Go box

Här visar vi upp våra radiohörnor.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Go box

Inlägg av sm4uwa »

Ämnes kategorin är radioshacks, men go box räknas väl in där…
Jag tänkte jag skulle göra iordning en sån, kanske någon här har några bilder eller tips i frågan?
Lägg gärna upp bild om ni har.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Go b

Inlägg av DH »

Jag har svängt ihop några..
Man har lätt för att optimera dem alltför mkt till specifik utrustning. Ifall ngn del byts ut…så blir helheten helt kass.
Man får tänka till o planera in lite luft i lådan så den inte blir alltför känslig för framtida ändringar.

Lådan jag har nu kommer ifrån ett ’grillbestick-kit’ jag fick i julklapp på jobbet.
Tömde o slängde innehållet o behöll själva väskan.
Popnita dit en 10W flexibel 12V solpanel på locket som tankar på 3 st 3,7V 18650 batterier. Ingen regulator eller ngt behövs då, smidigt.
I lådan hade jag förut en Yaesu FT-817 , fler accar, en enkel tuner, lite olika trådantenner, koax, tejp mm.
Radion är väck sen länge o ersatt med en Icom IC-705 som inte får plats i lådan…så det blir till att sno ihop en ny.

Man får tänka på att den skall kunna klara av att stå ute i regnet. Får inte väga multum och får gärna ha inbyggda funktioner såsom SO239 kontakter i sidan eller på locket så en vertikalantenn t.ex skall kunna sättas direkt på.
Solpanel som jag nämnde är inte så dumt. Radiohajker med tält osv sommartid när solen går upp kl 04:00 ..då kan ju solen få tanka på ett acc om väskan placeras strategiskt där solen går upp så operatör’n har lite gratiskräm till morgonringarna på 80m framåt 9 tiden.

Min gamle väska får nog bli batteri/antenn & koax-väska så snor jag ihop en ny till radio & tuner.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Go box

Inlägg av sm4uwa »

Tnx svar, ok..
Solpanel är ju bra, som du säger man kan få lite extra tid.
Har kollat lite på en skyddsväska de har på Jula.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ka-001593/
Men samma där, får mäta och tänka till vad jag ska få ner i den.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Go box

Inlägg av Janne »

Jag såg den här kommentaren i rencensionerna i ovan länk.
Bilagor
Screenshot_20231008_000325_Brave.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Go box

Inlägg av sm4uwa »

:)
Janne skrev: 08 okt 2023, 00:07
Jag såg den här kommentaren i rencensionerna i ovan länk.
Aha… då kanske jag inte helt fel i mitt tänk…
Tack Janne :)
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Go box

Inlägg av DH »

Jag tvekar och det verkar aldrig bli ngt bygge..
Qrp-romantiken har gått över för min del och jag vill åt iaf 30-40W. Då blir det helt andra batterier man får släpa med osv o det är ju inte bra det heller.
Klart man kunde ha med ett litet slutsteg…sånt har jag…kinasteg jag aldrig använt(!) , det ligger här nytt i sin kartong sedan några år…för HF.
Det kunde man såklart provkört o recenserat och skrivit om på forat för all del…men skall det med + en tuner så blir det skrymmande prylar att släpa med. Då kunde man lika gärna skita i IC-705 o släpa med IC-7300 ist. Där har man ju full effekt o inbyggd tuner..
Samtidigt så är det ju omöjligt med ngt litet lätt för ryggsäcken de ggr då 3W ändå räcker.

Man får göra sej minst 2 olika väskor helt enkelt.

En gång på en radioloppis i Grimeton Halland, sprang jag på en resväska i aluplåt eller om det kanske var rostfritt för en 100-lapp. Den sades innehålla ’Ericsson Telex utrustning’ men ingen visste säkert - väskan vart låst o ingen nyckel fanns.
-Jaha.
En hundralapp bytte ägare o snart släpa jag runt på den 10kg tunga väskan bland övrigt loppisjunk.
Andra besökare där log snett på mej: ’ å sicken dumskalle att gå på o köpa sån skit 🙄

Väl hemma så borrades låset upp o jodå, mkt riktigt satt det en äldre Ericsson radio för typ 70-systemet och ngn mystiskt skrivare o annat skrot till.
Allt det där revs ut och invändigt klistra jag på självhäftande såndär skumgummi vi isolerar motorrum med på jobbet.
Knödde ner min Yaesu FT-7B, en MFJ tuner, lite accar o ngt instrument…lite dipoler o skit.
Dängde igen locket med nytt lås och drog med den ut i min skruttiga plasteka ut på sjön på väg till vår radio- ö.
Väl framme så halkade jag på mossan på landstigningsklippan. Jag föll på ända o väskan for ner i vattnet och flöt iväg..
Fick tag på den sen och noterade obetydligt läckage.

En väska som flyter och inte tar in vatten är en bra egenskap att ha i beaktande också.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Go box

Inlägg av sm4uwa »

Oh! Ja så kan det gå… De vart en riktig historia runt den väskan!

För min del så har jag en ic-703 den lämnar 10 watt max, sitter en tuner i den oxo.
Blir väl den som åker ner i väskan.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Go box

Inlägg av DH »

Ja och jag hitta ett gammalt klipp från gammal dxpedition när jag o två andra rednecks är ute på nämnd ö.
Ett par suddiga bilder på min setup med plåtväskan + kollegans FT-897 med bilbatteri o allt monterat på en bärmes(!).
IMG_4355.jpeg
IMG_4356.jpeg
Klippet i sin helhet:

https://youtu.be/hnanXzSVNeg?si=uqSWoykg4DhavXvN
SM6USS
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2021, 11:34
Ort: Uddevalla

Re: Go box

Inlägg av SM6USS »

Min Gobox, med en Yaesu FT-857D.

Vill jag köra QRP använder jag min Xiegu X5105 istället. Max 5 watt på 160-6m
Bilagor
USS GOBOX
USS GOBOX
Life is whats happens around you!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Go box

Inlägg av Janne »

WOW! Snyggt.

Mer sånt här tycker jag.
Tack för att du delar med dig till oss Dennis.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar