Icom IC-78 vs IC-718 ?

sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av sm4uwa »

Någon som vet vad som skiljer dem åt?
VFO ratten vet jag.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av SM4FPD »

IC-781 är en amatörradiostation, med VFO minnen CW filter VOX, BKin, speechprocessor och allt som därtill är standard.
IC-78 är en ren kanalradio. med få för amatörradio intressanta funktioner.

Men det är en hel vetenskap med alla funktioner så ladda hem en användarhandbok och ta en kväll att studera ämnet. Kan finnas möjligheter att med initail matrix få 78 att mer likna 718.

SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av DH »

FPD menar såklart IC-718 och inte IC-781 som är en helt annan radio.

Sen kan man nämna också att IC-718 är krånglig att köra jämfört med andra radios.
Man får konsultera manualen ständigt. De har försett radion med ett fåtal knappar för att göra den ’enkel’ att sköta.
Tyvärr skjuter de över målet så den istället blir krånglig just därför.
AGC går inte att ändra. Den står på Fast, dvs snabb hela tiden och all modulation låter extra brusig mellan orden. Mkt otrevlig att lyssna med. Synd annars för den ser ju trevlig ut med sin frontade högtalare och sådär men undvik den sketradion o skaffa en äldre eller nyare ist.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av SM4FPD »

Jo givetvis IC-718
Ang AGC ja den är väldigt snabb även vid slow.
Men det finns ju RF Gain
Att modifiera AGC är lätt endast en kondensator behöver löda in ovanpå kortet.
Då låter den lugnt och stabilt som en stor dyr radio.

Ang handhavandet så tycker jag den är superenkel en gång genomläsning av handboken och det sitter.
Helt logisk och snabb.

Den inbyggda högtalaren är förstås lite klen.

Här kan man ladda hem användarhandbok till resp radio: https://www.icomjapan.com/support/manua ... oad_result

De
SM4FPD
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av sm4uwa »

@sm4fpd Jag har en IC-718 modifierad enligt din beskrivning och utförd av dig :)
Jo jag ska ladda ner manual och läsa på.
Skulle vart kul o ha en IC-78 men de är väl omöjliga att få tag i ufb skick..
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av sm4uwa »

DH skrev: 18 okt 2023, 20:02 FPD menar såklart IC-718 och inte IC-781 som är en helt annan radio.

Sen kan man nämna också att IC-718 är krånglig att köra jämfört med andra radios.
Man får konsultera manualen ständigt. De har försett radion med ett fåtal knappar för att göra den ’enkel’ att sköta.
Tyvärr skjuter de över målet så den istället blir krånglig just därför.
AGC går inte att ändra. Den står på Fast, dvs snabb hela tiden och all modulation låter extra brusig mellan orden. Mkt otrevlig att lyssna med. Synd annars för den ser ju trevlig ut med sin frontade högtalare och sådär men undvik den sketradion o skaffa en äldre eller nyare ist.
Jag är faktiskt väldigt förtjust i 718 just för den är så enkel.
Den har inga filter men rattar man försiktigt med RF o shift vred så kan man få till det… …
Som sm4fpd skrev så kan man göra ett enkelt ingrepp vad det beträffar sen lite för snabba agc’n.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av SM4FPD »

Det såldes inte så många IC-78, men i Norge såldes lite fler, det har hänt att någon fått tag på en 78 från Norge. Men det är länge sen.
Ja med lite långsammare AGC blir den helt perfekt.
Det fanns filter till riggen, men numera finns ju inte kristallfilter det är en utdöd art av komponent.
Ett FL-44 ger en superbrant SSB mottagare, FL-52 ger CW filter.
IC-718 kom rean år 2000, och såldes till för bra något år sen

Men som sagt ge användarhandboken lite tid så får ni ut max av riggen.

SM4FOD
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av sm4uwa »

SM4FPD skrev: 19 okt 2023, 08:54 Det såldes inte så många IC-78, men i Norge såldes lite fler, det har hänt att någon fått tag på en 78 från Norge. Men det är länge sen.
Ja med lite långsammare AGC blir den helt perfekt.
Det fanns filter till riggen, men numera finns ju inte kristallfilter det är en utdöd art av komponent.
Ett FL-44 ger en superbrant SSB mottagare, FL-52 ger CW filter.
IC-718 kom rean år 2000, och såldes till för bra något år sen

Men som sagt ge användarhandboken lite tid så får ni ut max av riggen.

SM4FOD
Absolut! Jag får erkänna att jag är dålig på att läsa manualer pärm till pärm, men den innehåller ju allt så det ska jag göra. :oops:
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av SM4FPD »

Jag kör ju själv IC-756PROIII, (men har även en 718...)
Trots att jag flera ggr har läst handboken till 756:an kan jag hitta kul funktioner på den vid handbokstudier.
Så även om man som jag studerat hanböcker i mängder och svarat på frågor tusen ggr per dag så finns det alltid mer att lära.
Häromdagen fördjupade jag mig i mottagning av fjärrskrift RTTY, på 756:an, och den kan ju läsa BAUDOT kod.
Och ja!!!! Det går att byta bandbredd i RTTY läget!!!

Det är lätt att tycka att eftersom man är radioamatör så vet man allt om radiostationer, man har ju varit med ett tag.....
Men ICOM överraskar med nya bra saker hela tiden, även i riggar från 2000.

IC-718 har ju brusspärr, varför inte testa att skanna markerade minnen, exvis 5-6 frekvenser på vårt 5 MHz band, 5346 kHz använder Norrmännen mycket..

SM4FPD
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Icom IC-78 vs IC-718 ?

Inlägg av sm4uwa »

ok, ska kolla det du nämnde.

Just nu försöker jag få igång Winlink med 706 och signalink.
Får skapa en ny tråd om det ämnet.
Skriv svar