Mina gamla radios

DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Mina gamla radios

Inlägg av DH »

Såg FPD’s säljtråd …o börja skriva i den…men avbröt o starta egen tråd ist.

Det borde jag göra också. Sälja radiogrejer. Tyvärr är det mesta sånt som måste åtminstone provköras först…se om det ’lyser och låter’. Får väl se om jag kanske får till ngt säljbart i helgen..

Sån Icom IC-2000H som SM4FPD’s hade jag då när de kom. Köpte flång ny…måste ha varit vintern 1995-96 eller möjligen ngt år senare…
Vart o hämta den personligen hemma hos SM7CAB(s.k), CAB Elektronik’s i hans stora gula villa som låg vackert högt i ett villaområde i Jönköping.
3995kr kostade den och jag hade noga övervägt köpet. Köpa eller inte… 👀
Notera att på den tiden innehade jag endast T-certifikat vilket då ej tillät att komma åt kortvågen.
2/70 vart i princip vad som stod till buds.

Min radio vart en lånad Icom IC-255. Det var en 25W’s fm station med röda digitalsiffror för frekvensvisning och analog pwr/s meter. Ok radio men bara lånad…o nog vore sånt vrålåk som en IC-2000 en kaxig sak att kunna ställa på bänken hemma.

Glädjen blev ganska kort. Jag minns att jag tyckte den hade känslig lågbrusig o fin mottagare - även på flygbandet.
Tyvärr hände ngt med den….när den blev varm tappade den rx helt.
Jag hade den på garantireparation, den kom tillbaka med fortfarande samma fel…o jag skicka av den direkt o jag vart av med den två månader…när den sen kom för andra gången vart det fortfarande med samma fel.
Lämna då in den på annan verkstad som dock gick bet de också.. Det vart å.f för Yaesu och erbjöd snällt nog mej att få köpa en sån till billigt pris.
En Yaesu FT-8100 blev det som jag nog kan säga är den bästa 2m eller 2/70 radio jag har ägt. En riktig superkvalitet vart det på den.
När den såsmåningom blev utsliten o byttes mot en rad andra olika Yaesu’s…det vart FT-8800 en FT-8900, även några FT-1802, FT-2800 m.fl så tyckte jag inte jag hitta en lika bra och välljudande radio främst i mikrofonen/modulationen som min gamle FT-8100.
Vid det laget hade jag dock kommit åt även kortvåg och 2/70 vart därför ej längre lika viktigt.
Bränd på iaf fabriksnya Icom’s fortsatte jag med Yaesu ist. Tyckte då man fick ganska mkt för pengarna.
Hann med att avverka en FT-817 som även den blev en riktig arbetshäst och som jag hade i många herrans år innan även den blev utsliten i frontknapparna.
Fick panik när den till slut havererade helt och flängde iväg dagen efter o skaffa mej en ny…och som då hade bytt namn till FT-818.
Den vart ingen höjdare…den sades vara ’samma’ som 817 men med ett fåtal nya komponenter bara…pga att några i 817 hade slutat tillverkas…men att man som användare inte skulle märka ngn skillnad.
Helt fel. Ni som känner mej vet hur grinig jag är med modulationsljud och högtalarljud.
FT-818 hade precis de kassa storsignalsegenskaper som FT-817 påstods ha 10 år tidigare…men som aldrig vart några problem med min 817. Med FT-818 däremot så vart de det. Sån skit, tss tss.
FT-818 hade heller ej ingen lysande LED vid laddning. Man visste därför inte om laddkabeln vart isatt eller inkopplad ens. En klar försämring.
När man körde i skvalradio mode hade man ej längre ngn S meter vilket jag däremot hade i min 817.
Störst besvikelse vart dock att FT-818 ej kunde köras på stor antenn….inte ens mina kortade campingdipoler gick att köra med…det lät överstyrt o kasst i högtalaren…man nöddes trycka fram RF gain funktion på ratten man hellre velat ha till RIT ist…tss tss, sån skit.
Den radion byttes bort kan man säga mot den flera ljusår mkt bättre Icom IC-705 jag har idag.

Andra kortvågs Yaesu’s jag har haft är t.ex FT-920, FT-857, FT-840 vilka alla är utmärkta radios.
Speciellt 920’n är ett riktigt skepp att ha på bänken. Riktig tuner har den också som ljudlöst stämmer av.
Saknar den emellanåt. Gillar dess breda chassie kanske mest.
FT-840’n vart en utmärkt enkel radio som byttes bort för att finansiera ngn annan häftigare radio.
FT-857’an hade jag i bilen i tror…7 år eller så…tills bilen såldes. Sen blev den liggandes på hyllan ett par år innan min kompis tjatade av mej den.
Noterade då i hans ägo att den börjat låta lite sämre i modulationen?? Den hade alltså med ålder ändrat sej. Om det vart i själva mikrofonen eller ngt i själva radion är oklart.
Han fick med alla mina kvarvarande Yaesu ’kortvågs’ mikrofoner…dvs stora och lilla DTMF micken vilka är electret bägge två samt en dynamisk mikrofon.
Oavsett vilken han tar…låter den tunn, klen…lite som en gammal IC-725/726 eller ngt.
Misstänkte därför att han kanske vart i o mejslat i radion men det verkade inte så…hmm.
Dessutom hade den nu lallat iväg ngn halv kHz i frekvens… - tur jag sålde den billigt iaf !!
En hel hög veteran Yaesu’s har jag samlat på mej med. FT-301(som lajnar min FT-221R), FT-101zd 2st.. , FTDx-150 och sen några andra som eg heter Sommerkamp men som är tillverkade av Yaesu i Japan.

Den modernaste Yaesu jag har kvar nu…det är en FTM-400. En mobil 2/70 radio med lös front med färgskärm.
Flashig såklart och med lite kul funktioner. Har man inte fingrat på den på ett tag…så är det som med andra moderna Yaesu’s att man får ha fram manualen o sitta med den i knäet.
Det är möjligt…att den låter lika bra som min FT-8100 gjorde…i modulationen. Många år mellan dem har passerat och det är lite svårt att avgöra men jag tror…FTM-400 är lika bra !!
Det plus en detalj till gör att jag ändå behåller den trots att det är en Yaesu…och krånglig att köra som en sån…och det är dess utmärkta känslighet.
Såväl hamband som out of band…så som flyg och marinbanden så hör den mkt bra. Den slår t.o.m IC-705 på mottagarkänslighet på 70cm.
Stationer man på IC-705 hör till 50% går in på 100% på FTM-400.
Jag har en kompis med likadan FTM-400 fast eg en nyare version med nyare firmware…o han säger samma sak om den…att den också klår hanses Icom IC-705 på 70cm rx.

Vid ev intresse listar jag fler radios ur minnet om mitt tyckande om dem en annan dag.

FPD’s IC-2000 kanske jag budar hem av rent nostalgiska skäl. Den hade en frän ’skärmsläckare’ minns jag. En ping-pong boll som studsade i displayen samt tände upp alla segment…körde genom alla dimmerlägena osv.
Efterföljaren IC-2100 med 5 Watt mer vart inte alls lika frän radio iaf.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Mina gamla radios

Inlägg av sm4uwa »

Oj, det var en riktig genomgång!
Intressant läsning.
Jag var sugen på ft-818, men det var väl tur att det inte blev någon när man läser din berättelse.

Ja, en del blir sålda på Yaesu en del Icom. ;)
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mina gamla radios

Inlägg av DH »

sm4uwa skrev: 20 okt 2023, 20:28 Oj, det var en riktig genomgång!
Intressant läsning.
Jag var sugen på ft-818, men det var väl tur att det inte blev någon när man läser din berättelse.

Ja, en del blir sålda på Yaesu en del Icom. ;)
Detta är ju mina reflektioner och rent tyckande som ngn annan kan ha annan uppfattning om.
Jag som dömer ut IC-718 pga dess AGC t.ex där andra inte alls ser problem med det o lovordar den för andra saker.

Det där med storsignalegenskaper och mikrofonljud på Yaesu FT-817 var en stor sak när den kom.
Främst äldre amatörer som inte ens ägde ngn sån radio sågade den hårt. Hänvisade till publicerade tester nånstans där den sades vara ’rena störsändaren’ och gud nåde den som fick för sej att kroka på ett slutsteg efter en sån.
Sistnämnda har jag inte provat eller sett effekterna av och några dåliga egenskaper annars vet jag inte om.
För så var det, äldre amatörer ville inte ta i den med tång…när yngre glatt kastade sej över den.
Jag noterar iaf att mitt exemplar fungerade utmärkt. Lätt snyggt på banden både in och ut.
Det har måhända förekommit kvalitetsbrister exemplaren emellan…det är möjligt…jag hade en kompis med en 817 som lät skräp. Den visade sej dock att ha fallit för ’mods från nätet’ som gick ut på att klippa en konding i micken för att den skulle låta ’bättre’. Det gjorde den dock inte utan mkt sämre. Han fick låna min originalmick och med den gick det iaf höra vad han sa. Minns inte hur det slutade med hans radio.

Lite småsugen på en 817 igen faktiskt…om man hittar en originalare där tröjan inte fastnar på de sönderskruvade skruvskallarna…eller den begåvats med eftermarknads eller 3d utskrivna fula konsoller på sidorna.
Borrade hål i batteriluckan är vanlig åkomma med samt modifierad vfo-ratt….

Mods jag fick göra på min radio vart tämligen harmlösa.
Limmade på gummifötter under.
Satte buntband i högra remhållaren för att avlasta mikrofonsladden som annars ville flyga ur den tiny mikrofonkontakten.
Gjorde ngt liknande baktill till DC pluggen.

DC-pluggen bak på FT-818 jag hade sen…den radion ägde jag bara ngn månad eller två…jag vart ju så besviken på den…den hann under den korta tiden ha sönder DC-jacket i radion.
Mittstiftet släppte. Vanlig åkomma på 818 just fick jag höra.

Nu kom jag på ännu en försämring med FT-818 jämfört med FT-817.
FT-817 levereras med linjär väggvårta med transformator och 1000mA. Den passar även till FT-60 handapparat jag också äger en…till den medföljer annars en väggvårta på tror… 400mA.
Till FT-818 däremot så levereras den med en switchad 🤬 liten klen nätdel på 500mA som STÖR PÅ RADIO vilket i manualen viftas bort med att radion skall ’ändå inte köras påslagen med väggvårtan ansluten - den är för laddning enbart - inte för att driva radion.
Originala switchade nätdel använde jag bara i några minuter eller ngt innan jag flängde väck den. Körde med den jag hade kvar från 817 sen ist..

FT-818 salufördes med hela 1dB starkare slutsteg än föregångaren. 6W ist för 5W.
Det där är ju lite en sanning med modifikation. En FT-817 lämnar inga 5Watt nånstans nästan…det är väl möjligen på banden 20, 17 & 15m kanske. Högre och lägre band ger mkt mindre.
3,5W fick jag ut på 80m om radion drevs på yttre 14Volt vill jag minnas med 817. Vid drift med inbyggt batteri vart effekten max 2,5W nyladdat.
Har ärligt talat glömt exakt vad 818 gav men det vart troligen ngn Watt mer kanske.

Om alla Yaesu FT-818 är som mitt exemplar så avråder jag köp. Jag kommer inte på ngt positivt att säga om den förutom att den till utséendet liknar den utmärkta FT-817.
Med FT-817 medföljde en liten ferritring i lådan man kunde linda egna baluner efter behag och lära sej mer av. Mkt trevligt.
Med FT-818 vart den ringen utbytt mot en klämferrit av random skitkvalitet man kan hitta på kjell&co..
Vetifan vad som den är tänkt att användas till? Kanske för att vira upp sladden till den kassa medföljande laddaren?

Flera andra Yaesu radios som gjort samma resa. Man slutar med utmärkt radio men börjar tillverka den i kina ist mkt billigare.
FT-1802 gjordes om till den sämre FT-1900. FT-7800 slutade byggas o ersattes med en i princip likadan men sämre FT-7900.
Om även FT-857 som gick ur produktion och ersattes av FT-891 är av kostnadsskäl vet jag inte men med Yaesu har man den känslan overall att man vill konkurrera på pris mest av allt numer.

Där verkar inte Icom ha kommit än. De konkurrerar på kvalitet ist och är anledningen till att jag slutat köpa Yaesu’s av senare årgångar.
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Kenwood TS-50

Inlägg av DH »

Jag har en förkärlek till ganska enkla radios.
Kom att tänka på en i raden av dito kortvågsradios jag har ägt ett kort tag.
Snodd bild från nätet:
IMG_5021.jpeg
Eg. har jag inte så mkt att komma med mer än några detaljer bara…ngn annan kan fylla på med mer.
Min hitta jag på ngn annons…jag o min då 10 årige son tog en tur ner till södra Halland i sommarsolen och hämtade skapelsen.
Tyckte jag fick loss den billigt till ett pris jag glömt nu. Vi satt hos den trevlige säljarens veranda på fika i solen.
Väl hemma…det tog bara ngn dag så upptäcktes att den betedde sej underligt i mottagaren. Förhöjt brus men även seg respons på knapparna. Det vart alltså fel på mitt exemplar varpå jag ej kan döma ut modellen i fråga pga det.

Däremot har den i mitt tycke irriterande ’finesser’ såsom att den väljer mode vid bandbyte. Typ att låg man på 20m USB och gick ner till 160m så slog den om till LSB för att ’förenkla’ för dumskallen till operatör de förmodligen räknar med att användaren är.
Det gick att ändra till t.ex AM när man väl kom dit men efter en serie knapptryckningar som först.
Ngn enkel operation för att kringgå dumheterna hitta jag aldrig under min tid med radion.
För få knappar o reglage i förhållande till dess funktioner vilket gjorde den allmänt svårkörd…o man nöddes sitta där med ’manualen i knäet’ om man inte rört radion på 14dgr.
Annars vart den ju liten i formatet o skulle passa den som inte har råd med t.ex en Yaesu FT-857 och som enbart vill åt kortvåg & mellanvåg.
Tyvärr ingen modell för mej.
Säljaren jag köpte radion av, måste jag gjort starkt intryck på , - han körde den långa vägen från typ Halmstad o uppåt i 10 mil hem till mej med alla pengar tillbax o tog tillbaka radion !!
Såna säljare är man inte bortskämd med.

I vår hobby är det ju annars vanskligt att lura på ngn skräp om man tror att man sen kommer undan…
Skriv svar