DMR

//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: DMR

Inlägg av //JAL »

sm4uwa skrev: 17 okt 2023, 18:48 Den här youtube kanalen är för de som använder Anytone 878.
Har hjälpt mig en hel del.

https://youtube.com/@BridgeComSystemsIn ... 3li2uHjyBu
Ja jo men visst...
Där på din länk var ju hur mycket som helst...

Jag bara ögnade igenom lite snabbt på ytan och kom inte till botten av listan.

På den Länken kan man hitta mycket och lära sig om DMR bland annat. DMR är ju lite som en mobiltelefon där man har direktkontakt med kompisen bara man har en "hotspot" eller vad det nu heter...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: DMR

Inlägg av sm4uwa »

En del kallar det för skype radio.
Men å andra sidan så finner man likasinnade i hela världen som man kan prata med.

Jag tycker om CW ( telegrafi) så inget ont om äldre moder.
Det har också sin charm, med olika ”stilar”.
Eller att lyssna i bruset efter svaga ssb signaler.

Vet inte om jag sovit… men körs det psk31 nuförtiden?
Körde mycket förr, samt även satelit.

Kanske någon har något att berätta?
( kanske får skapa en tråd för det om det avviker denna tråd ).
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: DMR

Inlägg av //JAL »

Ja, jag är ju mycket svag för Svaga signaler som svagsignaljägare...

Dock kan ju DMR vara ett bra komplement till de långa vågorna och svaga signalerna fast lite modernare version så länge vi har internet. Som du sade så kan man tänka sig det som en variant av SKYPE.
FT8 , whisper och sådant är ju ett bra sätt att få knas på vart radiosignalerna går osv.
Jag ser mer dmr som en bygg eller jaktradio om man placerar ut en "repeater" så alla kan nå varandra fast på hobbynivå där begränsningen är internet vilket är nästan oändligt.

Går det att ropa ett CQ på dmr och se vad som händer ? Jag är inte så bevandrad i detta med DMR radion.

Det är absolut en bra tanke att starta en tråd om psk31 och fråga om någon kör det i dagsläget.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar