Ranger 811H samt OM Power 2500

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Ranger 811H samt OM Power 2500

Inlägg av Janne »

Topic bytt och inlägg flyttad från Säljes //Admin.


Fint välvårdat PA.

Lämnar över 800W.

En låda med 8-10 beg rör medföljer, både 572B och 811.
Softstart.
Kondingar bytta av tidigare ägare, (historia och namn/call på tidigare ägare finns).

Fräscha rör sitter i.
Bilagor
Screenshot_20231021_184012_Photos.jpg
Screenshot_20231021_183146_Photos.jpg
Senast redigerad av 1 Janne, redigerad totalt 25 gånger.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Säljes Ranger 811H

Inlägg av Janne »

Nä jag behåller det.

Dom här fina stegen som är byggda i England är svåra att hitta.

Ingen uppvärmnings tid på flera minuter.

Billiga rör.

Fläkt baktill och luftintag underifrån gör att man kan ha steget i ett hörn.

Jag har kraft så det räcker så jag sitter inte i sjön om jag säljer det men det blir nog kvar som det känns nu iaf.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Säljes Ranger 811H *BEHÅLLER*

Inlägg av SM4FPD »

Ett bra beslut, ett PA kan man ju alltid ha kul med, att sälja de kommer man att ångra.
Vi sålde tillverkarens steg på SRS, men det är nog hundra år sen nu.
En kort tid kunde nättransformatorerna går sönder, men det lagades på garanti förstås.
Tillverkaren hade nog fått en batch med transformatorer som hade lindats med för hård trådspänning.
toroidtransformatorer brukar annars vara pålitliga.
En lite underlig detalj med stegen på AMP UK är att bandomkopplaren är märkt med siffror som möjligen kan tolkas som våglängd i meter. Exvis 17 meter som då bör vara amatörbandet på 18 MHz dvs 16,57 meter, medan C1, avstämningen är graderad i MHz.
Lite svårt för många kunder att förstå, särskilt de yngre radioamatörerna som inte har för vana att mäta frekvens i meter.
Jag påpekade detta för tillverkaren, men då blev han sur, han använde ju normalt tum och fot och visste nog inte riktigt vad meter är, men gjorde som vissa andra tillverkare.

SM4FPD
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Säljes Ranger 811H

Inlägg av DH »

Janne skrev: 25 okt 2023, 10:11 Nä jag behåller det.

Ingen uppvärmnings tid på flera minuter.

Billiga rör.

Fläkt baktill och luftintag underifrån gör att man kan ha steget i ett hörn.
Ahh, mitt Acom är sånt som tar flera minuter att ge mej ’grön gubbe’ för att få köra…man sitter där otåligt när dx’n börjar fade’a bort i fjärran …grrr

Utblåset är uppepå också o efter en stunds qso så hör man hur det börjar knaka i hyllplanet i dansk ek precis ovanför…så man nöds slå av på takten. Där o då grämer man sej för att ännu inte ha hunnit karva upp ett hål för skorsten ovanför…

Rörpriset i mitt lär vara på 4 siffriga belopp med så…
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Säljes Ranger 811H

Inlägg av Janne »

DH skrev: 25 okt 2023, 17:10

Ahh, mitt Acom är sånt som tar flera minuter att.........

Utblåset är uppepå......
Mm, samma i mitt OM Power.

3 minuters uppvärmning och utblåset upptill, men tack å lov för det för fläkten i dom stegen är fruktansvärt högljudd så jag brukar ha ett gjutrör placerat över så att man får upp ljudet strax under taket ist för i samma höjd som munnen/micken.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Säljes Ranger 811H *BEHÅLLER*

Inlägg av Janne »

Skorsten för att leda bort ljud (och värme naturligtvis).
Ser ju helt tokigt ut men vad ska man göra då?
Tips?
Jag tänker hänga upp nåt skynke också för att försöka få ner ljudnivån lite ytterligare.

Klöpp till halvmåneformade kartongbitar och monterade i röret så att det bildades kammare, och nu så är ljudnivån väldigt låg, ett svagt väsande bara.
Bilagor
Skorsten.png
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar