FT8 på 27,115 MHz ?

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

FT8 på 27,115 MHz ?

Inlägg av SM4FPD »

Är det FT-8 man kör på 27,115 MHz ?
Hör ofta en eller fler svag bärvågor här, ingen modulation, men ibland flera bärvågor med +-1 kHz runt 27,115 MHz.
Ett tag trodde jag det var övertoner från någon BC station på kortvågen, men det blir udda frekvens och hamnar inte på ett BC band.
Signalerna hörs på flera apparater med olika antenner sam även med förselektion, så det är inte en brist i mottagaren.
Signaler hörs långt fram på kvällen och ibland natten, men är då vaga och har fading.

Någon som vet?

SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: FT8 på 27,115 MHz ?

Inlägg av DH »

Jag vet.
27,1171MHz är det nog du menar.
Det är järnvägens ’ATC’ system du hör. Inte ’AirTrafficControl’ nu utan ngt annat jag glömt… ’ AutomaticTrain…nånting’
Det är en bärvåg som även hörs på var 50’e kHz …både uppåt o neråt men avtar vartefter.
IMG_4207.jpeg
Här hörs den när tåget har ngn km kvar innan det rullar in på stationen i byn.
Som starkast på stationen…men hörs även när det passerat ngn km åt andra hållet.
Avstånd till järnvägen här är väl ngt på 400m eller så.

Den störningen kring järnvägen har jag hört de senaste 35 åren. Troligen är den långt äldre än så.

Har du järnväg längre bort än säg 2-3km så är det nog ngt annat du hör trots allt.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: FT8 på 27,115 MHz ?

Inlägg av SM4FPD »

De ligger på 27,115 +-2 kHz, och har fading, nattetid då vågurbredningen är död finns inga signaler.
Järnvägstationen i Kil ligger c:a 2 km härifrån, järnvägen som går till Karlstad, Arvika och Göteborg avlägsnar sig i avstånd.
Bärvågorna ligger ute väldigt länge, timvis, medan vissa kommer och går i perioder om minuter.
Vore det järnvägen skulle signalerna vara stabila, utan fading.
tycker jag......
Svårt att bedöma om det är FT-8 då de är svaga och jag kan inte höra frekvensskiftet.

SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: FT8 på 27,115 MHz ?

Inlägg av DH »

Ok, ngt annat då.
Nej här hör jag inget sånt…speciellt på den frekvensen iaf. Det finns liknande på alla möjliga andra 27-kanaler men kanal 13 sticker inte ut på ngt sätt.
De jag hör avfärdar jag som plasma-skärare i centraleuropa på halva frekvensen men kan såklart vara ngt annat med.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: FT8 på 27,115 MHz ?

Inlägg av sm6pop »

Jag har lyssnat här men inget hört.
FPD, gör en inspelning av signalerna så kanske vi kan klura ut vad det är om det är en digital sändning som är riktad till andra som kör radio på 11m.
kolla här https://anderskarlsson75.wixsite.com/sm6pop/digitalt
klicka på "Digitala signaler . Signalidentifikation"och se om du känner igen signalerna.
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: FT8 på 27,115 MHz ?

Inlägg av //JAL »

Tack för den länken!

Då är det lite lättare att kunna förstå vad signaler man hör i etern ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar