inte hjälpa.


Min antenn är en vertikal dipol , byggd av två teleskopiska bilantenner, den går således att dra ut till önskad frekvens. Bara att klättra upp på taket och med tumstocken ställa in för den frekvens jag avser lyssna.
Bredbandsförstärkare där uppe, Här inne ett HP-filter 30 MHz, för att bort HF, en notch 88 - 108 MHz för att ta bort FM bandet då det är fri sikt till FM stationen.
Sen en fördelare till 5 utgångar.

IC-245, ja men tänk på att den konstruerades för 50 år sen!
Den är faktiskt inte alls dålig, ljudet säger du, men denna har en av amatörradions bäst mikrofonförstärkare, som ger Peemphasis inte bara för FM utan även SSB.
Däremot blev det ett och annat fel på modellen, men att åstadkomma en 100 Hz PLL på den tiden, som var tillräckligt ren för SSB var inte lätt och krävde många delar och trimpunkter.
I många fall användes den med felaktiga nätagg oxe kablage, och alla tänkbar fel en ägaren kunde göra, vilket förstås skapade lit lågt rykte.
Men det fanns ju inga alternativ då.
IC-245 såldes i stora antal.

SM4FPD
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av DH »

Vad man ägnar sej åt radiomässigt för stunden varierar över tid. Sommartid kan det vara antenner. Egna eller andras man skall få till ngt så bra som möjligt efter hur qth’t ser ut.
Periodvis handlar det mer om att sitta inne under skrivbordslampans sken och pilla med ngt mer finmekaniskt.

Lite samma med vad som rent frekvensmässigt är intressant för stunden. Lyssna efter ISS är en sån sak. Jag glömmer av det långa perioder men så plötsligt skall man jaga den där som faderulingen.
Hålla koll på passager där den skall passera och kanske kan man då köra över den själv?
Antecknar absoluta frekvenser o klockslag på lappar som tejpas upp i shacket men som ändå glöms av..

Jag drömmer om bättre ordning bland mina feeders. En stor bunt koaxar löper in genom ventilen här men är dåligt uppmärkta.
För att kunna identifiera en koax testar jag vanligen att sända genom den på lite olika frekvenser för att komma på vad för ngn antenn som kan tänkas sitta i andra änden.
Jag hade en hygglig preamp i antennänden till en scannerantenn. Preampen vart eg till TV från 47MHz och uppåt. Funka finfint…tills den dagen jag råkade sända genom den…tss tss.

Planer finns på att flytta shacket 7m närmare alla antenner genom möblera om här inne i vardagsrummet där jag huserar med mina grejor nu.
Det blir då lika många meter längre ifrån luftvärmepumpen samtidigt som det då blir på rätt sida om huset och mot masten till.
En mindre ventil där en feeder till stegmatad dipol kan löpa ut samt en större med jordad intagsplåt !!!
En grov uppmärkning på plåten där varje koax får sej en chassiekontakt blir lättare uppmärkning än kladdiga tejpbitar på varje kabel som jag har det nu.
Som det är nu får jag tänka om kabeln det står ’2m Yagi’ på …att den numer eg är till en 4m vertikal.
Kabeln som det står ’GP27 ’ numera är till Fan-dipol för hf.
Sen ytterligare några omärkta där jag vet att de för UHF inte är de som är märkta RG-213 iaf osv.
När man bara har 4-5st kablar går det bra att hålla isär dem men nu är det dubbelt så många varav vissa av dem har filter på sej också..

Jag satt här vid tillfälle för att prova en 2m antenn till en kollega utan cert som jag hade monterat på mitt testmaströr ute.
Tyckte den hörde dåligt. Ratta in 118,375 vilken är Volmet på Landvetter vilken för all del gick in fint…så fint som man kunde förvänta sej på en S6’a . ’Yes, inget fel på koax o kontakter iaf’
Kontroll med analyzer gav helt knäppa värden och kass swr överallt. R7 Borås gick inte att tuta upp med 40W ens?? 👀
-Vaf’… den brukar jag ju få upp på 5W o handapparat i soffan bara??
Flög ut o börja pilla på antennen, ändra o greja.
Ingen skillnad på vare sej imp. eller swr ???
Kom på sen att den koaxen löper ju genom min antenntuner för HF på by pass vilken börjar dämpa en aning vid ca 100MHz för att döda signaler helt på 130MHz och högre freq…
Bahh..

Teleskopantenner gillar jag. Förkromad mässing vanligen med fjädrande mässingsbleck i varje skarv.
En kille jag sålt en scanner till på annons och som avhämtade personligen, visade sej inte kunna ngt om radio.
En nybörjare på området i 60 års åldern nånting som gillar att lyssna på ’124,700MHz AM’ särskilt… 👀
Han hade hittat lite antennskrot i sopcontainer och som han vart här med för att låta mej kika på grejorna.
Där fanns det en magnetfotsantenn med klen…typ RG-174 kabel till RCA kontakt som nog har varit till ngn äldre rese TV. Ni vet såndär tv typ ’bergsprängare’ som fanns förr.
Magnetantennen verka helt död så jag flängde bort klenkoaxen och gav den ny rg-58 istället.
Satte mej med en analyzer ute med magneten på ett fikabord i plåt och gjorde anteckningar om frekvenser beroende på hur många sektioner som vart utdragna.
Det vart kul att hålla på med. Analyzern gav ju fina värden på frekvenser där antennen blev 1/4 såklart men även där den blev 6/8’.
Riktiga tester sen med riktig radio gav att den faktiskt vart bättre som 6/8 än 1/4 på vissa band konstigt nog.
Iaf. Jag gjorde en finfin lista på rutigt papper med vilka vanliga frekvensband som funka bäst ihop med vilka längder teleskopantennen skulle ha samt vikten av ett jordplan att ställa den på osv.

Såhär års förra året vart det och jag blev bjuden hem till hanses sommarstuga nere vid sjön med fin utsikt.
Icke isolerad stuga med 5cm tjocka väggar satt vi påpälsade i stearinljusens sken och provade scannern o teleskopantennen på sin magnet jordad i en fogsvans på bordet.
Många kaffekoppar ☕️ gick åt o jag hade med min IC-705 som imponerade stort naturligtvis.
Med den kopplad till hanses teleskopantenn fick jag förevisat fina swr kurvor den radion kan rita upp osv.
Ren tur när jag tutade upp lokala 2m repeatern med min gamle kollega från förr som dagen till ära sände nere ifrån Gran Canaria hihi.

Ovanligt att finna bra motstationer annars när radio skall förevisas men den gången hade jag tur.
Kul också att föreläsa om radio till ngn där man inte först får döda massa myter…utan kan gå direkt på faktabaserad info.
Senare fick jag även i uppdrag att tillverka ’osynlig inomhusantenn’ till en cb radio han hittat på tippen.
Med den har han lyssnat på de lokala gubbarna som tuggar trasa på helgkvällar men han verkar inte vara intresserad av att sända själv och skräms snarare av de ’hemska antenner’ jag föreslår…

Jag klagade inte på ljudet med IC-245, jag nämnde dess dåliga rykte.
Min vart lite buggig bara. Ibland när man slog på den kunde den uppvisa märkliga tecken i displayen.
Jag har haft massa olika såna där äldre 2m’s Icom’s med röda displayer. De har sin charm att hålla på med…speciellt med tanke på de fåtal hundralappar man får dem för.
Annat vart det i mitten på 90-talet när jag med färskt certifikat ville få tag på en sån. På den tiden låg alla gamla 2m’s mobilradios och skavde på PacketRadio som vart stort då.
De få begagnade såna som fanns över fick man ge idiotsummor för. 1500-2000kr om man HADE TUR.

Numer när samma slags radios kostar en tiondel med lite enkla fel man fixar själv så tycker jag de är helt ok.
Har t.ex en…tror den heter IC-25. Liten men tung radio med röd display och med kulörta LED som tänds upp vartefter….gula och gröna…vilka sägs vara anledningen till att man gav S meterutslag på västkusten iaf, som ex antal ’gurkor & bananer’.
Jättetrevlig radio med gummerad vfo med ej hörbara men kännbara ’klick’ i den vartefter man vevar runt på den.
On/Off sitter som ett klick i vänstra ändläget på volymkranen och är brunnen naturligtvis…som det ofta är.
Min IC-260 är likadan t.ex.
På IC-25’an bytte jag faktiskt inte ut den…det är ett massivt kabelpaket där plastisoleringen är stenhård nu såhär 40 år senare och jag vill inte bända i det. Volymen funkar ändå men där jag satte On/Off på en vippa i baken ist.
Radion är annars en fröjd att knappa på. Man känner att ’detta har varit en dyr radio en gång’. Kvalitetskänslan i vfo’n har ingen annan radio idag.
Den är lite kul o sätta på scanning där jag låter den scanna hela bandet…om det är 143,8-148,3MHz eller ngt.
Det finns faktiskt kvar fortfarande lite kommersiell trafik på 146-148MHz. Tror det är från Göteborgsområdet.
KAN såklart vara ovetande svartfötter med några ’walkie talkies’ från loppis det förekommer yrkestrafik på, svårt o säga men ibland hörs det iaf.

Förra året hade lokala jaktlagen usel radiodiciplin som vart pinsam att lyssna på.
Detta skall man inte säga eg men jag fick svårt med att sitta tyst bara…så jag gick då in och styrde upp !!

Det hela berodde på att ngn av dem hade en radio som hade hängt sej i tx men som ’släppte’ taget fem sekunder innan den sände ngn minut igen osv.
Man hörde tydligt fotsteg och gummistövel-skrammel i modulationen på den som ovetande sände långa bärvågor.
Resultatet blev att alla andra sände i princip samtidigt och ingen förstod ngt alls.

Jag greppade micken…drog på ’bra med effekt’ och väntade in rätt tillfälle…där ’stövel-sändningen’ tillfälligt upphörde.
’-Alla får kontrollera sina radios ni har i fickorna. EN av er iförda stövlar och lågt hängande radio, sänder ovetande ut långa sändningar som dödar bandet för alla andra!’
Det blev tyst. Helt tyst ngn minut…innan de kom igång igen och trafiken flöt på normalt sen.
Skriv svar