11 meters rundradioband

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

11 meters rundradioband

Inlägg av SM4FPD »

Dvs 25670 - 26100 kHz AM, var förr ganska mycket använt.
Under de gamla goda solfläcksmaximumen.
Det är periodvis fart på de högsta HF frekvenserna nu oxo så varför inte lyssna över BC bandet.
Få känner till detta BC band, men när HCJB var i farten från Quito Ecuador kunde de vara jättestarka med sina 100 W AM, men klart en dipol i en parabol för HF, där dipolen gick på järnväg omkring parabolens fokus för att bestämma riktning så blev det bra signal.
Förr var de flesta stora rundradiostationerna igång på dett band, så frågan är om det finns några numera, ett lyssnartips bara.

SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 11 meters rundradioband

Inlägg av DH »

11m BC band finns markerat på världsradios men ändå har jag aldrig nånsin hört ngt där under hela min karriär som spänner från mitten på 80- talet till nutid.
Det är nog ngt betydligt tidigare det förekom trafik där - man kunde höra med enkla antenner i SM iaf….eller har jag lyssnat för dåligt?
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 11 meters rundradioband

Inlägg av SM4FPD »

Jag har ett minne av under mitten av 60 talet, då det var en fet solfläckscykel.
Jag hade en 27 MHz radio, med frisvängande mottagare, det gick att skruva mottagare utanför 27 MHz, en gång hade jag en kompis med, och vi skruvade den ner i frekvens, plötsligt blev kompisen helt till sig, musik, Beatles senaste som inte var släppt i Sverige än, spelades. Fantastiskt att höra , men jag minns inte vilken låt. Vilken radiostation det var är även det en bra fråga.
En verklig upplevelse som knappast går att få idag. även om våra mottagare är bättre.

Långt senare insåg jag att vi hade varit på 11 meters BC band.
Frågan är om bandet överhuvudtaget används idag.
Vore kul om någon lyssnar och kanske hör något att tipsa.
BBC har ju slutat, VOA likaså.

SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 11 meters rundradioband

Inlägg av DH »

Snabbsvar på vilken radio jag tror det kan ha varit: Lafayette HE-20T
Såna har jag några st sen jag såg en kollega förevisa en sån på 80-talet.
Kommit över några sen som sagt men aldrig kommit mej för att koppla in dem…
De är …tror 6-kanals kristallhäckar…liten benvit och grå basstation men som även kan kopplas om till VFO-drift på rx.
Den vfo’n har jag tänkt att man nog kan laborera med för att enkelt kunna ta sej iaf nedåt i frekvens.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: 11 meters rundradioband

Inlägg av SM4FPD »

Den jag talade om var en EICO rörstation.
Lafayette HE-20T har som du nämner variabel mottagare, med frisvängande osc.
Den bör på samma vis gå att trimma om, men ofta inte så långt då ju HF steget har en selektivitetskurva.
Min gamma EICO hade en liten knapp som gav en svag signal från sändarens kristall med vilken man kunde ställa in mottagaren.
Och då även trimma tillbaka mottagaren.
Men det är ju få stationer på 11 m BC band numera så det kluriga är att veta viken frekvens man hamnar på....
HE-20 T var väl en större blå grå basstation med inbyggt nätaggregat. Bara AM, och rätt klen mikrofonförstärkning, dvs lite svag modulation.
Men som mottagare lite kul då.

SM4FPD
Skriv svar