Förr i tiden…

sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Förr i tiden…

Inlägg av sm4uwa »

…så hörde jag många lastbilar som använde sig av 27 MHz, men idag är det tyst.
Är det så de idag använder åkeri frekvenser istället för det ändamålet?
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Förr i tiden…

Inlägg av DH »

Det är väl så att mobtelefon är så mkt enklare i dagens läge.
På kvällar och helger hörs inte ett skit på ngn komradiokanal jag förknippar med lastbilar MEN mitt i veckan ifall man är hemma från jobbet och är sjuk..då hörs trafik på åkerikanaler av högst yrkesmässig karaktär.
Det pratas grovlek på gruset och mkt vikter samt: ’lite till……lite till….bara lit…JÄVLAR…-kör fram lite igen’.

Ngt löst kallpratande hörs bara polska chaufförer föra. De kör på polsk kanal 20, dvs 27.200 FM.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Förr i tiden…

Inlägg av sm4uwa »

Ja, lite tråkigt tycker jag.
Jag tyckte de va kul o prata me lastbilschaufförer också när jag låg ute på vägen, även om jag var hemma också. Men som sagt det har tystnat.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Förr i tiden…

Inlägg av //JAL »

Ja förr var det en massa "truckerbaser" runtom i landet som vaktade radion på kanal 19.
Dessa fyllde en viktig funktion i samhället vad jag vet även om televerket inte var glada i dom.

Det kom trafikinformation och eventuella meddelanden kunde vidarebefordras och framförallt var de svartvita "fjällkorna" höll hus mm. Jag fick själv hjälp en gång på åttiotalet vid färd genom Hässleholm en tidig morgon där ett hus stod i ljusan låga och brandkår larmades av en glad pensionär som vaktade radion dygnet runt.
På den tiden var det nog inte många åkare som installerade 27mhz apparater men de anställda fick tillåtelse att installera och då blev det mycket prat på vägarna ;)

I dagsläget är det mest åkeriradion som används, 69mhz tror jag knappt att någon har.
De flesta lastmaskiner i grustäkterna har åkeriradion så dessa kan kommunicera med bilarna och givetvis grävarna som får ett smidigare jobb om gruset hamnar på rätt ställe.
Även plogbilarna har normalt sett åkeriradion vilket går snabbare att få kontakt med kollegor som plogar, och om det behövs ropar mötande bilar med radio om strul på vägen längre fram.

Ja det var tider då 27mhz fanns nästan varje bil man mötte på vägarna och kul hade man hela tiden innan mobiltelefonerna kom.
Det var som jag ser det mer trafiksäkert att prata radio än att sitta med mobilen och texta på Facebook eller sms...

Fast i utlandet är det mer vanligt att lastbilarna har 27mhz och åkeriradion är inte tillåten där. då jag var utomlands och körde bredlastade hus var vi tvungna att ha 27mhz i bilarna för att ha kontakt som reglerna sade...

Charmen med radiopratet försvann då mobiltelefonerna kom...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Förr i tiden…

Inlägg av sm4uwa »

Ja, jag kommer ihåg att jag hade en klasskamrat, hans far hade en ”vägbas”.
( men på den tiden tyckte jag att de var störande bara… men… man ska aldrig säga aldrig.. ).
Som du säger, de hjälpte nog en del.
På den tiden fanns inte den där lilla ”guden” som alla bär runt på och är fängslad av.

Det kanske kommer en dag då intresset vaknar till igen… ;)
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Förr i tiden…

Inlägg av DH »

1988 eller kanske 1989 kom jag körandes på E6 söderut…
Strax söder om hallandsåsen gjorde jag ett anrop på…det måste ha varit k18 eller k19 - inget hände.
’Nänä…o ngt annat väntar man ju sej inte heller’
För skoj skull tryckte jag in nödtutan/selektivet på min Svera 324 på samma kanal varpå en skånsk vägbas hördes omgående 😲
Helt ställd blev jag… ’njae…de va inget’ hihi.

2dgr senare på samma ställe på väg hem norrut fick jag anledning till att göra anrop igen…då bilen bara dog på motorvägen 👀
Jag fick dock igång bilen, en Saab 99 -72 med för litet gap på brytarspetsarna(de va inte igår man skrev det ordet).
Ner med en mejsel o skruva på ett gehör så flög bilen igång igen samtidigt som en äldre herre…vägbasen kom körandes med en bautastor verktygslåda, dunkar, bogserlina osv.
Stack till honom en 50-lapp som tack ändå och körde vidare.

Saaben hade ett glasögonfack uppepå instrumentbrädan där det vart perfekt att rigga den lille(tyckte man då) radion.
SSB vart vid den där tiden ngt man såg som overkill. Värdelöst…då aldrig ngn svarade där ändå…nästan lika kasst som på FM.
AM vart trafiksättet där allt hände anyway.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Förr i tiden…

Inlägg av sm4uwa »

Ja minnen finns det gott om!

Jag har kvar min Handic 924 am/fm.
Provade den förra sommaren och den funkade utmärkt!
Men jag måste byta skalbelysning.
Vet inte om det finns att få tag i..?
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Förr i tiden…

Inlägg av DH »

IMG_4450.jpeg
Jag räknar inte med att alla mina funkar ändå. Det bör gå att plocka de delar du ev behöver vid behov.
Har för mej det är en liten kanske 3mm glödlampa man sätter i en grå plastgrej som sen skjutes i sidan på mätaren.

Varför så många? Nä, jag hade sån när det begav sej också…o ville ha igen.
Det är ändå inte svar på varför så många…vet inte 👀
Skriv svar