Vilken antenn skall jag välja?

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av Janne »

Jag var ut till en stuga häromdagen och sov över, den ligger på en bergstopp och där finns ett gammalt torn där dom vakade över nejderna på 50talet för att varna vid bränder.

Det var mysigt, jag och min hund men det blev väldigt långtråkigt också, jag måste ha radio med mig nästa gång, tornet är 14 meter så de + 330 meter som kullen är så har jag en bra förutsättning även för markvåg tänker jag.

Jag vill ha nåt så jag slipper ha massa instrument som tuners med mig, jag kör enkla Qson, inte ute efter att jaga seriösa Dx utan mer testa lite, lyssna, kanske lite 10 meter 80 och nåt band däremellan.

Så ja... lite som dig DH när du är på Ön, om du hajar.

Hari Windom verkar ligga bra till i mina ögon, den med 80 - 10 isf, längd 42 m, istället för den som inkluderar 160, den blir 78 meter och då börjar det bli mycket tråd att lattja runt med.

Vad tror ni?
Jag vet att SM4FPD varit med i någon diskussion gällande den antennen och dess använda tuner eller icke, i något annat forum för den sprang jag på igår när jag googlade runt lite.

Man rekommenderas att använda tuner till en transceiver med transistorer i slutsteget till den här typen av antenn men om man ändå finner någonstans på respektive band där Swr är såpass låg att man tycker att det är riskfritt att köra tänker jag.

Vad tror ni?
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av sm6pop »

Windom är som alla andra flerbandsantenner lite luriga.
På en del band kan man få en riktigt dålig anpassning och höga spänningar i matningspunkten så inte speciellt bra överallt. Det är också vanligt med RF-strömmer på utsidan skärmen med den antennen och andra vilket resulterat i några reparationer av SWR-bryggor i stationerna här. Som jag tycker finns knappt några bra flerbandsantenner med koaxmatning undantaget Fandipol och någon mer. Antenner i resonans gäller för mig, det går bäst ut och radion mår bra. Ändmatat passar kanske bäst i tornet så kanske en T2LT för 80m och ett parasitiskt element på den för 10m.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av //JAL »

Kanske en vertikal av ett metspö och motvikt med en tråd som hänger rakt ner om inte tornet är av metall.

Detta kan man ju stämma av med tuner och längden bör vara lite längre än alla multiplar av banden man vill köra på så löser tuner det med någotsomnär verkningsgrad.

Fandipol kan ju vara ett bra alternativ men den bör ju vara i ordning innan avfärd.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av sm4uwa »

Jag skulle nog valt dipol, smidigt att ta med.
SWR mätare eller tuner kanske man kan gömma undan någonstans i närheten… där du är?
Liksom ev uppsättnings detaljer.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av //JAL »

sm4uwa skrev: 05 okt 2023, 20:01 Jag skulle nog valt dipol, smidigt att ta med.
SWR mätare eller tuner kanske man kan gömma undan någonstans i närheten… där du är?
Liksom ev uppsättnings detaljer.
Min 80m dipol stämmer jag av till de flesta banden utan problem med tuner. Verkninsgrad=?

Med 14m högt torn kan en vikt dipol vara lämpligt och någon extra tråd för de band man önskar då mest ampere blir väl vid matningspunkten uppe i tornet.

Sedan är ju frågan om man ska sitta i tornet eller dra kabel till stugan och mys köra radion framför en brasa i spisen.
Det blir då mysfaktor 3. Vovve, Radio, Stuga...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av DH »

Ändmatat är väl lika illa som en Windomvariant vad jag kan se. Tänker då på mantelströmmar..
Å andra sidan lär där inte finnas ngt noise som antennen kan suga åt sej i extra brus i högtalaren. Är det någonstans en Windom skulle göra sej så är det väl just där, långt från folk.

Sen får man kanske ställa sej frågan om det är ngt som skall sitta uppe jämt eller om det är ngt man plockar ner varje gång..?

Den G5RV jag har ute på ö’n…o som suttit där sen 2009 eller ngt…gör det då ingen annan ville ha den.
Ngn skylde på att han ’aldrig har vägarna förbi’ mitt….ålrajt…jag stoppa ner den i en kasse o slängde mej i bilen och åkte de 4 milen norröver och lämnade över den: Varsågod.
En vecka senare hängde den över handtaget hemma när jag kom hem från jobbet med en lapp: ’tack men jag har gått vidare med annan antenn’(Windom)
- Aldrig vägarna förbi?? 👀

Döjobbigt med den där jäbla ’5rv’n iochmed att man måste ha med tuner varje gång. Det är inte samma simpla radio+acc längre utan massa mer grejer som måste med.

I Jannes fall tycker jag du skiter i multibandskonceptet helt. Släng upp en monobands dipol…t.ex en för 80m + ev ett par ben till…kanske för 40m för att få 7 och 21MHz.
Viktigast är att du sitter i kökslampans bleka sken o fipplar ihop den helt själv ist för att köpa ngt färdigt.
Återkom med rapport.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av Janne »

Ja det får nog bli så, dipol/er.

Naturligtvis brukar jag ha för vana att bygga antenner som är avstämda för den frekvens de avses att användas på, hemma.

Tanken var att knalla ut i skogen och slänga upp nåt som man kommer hjälpligt ut med.

För skall man rigga antenner som om det vore en dx-expedition med avstämningesenheter, batterier, nätagg, elverk, mätare, analysatorer, bensindunkar, kärra att släpa fram grejorna på, så är det plötsligt inte lika spontant, charmigt och enkelt längre, det var därför jag tänkte nån simpel tråd med halvtaskig verkningsgrad men som skulle duga.

Ajja, nu överdrev jag, men det är så det känns när allt skall ner sedan efter några nätter och man är lite schleten å trött.
En radio, lite tråd, acc och en tuner är inte så mycket egentligen i jämförelse.

Jag kommer nog att få plocka ner antennen varje gång efter mig.

Tack iaf för tips.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av sm6pop »

DH skrev: 06 okt 2023, 05:04 Ändmatat är väl lika illa som en Windomvariant vad jag kan se. Tänker då på mantelströmmar..
Så är det med ändmatat men inte när det gäller en T2LT, den fungerar i slutänden som vilken dipol som helst och är sådeles i resonans. Enda skillnaden är att halva dipolen är sleeve-matad där skärmen fungerar som dipolens ena ben. Tänkte att med matningen i änden så blir det kanske lättare i ett torn.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av DH »

Då är den ju inte ändmatad.

Har du provat och laborera fram en egen sån variant? De flesta har det inte men älskar att skriva om dem o samtidigt kalla den ’simpel’.

När man kommer så långt att man provar personligen…så upptäcker man att verkligheten vill bråka med teorin och det stämmer inte alls. Lägsta swr man kommer ned till är 2,0 t.ex.

Topelementet får göras längre och den andra polen kortare. De kan alltså inte vara lika långa som är fallet med en vanlig dipol !!

Därför vore det intressant att höra om du testat personligen och vilka mått du då kommit fram till…vilken kabel du har använt…då det också har stor betydelse..och hur det stämmer överens med mina egna laborationer.
Den blev alldeles för komplicerad för egen del…mina antenner skall vara enkla…därför har jag övergett konstruktionen. Det sitter för all del en 69MHz variant jag fick till till slut på ett ställe här utanför men är inget jag rekommenderar till ngn annan med svagt psyke att ge sej på.

Janne: Aha, ja men då är jag ju med på vad som eftersöks…det är ju ngt då som är bättre än en luftkyld konstlast i princip du vill åt.

Windomvariant med dess tredjedels matning brukar ju va enkel att hänga upp just därför. Passar ’alltid nånstans’.
Såndär kortad 80/11m dipol jag fipplar ihop skulle kunna va ngt med…eller varianten jag o 6pop snackar om kanske…eller ngt ändmatat.

Ahja, prova med vaf’ som helst. Bästa antennen är den som kommer upp alls. På resor kör jag ibland med en koaxial T-kontakt. Dummyload åt ena hållet o en tråd av random längd åt det andra hållet som slängs över balkongräcke o knyts i en palm eller ngt - fin swr på alla band ^^
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av //JAL »

Hmm.
En dipol är ju lite som en ändmatad antenn fast man har bytt ut jordspettet mot ett extra ben.

Jag citerar DH:
Ahja, prova med vaf’ som helst. Bästa antennen är den som kommer upp alls. På resor kör jag ibland med en koaxial T-kontakt. Dummyload åt ena hållet o en tråd av random längd åt det andra hållet som slängs över balkongräcke o knyts i en palm eller ngt - fin swr på alla band ^^


Kollar man i en vna på en avstämd dipol så liknar den en ändmatad tråd förutom i det området den resonerar på.
Det gäller då att sätta en tuner direkt på antenntråden så tunern slipper försöka tuna koaxkabeln...
Om "tråden" sitter horisontalt eller vertikalt får man se då man bygger och vad möjligheter omgivningen erbjuder.

Det elektriska man tillverkar i radion är ju lite som en stereoförstärkare om ingen häller grogg i den, så den blir tyst...
Jag skickar med en liten länk jag hittade om ändmatade saker och lite förslag på längden som absolut har betydelse.
https://www.balundesigns.com/content/Wi ... 0ununs.pdf

Jag lyssnade lite på denna youtube där han har en intressant "filosofi"om ändmatade trådar och 9:1 balun som tar bort någon db. Om man då byter balunen mot en tuner så kanske det funkar bra ute i skogen.
https://www.youtube.com/watch?v=IpGzBPtkxRg

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar