Vad gör ni av radioskrotet?

DH
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Vad gör ni av radioskrotet?

Inlägg av DH »

Jag är 50+ och har villan full med radiogrejer. Släng-gener har jag inga. Prylarna är i varierande skick och är betydligt fler än jag hinner med att leka med i nuvarande liv iaf.
Tycker jag har sålt av grejer rätt så friskt men ändå fyller det på..
Nåja, ngt skall man ha och drömma om att hinna med och pilla med ^^
IMG_4170.jpeg
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Vad gör ni av radioskrotet?

Inlägg av sm2oww »


Bättre att ha det man inte behöver,
än att behöva det man inte har!


:mrgreen: :lol:

För några veckor sedan skrotade jag runt 10 datorer, skruvade isär lådorna, loss med nätdelar, ut med moderkort, ut med hårddiskar, DVD-spelare, loss med CPU, fläktar, minnen osv. Plockade reda på några "feta" kylflänsar, några fläktar samt alla minnen. Klippte kablage på alla nätdelar samt internt kablage i lådorna, krossade DVD-spelare och hårddiskar, sorterade och kastade allt på återvinningen under elektronik, metall samt brännbart... Gjorde en liknande rensning för två år sedan, då var det runt 15 datorer... Nu är det inte så många datorer kvar, däremot en massa annat... :roll:
DH
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Vad gör ni av radioskrotet?

Inlägg av DH »

Uff…nu högg det till mkt obehagligt i regionen kring magen: -han slängde väl inte alla ferriterna? De små man gör trevliga pärlband av på klenkablage…eller de lite större svarta som sitter på kabelhärvan från frontknapparna o till moderkortet…eller de i nätagget…
Jag vet att det inte är några premiumferriter för vårt ändamål men ändå…man kan ju ha dem o titta på iaf.
Magneterna i hdd’erna är inte mkt o ha numer o kanske inte mkt o ta vara på kanske.
IMG_4172.jpeg
Stora magneten på kylskåpet fick plats precis i en tom snusdosa. Sån kan man ju inte slänga..

Sådär brukar jag skrota ner allt som skall på dumpen med. Sorterar brännbart o metallskrot + en liten del elektronikavfall.
Kvar blir en burk ferriter, en burk skruv & små konsoller. Längre längder kablage såklart också.
Den större äldre strömkabeln, röd gul gul svart, 4polig, den passar som DC plug till äldre Icom mobilstationer efter mindre skav med en kniv. Sitter en sån till min 10Watts IC-260.

Man får inte glömma ferritklumpen på skärmarna. Man klipper kabeln på var sida om klumpen sen borrar man försiktigt ur böset inuti.

Nätdelar har jag ett 30-tal(!). Minst lika många dvd/cd läsare samt några floppy’s. Ännu fler hdd’r.
Inuti cd läsarna finns inget utöver lite skruv samt för all del lite spännande mekanik man kan leka med mellan fingrarna men annars inget.
Koppla INTE spänning på laserdioden !! Kan ju tänkas ngn får för sej det. Farligt för ögonen vettu’. Speciellt då lasern i dessa ger ifrån sej ett för ögat osynligt ljus.

Mindre kylflänsar från grafikkort o.dyl kan man kyla mindre spänningsregulatorer med. Ett exempel jag kom o tänka på nu, är batteriadaptern till främst kinesiska handapparater. Man pillar loss batteriet o sätter i en dummy ist. I bakkant på den sitter en bit kabel och en ciggplug för att kunna använda den i bilen.

Sån har jag till min Baofeng i kebabracern.
Original ville denna få radion att tappa orken redan på lågeffekt efter ngn minut bara. Siffrorna i displayen fade’ar bort. -jäbla kinaskit 🤬

Pilla isär den o inuti sitter det en 7808 spänningsregulator samt liten lyt på in o utgång, inget mer. På regulatorn en tiny liten bockad alu-plåt stor som en sockerbit ca.
Den plåten fick man medelst en skruvmejsel pilla väck osså dit med en betydligt större riktig fläns en dator donerat. Min vart ngt på 5mm hög men med måtten 30-40mm ca. Filades hörnen av ngt fick denna plats i batteriadaptern.
Satte fast den med lite superlim och efter det har man kunna köra handjagaren på full effekt obegränsad tid utan att den laggar. En mkt lyckad mod.

Man KAN ha nytta av skräpet man samlar alltså !!

Farsan brukar säga frågande varför jag samlar på skräp jag inte har användning för. Jag svarar att ifall prylen inte kommer till användning…är det ju kanon…för då har jag ju grejen kvar 👍

Behöver jag en viss sorts skruv t.ex. jag gräver i ngn av mina skruvlådor. Jag behöver 2 likadana. Det påträffas då en helt perfekt skruv…eg bättre än den typen jag eg letade efter. Vetskapen om att finns det en, så kan det mkt väl finnas en likadan till…gräver jag vidare…o YES där har vi en likadan till…för jäbla bra…jag…vänta nu…då hittar jag en tredje precis likadan…då tänker jag mer: -men nej…skall jag ta dessa 2 bara när det finns en 3’e…nä, de e la synd…nä jag lägger tebax dem o tar två andra istället…

Sådär är det med allting jag tar mej för. Själva samlandet är mkt viktigare än byggena skrotet samlas till.
Det känns mkt bättre att veta att man har skrotet kvar än att man har förbrukat det till ngt bygge.

När jag 2020 byggde min radiomast i trädgården så blev det av efter mångårigt samlande. Samlat på mej metallskrot att armera med. Gul kabelslang att dra koax i. Allehanda olika metallrör i olika dimensioner mm mm.
Jag tänkte då att ’den här gången skall det inte snålas, det får kosta(av det samlande mtrl’t) vad det kosta vill.
Till masten skall endast det bästa materialet användas’
De bägge meningarna skrev jag faktiskt ner på en lapp och hade i fickan att påminna mej själv med under byggets gång. Den vart bra skrynklig mot slutet..
T.ex -här har vi 2st fin-fina M10 U-klämmor i A2 rostfritt, blir de bättre än de galvade M8 jag eg tänkt använda? Ifall svaret vart JA användes de även om nog de galvade skulle duga de med.
På sätt o vis skönt att få montera de fina premiumdetaljerna jag samlat på mej i vissa fall, över 20 år. Äntligen slipper(?) man påträffa dem i ngn låda i garaget längre utan kan beskåda dem i masten ist.

Med stigande ålder inser man mer o mer att det faktiskt är bättre att använda de rara ärtorna än att de skall få fortsätta sin resa i det oändliga kretsloppet ännu ej födda radioamatörer som påträffar mitt skräp i ngn loppislåda..o som de skall samla på i 50 år osv.
Skriv svar