43 MHz bandet & annat

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av SM4FPD »

Jaktradio skall ju ha selektiv, i det fallet innebär det CTCSS, dvs subton.
Men förmodligen är det få som använder det.
Kanske därför de hörde dig.

Jag nämnde att jag använder två teleskopiska bilantenner som ställbar lyssnar antenn.
Förr, ja då de var bättre, sålde BILTEMA just sådana spröt.
Det är ju praktiskt med sådana, och man har möjlighet att gå upp på taket och justera längden.
Nu kör jag dem på c:a 50 cm, vill jag lyssna på 69 MHz drar jag ut dem till c:a 2 x 1 meter.

Men var finns sådana spröt idag?
BILTEAM som får in 3000 nya artiklar varje år, slutar med minst lika många, fler år sen de hade dessa antenner.
Förmodligen finns de till veteranbilar, men är då för dyra.


SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av DH »

Jag fick faktiskt ett ’tack för hjälpen’ ute på byn några dgr efter..då de såklart räknat ut vem som rimligen låg bakom, hihi.
Selektiv/subtonen hade knappast hjälpt mot korsmodulationen ändå.
Av ngn anledning hörs den där hundpejlen på 155,450 i princip alltid när det är säsong. Som om den aldrig stängs av sen när hunden kommer hem o kopplet hängs upp på sin krok.

Motordrivna teleskopiska bilantenner har jag varit på också. Tagna från egna bilar som gått till skrot. De har aldrig fungerat och reparation av dem har jag inte lyckats med.
Antar det är fastfrusna antenner som får mekaniken att gå sönder.

Annars kunde man ju kompletterat den med en antennspole och använda dess 75cm slaglängd för tuning.
Kanske är konstruktionen för dålig för tx men det vore kul och prova.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: 43 MHz bandet

Inlägg av Janne »

DH skrev: 09 nov 2023, 11:41 Vid tiden förekom just såna 49MHz smuggeltelefoner ganska frekvent. Det vet jag för jag hade då…mitten på 90-talet en Mark Prelude multibandsradio. Såndär stor som bl.a prydde framsidan på Hobbexkatalogen ngt år..med 3 st teleskopantenner , stor analog skala med mindre blåaktig frekvensräknare intill.
Det fanns varianter som hette Panasonic också…riktig skitradio som gav frekvensdriften ett ansikte…
Nåja, min Prelude vart vid tiden i utmärkt väl fungerande skick och iprincip när man än slog på den så hördes lokala telefonsamtal i grannskapet
Hä väcks memorys.
Jag hade en också.

Tanken var ju i första hand att kunna lyssna på polisen på 79 mc men som du beskrev det så var det ju tji att få den att ligga kvar på förinställd frekvens... VILKEN FREKVENS SOM HELST men bara inte den inställda, man försökte att "lura den" genom att lägga den lite snett med flit i hopp om att den då skulle driva dit man ville ha den men icke :lol: .

Det gick att lyssna på förinställd frekvens men att lämna den för att sedan komma tillbaks funkade inte, än mindre över natten.
Någon top op the line mottagare var det inte men det gick att ratta kortvåg och lyssna på det som tas upp i tråden, pirat-telefoner runt 49mc.

Min första (jag hade 2st vid olika tillfällen) var enbart för batteridrift men det gick att löda på en 220 kabel på två stift har jag för mig så hade den nätdrift.
Snygg, utseendet gav ett väldigt professionellt intryck och den prydde sin plats men var plastig och "billig" under skalet.

Sen vill jag säga tack till Roy som bidrar med intressant och nyttig läsning i forat, som stort Icomfan så vill jag passa på att göra det.

Några Yeasu, Kenwood, Alinco osv har passerat men det är Icom som fastnat i första hand för mig.
Bilagor
Marc.png
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av DH »

Ja. Mina första 80m’s amatörer tog jag på den. Lite klurigt innan man fick kläm på BFO’n bara..
Lärdom jag har nytta av idag de ggr som Hammarlunden dras igång.
Frekvensdriften va svår att planera ja. Den drog sej några 10-tals kHz även om det minska en aning när den blev varm.
Imponationsfaktorn bland besökare vart stor minns jag också.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av //JAL »

Trevlig läsning :)
Kanske någon får in något på sin scanner om denna frekvens, som går att lyssna på.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Teleskopantenner finns ju i dagsläget i ganska lååånga längder att få tag på.
Bara att undvika sända då man har fingrarna på teleskopsprötet.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av SM4FPD »

Teleskopiska bilantenner har fördelen att vaa byggda för utomhusbruk

det är därför jag använde sådana och skulle gärna se om de fanns att köp även idag.

SM4FPD
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av //JAL »

SM4FPD skrev: 12 nov 2023, 10:23 Teleskopiska bilantenner har fördelen att vaa byggda för utomhusbruk

det är därför jag använde sådana och skulle gärna se om de fanns att köp även idag.

SM4FPD
Kanske inte de fordonsmonterade teleskopantennerna jag tänkte på i första hand. Jag tänkte mer på alla dessa "pota" antennerna som finns att tillgå.
Längden har ju betydelse som sagt var.

Jag fick en gammal tv antenn en gång och den är någon meter lång och vikbar så det kan nog bli en dipol av någor slag.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av DH »

Längre upp i tråden kunde vi läsa om Icom IC-245.
Nu finns det en sån på Träsket, skärmdump:
IMG_5014.jpeg
Har följt den lite men som så ofta numera går dessa gammelradios man förr köpte för ett par hundralappar dyrt där av ngn anledning.
Den på bilden ser ut att säljas för typ det dubbla min egna såldes för då för ett 10- tal årsedan.

Det jag gillar med dessa äldre maskiner med röda eller gröna siffror är den fantastiska byggkvaliteten.
Tyngden. Noll glapp i potentiometrars axlar, grova bångstyriga dc kablage samt att till dem hör nästan alltid original tbh med.
Gammelamatörerna, de som idag är gamla, vårdade sina radios ömt. Originalkartonger sparades alltid med dess frigolitinsats, påsar med extra säkringar, mickhållare mm. Förutom manual medföljer ofta extra scheman och noteringar om utförda reparationer och modifikationer prydligt i plastficka.
Man förstår dem. När även ganska enkla radios kostade en månadslön ville det till att vara aktsam om grejorna.

När det gäller nyare radios är det sällsynt med ’allt med’ när man köper dem begagnade.
Min senaste Yaesu FTM-400 (ja, jag har flera st) fick jag levererad i självförstörande bio-plastkasse med enbart radio+mikrofon. Inga kablar, ingen manual eller något.

På frågan om ’originalkartongen’ fick jag till svar ungefär att:
’-va fan skulle jag ha den till? Den stampa jag ihop ute på parkeringen utanför affären o krångla ner i närmsta soptunna’

Originalkartonger har jag ett större antal. Även till radios jag ej äger jag kommit över på olika vis. De är rätt så skrymmande om man inte staplar dem bra.

’Feel free to ask’ about any radio du kan tänkas hitta på träsket eller annanstans och som du funderar på att köpa. Utöver mej själv finns här flera med kunskap om de flesta udda skapelser det annars saknas info om på nätet.
Ju mer udda & enklare radio, desto roligare nästan.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 43 MHz bandet & annat

Inlägg av SM4FPD »

Ja IC-245 är en gammal sak, kom väl sent 70 tal.
Då var det stort intresse att köra 145 MHz, särskilt låga delen 144 telegrafi, norrsken etc.
Med 10 - 15 el YAGI och rotor kördes massor.
Norrskenen, med Aurora utbredning var bättre förr.....

245 hade väl en del barnsjukdomar, liksom den mesta eleketroniken från Japan då, med lödfel,
Men det är överkomligt, bara man inte ger sig på att trimma sönder radion.
Många våldsamma modifieringar gjordes, vilka till störta delen var förödande.
Ja kopplingsschema och kortlayout, var standard då, men någon egentlig servicehandbok fanns inte.

IC-245 går inte att uppgradera med ny programvara, den har heller inte något backupbatteri, men ej heller minne av sist inställda frekvens. Men hade för sin tid moden elektronik.

Utseendet lockar, den ser häftig ut, med tydliga röda LED nuffror.

Ja kanske man skulle ta och öppna den originalkartong med 245 som stor här i ett förråd.....

10 W, på den tiden var det tillräckligt. Aurororna och vågutbredningen var ju bättre förr.....

SM4FPD
Skriv svar