Vilken antenn skall jag välja?

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av sm6pop »

DH - Nja, det beror på hur man ser det, matningen sitter ju i änden rent mekaniskt och det är väl det som jag tänkte var praktiskt i fält. Jag har gjort några på lite olika frekvenser (80m, 27MHz, 69MHz) och i samtliga fall är benen ungefär lika lång plus minus lite för trimmning till bra SWR.
Här kommer en fältmässig antennanalys på en sådan jag byggt med längden 2x19,5m för 80m.
Antennen hängde provisoriskt inverterat och är ganska nära marken på koaxsidan vid mätningen med som synes är den i princip identisk med en vanlig dipol trots att jag inte klippt någon på den.
Tråden är vanlig RK och koaxen RG-58. Choken är 17 varv runt en Amidon FT240-43.
t2lt.jpg
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 06 okt 2023, 18:50 Hmm.
En dipol är ju lite som en ändmatad antenn fast man har bytt ut jordspettet mot ett extra ben.

Kollar man i en vna på en avstämd dipol så liknar den en ändmatad tråd förutom i det området den resonerar på.
Det gäller då att sätta en tuner direkt på antenntråden så tunern slipper försöka tuna koaxkabeln...

JAL
Skillnaden är ganska stor på dipol och ändmatat med andra ord. Med dipol är det såklart bra med tuner i matningspunkt också men ngn risk för att man stämmer av koaxen i annat fall föreligger inte.
Klar nackdel för ändmatat alltså.

Pop: De antenner jag har gjort har varit för högre frekvenser…29MHz o högre där skapelsen kunnat sitta på fri höjd och utan att marken inverkar. Då är det en helt annan sak.
För Jannes del som främst tänker sej lägre band kan det kanske vara en enkel grej att slänga upp.
Skall bli intressant att se om även han får till det lika bra som du. Jag är tveksam.
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Vilken antenn skall jag välja?

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 06 okt 2023, 19:30 DH - Nja, det beror på hur man ser det, matningen sitter ju i änden rent mekaniskt och det är väl det som jag tänkte var praktiskt i fält. Jag har gjort några på lite olika frekvenser (80m, 27MHz, 69MHz) och i samtliga fall är benen ungefär lika lång plus minus lite för trimmning till bra SWR.
Här kommer en fältmässig antennanalys på en sådan jag byggt med längden 2x19,5m för 80m.
Antennen hängde provisoriskt inverterat och är ganska nära marken på koaxsidan vid mätningen med som synes är den i princip identisk med en vanlig dipol trots att jag inte klippt någon på den.
Tråden är vanlig RK och koaxen RG-58. Choken är 17 varv runt en Amidon FT240-43.
t2lt.jpg
Jag tänkte mer på om man kollar från 1.8-30 mhz så är dipol och ändmatad ganska lika. Sedan är det ju olikheter på grund av höjd och olika ohm på olika band, dock ganska lik en ändmatad när jag kollade.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar