Norska nostaligiringen

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Norska nostaligiringen

Inlägg av SM4FPD »

Norrmännen är rätt aktiva vad gäller radio på 3,5 - 3,8 MHz bandet.
En verksamhet är den sk Nostalgiringen, på 3660 kHz lördagar kl 13 - 14.
Varannan vecka AM varannan SSB.
Läs mer här: http://www.la2old.no/index.php/sendinge ... 2023-09-17
Ett gott tillfälle att träna mer av nabolandets (grannlandet) språk....
Avsikten är även att köra med äldre grejer.

SM4FPD tispar
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Norska nostaligiringen

Inlägg av //JAL »

Lite mitt på dagen då man gör annat...

Fast jag ska absolut göra ett försök att gå dit och se om man kommer in på den ringen.

Då jag tjänstgjorde på hemvärnet insatsplutonen (sedemera som signalist) där våran vän pluton i Norge är "Gunnerside plutonen". Det var Norska hemvärnets pluton som bildades efter andra världskriget uppe i Rjukan som sprängde tungvattenfabriken...
[url][https://www.google.se/maps/place/3660+R ... ry=ttu/url]

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Norska nostaligiringen

Inlägg av SM4FPD »

För mycket länge sen hade Norrmännen en frekvens utanför amatörbanden, har för mig någonstans på 5 MHz, men som sagt länge sen och långt tidigare än vårt nuvarande 5 MHz band var aktuellt. Det var då inte radioamatörer utan ägare av historiska militära radiostationer som körde. Efter hand blev det en och annan som körde ringen med moderna radiostationer, kanske en anledning till att det inte tilläts mera.

Jag har en IC-706MKIIG där jag lagt in 5346, 5357, 5360, 5363 och 5375 kHz USB i minnen. 5375 kHz är Norskarnas Ishavsring.
Genom att markera dessa minnen med SEL, i S2 menyn, och starta skanning med SCN plus SEL kommer radion att skanna just dessa minnen.
Brusspärren ställer man så att S-metern visar omkring 5 - 7.
706:an går med en 2 x 4 meter lång dipol med spolar, avstämd på c:a 5360 kHz.

En uppfattning av konditionerna får vi på 5195 kHz, CW, där en fyr sänder med telegrafi.

SM4FPD
Skriv svar